اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیرینی کام مسافران با عسل طبیعی سمیرم

عسل سمیرم به دلیل وجود گونه‌های با ارزش طبیعی در طبیعت شهرستان، به عنوان یکی از عسل‌های با کیفیت در سطح ملی معرفی شده است.

شیرینی کام مسافران با عسل طبیعی سمیرم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، از آنجا که سمیرم دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی‌اش می‌شناسند.

وجود اقلیم و پوشش گیاهی مناسب در سمیرم، این شهرستان را به مناطق مستعد پرورش زنبور عسل در کشور بدل کرده و با توجه به وجود گیاهان دارویی در دامنه کوه‌ها، سرسبزی و طبیعتی آماده برای پرورش زنبور عسل، همیشه مورد توجه است.

 کیفیت و طعم عسل به طور مستقیم به گل‌ها و گیاهانی که زنبور از آن مواد اولیه عسل را جمع‌آوری می‌کند، ارتباط دارد و شهرستان سمیرم با برخوردار بودن از تنوع گونه‌ای با ارزش مراتع، محیطی مستعد برای تولید عسلی با کیفیت بسیار بالا است.

بحث تولید و کیفیت عسل سمیرم، به عنوان یکی از برندهای عسل مطمئن در ایران شناخته شده است که پیش از تاسیس شرکت تعاونی زنبورداران، تولید عسل به روش سنتی با استفاده از کندوهای تنه درختی رواج داشته و بسیاری از اهالی این شهرستان در شهر و روستا به دلیل بافت و پوشش گیاهی مناسب از دیرباز با عسل و تولید عسل آشنا بوده‌اند.

عسل سمیرم، به دلیل طعم و کیفیت بسیار بالا از شهرت خاصی برخوردار است و در استان اصفهان نیز از آن با عنوان با کیفیت‌ترین عسل استان یاد می‌شود.

این ماده غذایی سرشار از خواص مغذی و جزو شگفت‌انگیزترین محصولات طبیعت است که با نام طلای طبیعی می‌درخشد که علاوه بر خوراکی بودن آن، به عنوان یک داروی طبیعی در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سمیرم از دیرباز به دلیل اینکه در مناطق کوهستانی قرار داشته و نیز وجود گیاهان با ارزش در مراتع، به نظر می‌رسد پیش از اینکه انسان در این منطقه زندگی کند، زنبور عسل وجود داشته است.

احمد قربانی افزود: بعد از شناخته شدن زنبورداری به عنوان یک صنعت، عده‌ دیگری نیز به صورت حرفه‌ای مشغول به زنبورداری شدند.

وی تصریح کرد: شرکت تعاونی زنبورداران در سال 1362 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون در تولید و توزیع عسل به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که با اطمینان می‌گوییم اگر مسافری وارد این شهرستان شود، برای خرید سوغات و رهاوردی از سفرش به سمیرم اولین مورد عسل سمیرم را عنوان می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم با بیان اینکه در حال حاضر 200 زنبوردار عضو شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم هستند، اذعان کرد: عسل‌های تولیدی زنبورداران تحویل انبار شرکت می‌شود و با نمونه‌برداری از تمام عسل‌ها در آزمایشگاه مواد غذایی آنالیز کامل می‌شود.

وی از تعیین درصد ساکارز و تمامی فاکتورهای کیفی استاندارد در این آزمایشگاه خبر داد و افزود: این عسل‌‌ها پس از نمونه‌گیری و انجام آزمایشات برای رعایت مقررات کنترل کیفی و استاندار با بسته‌بندی بهداشتی با عنوان «عسل سمیرم» به مشتریان عرضه می‌شود.

قربانی خاطر نشان کرد: افرادی که عسل سمیرم را خریداری کنند مطمئنا به دلیل التزام به رعایت تولید کیفی، برای همیشه مشتری دائمی ما می‌شوند.

وی با اشاره به تنوع گونه‌های مرتعی در سطح شهرستان اظهار کرد: به دلیل پوشش گیاهی انواع گون در مراتع متعدد کوهپایه‌های دنا، عمده تولید عسل سمیرم از نوع عسل گون است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم تولید عسل در سال‌های عادی و قبل از خشکسالی را 12 کیلوگرم در هر کلنی اعلام کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی و اثرات آن تولید عسل هر کلنی به پنج کیلو کاهش یافته اما همچنان کیفیت عسل حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه عسل سمیرم به عنوان یکی از عسل‌های با کیفیت در سطح ملی معرفی شده است، گفت: عسل سمیرم به عنوان عسل کیفی ایران شناخته شده است.

قربانی با اشاره به حضور در سومین جشنواره ملی عسل افزود: در این جشنواره که از بیست و نهم بهمن تا نهم اسفند در تهران برگزار شد، غرفه‌ای با عنوان «عسل سمیرم» بود که مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همت‌علی انصاری با اشاره به وجود 31 هزار کلنی زنبور عسل در سمیرم، افزود: نیمی از این کلنی‌ها بومی و نیمی مهاجر هستند.

وی اضافه کرد: کلنی‌های زنبور عسل در فصل بهار و تابستان تا زمان برداشت (آبان‌ ماه) در مراتع شهرستان نگهداری و در فصل سرما به مناطق گرمسیری استان‌های جنوبی کشور انتقال داده می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با اشاره به متغیر بودن برداشت عسل سالانه در شهرستان اضافه کرد: امسال تناژ تولید عسل در سمیرم 200 تن بود که نسبت به سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی کاهش داشته است.

وی با اشاره به اهمیت گرده‌افشانی در احیای طبیعت شهرستان تصریح کرد: گرده‌افشانی و نیاز مبرم زنبور عسل به دلیل پشتوانه‌های تولید کشاورزی در بخش‌های باغبانی و زراعت و نیز محیط زیست و احیای مراتع بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش فارس، زندگی زنبور عسل به اندازه‌ای زیبا و عبرت‌آمیز است که خداوند سوره‌ای را به نام این حشره نامگذاری کرده و زنبورداران بیش از سود مادی از سود معنوی آن بهره‌مند می‌شوند و بزرگ‌ترین درس از زندگی زنبور همان درس تعاون و همکاری است.

در قرآن به خلقت زنبور عسل اشاره شده و اینکه زنبور عسل نشانه‌ای از آیات خداوند برای اهل تفکر است و سپس عسل را مایه شفای همه مردم بیان می‌کند.

زنبور به هنگام ساختن عسل آن چنان ماهرانه عمل می‌کند که خواص درمانى و دارویى گیاهان کاملا به عسل منتقل شده و محفوظ می‌ماند و به همین خاطر عسل داراى بسیارى از خواص درمانى گل‌ها و گیاهان روى زمین به طور زنده است.

دانشمندان براى عسل، خواص پیشگیری، نیروبخش و درمانی بسیار زیادى گفته‏‌اند و این ماده غذایی شگفت‌انگیز در خدمت درمان، بهداشت و زیبایى‌ انسان‌ها است.

دلیل اینکه عسل هیچ‌وقت فاسد نمی‌شود و خواص خود را همیشه حفظ می‌کند به نظر دانشمندان وجود پتاسیم در آن است که عسل داراى مقدارى مواد ضدعفونى کننده مانند «اسیدفورمیک» هست که به همین دلیل خاصیت جلوگیرى از رشد میکرب دارد و هم میکروب‌کش است.

---------------------------

گزارش از: سمیه طایی

--------------------------

انتهای پیام/63016/صا40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول