اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گلیم سمیرم؛ تداعی ذوق هنری بانوان سرزمین کهن ایران

گلیم سمیرم، ذوق هنری و خلاقیت بانوان هنرمند ایرانی را به زیبایی نقش و نگارهایش به تصویر می‌کشد.

گلیم سمیرم؛ تداعی ذوق هنری بانوان سرزمین کهن ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، شهرستان سمیرم دیاری چشم‌نواز از شکوه طبیعت در فاصله 160 کیلومتری جنوب اصفهان، گنجینه‌ای از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی را در دل خود جای‌ داده است.

با توجه به ترکیب جمعیتی شهری، روستایی و عشایری در شهرستان سمیرم اغلب صنایع‌ دستی این شهرستان برآمده از دل طبیعت و نیازهای خاص منطقه است و مسافران و گردشگرانی که به این دیار سفر می‌کنند با دیدن این محصولات تولیدی که گنجینه‌ای از فرهنگ و تمدن دیرینه شهرستان است برای خرید و سوغاتی به وجد می‌آیند.

دست‌بافته‌های زنان این منطقه مهم‌ترین صنایع‌دستی شهرستان را تشکیل می‌دهد که با به کار بردن رنگ‌های طبیعی، شاد و چشم‌نواز و بهره‌مندی از نقوش طبیعت و سنتی چشم هر رهگذر را خیره و جذب می‌کند.

گلیم از صنایع‌ دستی معروف و از فعالیت‌های مهم زنان شهری، روستایی و عشایری شهرستان سمیرم است و داشتن مهر اصالت یونسکو نیز گواه برتری این صنعت در سطح بین‌المللی است.

صبغه تاریخی بافت گلیم در این منطقه آمیخته با سابقه تاریخی این دیار کهن است که از زمان‌های بسیار قدیم به‌عنوان زیرانداز و برای نگه‌داری، حمل اشیا، آذوقه و تزئین منازل، کاربردی همیشگی داشته است.

زنان هنرمند منطقه همواره این هنر اصیل ایرانی را با تلاشی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر که میراث جاودان و نیز سند ذوق و هنر گذشتگان است تا به امروز، حفظ و حتی گسترش داده‌اند.

ظرافت در بافت، استفاده از رنگ‌های طبیعی، نقش‌های زیبا و منحصر به‌فرد و تنوع در تولید محصول از ویژگی‌های ممتاز دست‌یافته‌های گلیم این منطقه است که شهرتی جهانی دارد.

بافندگان گلیم با دستان توانمند و ذهن خلاق و هنری خود، زیبایی‌های طبیعت و آفرینش خلقت را در قالب طرح‌ها و نقش‌ها با پیچش مختلف و متنوع خامه‌های رنگی به دور تارها و در جهات مختلف و نواختن ضربات دفتین به تصویر می‌کشند.

شمس‌الملوک بهزادی بافنده زبردست و خوش‌ذوق عشایری، ساکن سمیرم است که سال‌هاست از کودکی تا به امروز نقش‌های زیبا و ارزشمندی با سرانگشتان هنرمند خود خلق و روانه بازار کرده است.

این بافنده خوش‌ذوق و توانمند از عشایر ایل قشقایی است که علاقه و ذوق هنری خانواده‌اش نیز با این هنر به خوبی احساس می‌شود و می‌توان گفت که زمینه این شوق و خلاقیت هنری افراد خانواده به بافندگی از این بانوی هنرمند الهام گرفته شده است.

بهزادی در سال 91 با حمایت اداره صنعت، معدن و تجارت با ایجاد کارگاه قالی‌بافی و سپس ثبت آن به عنوان یک شرکت تولیدی در شهر سمیرم موجب تکاپوی بیشتر صنعت قالی و گلیم‌بافی در این شهرستان شد و اکنون زمینه اشتغال 200 بانوی سمیرمی را به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

دست‌بافته‌های این بانوی توانمند در نمایشگاه‌های متعددی در سطح کشور به نمایش درآمده که در این نمایشگاه‌ها با استقبال چشمگیر و بی‌سابقه‌ای از طرف بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در هر جای این سرزمین که نمایشگاه صنایع دستی برپا شود اهالی هنر و خوش‌ذوق و کسانی که کیفیت و زیبایی برایشان مهم است حتما به سراغ دست‌بافته‌های هنرمندان این دیار می‌آیند.

نخ‌های مرغوب و باکیفیت، رنگ‌های گیاهی و طبیعی، خلاقیت در تنوع تولید محصول، ظرافت در بافت و استفاده از رنگ و طرح‌های زیبا و چشم‌نواز از ویژگی‌های برجسته گلیم این منطقه است که ذهن هر بیننده را درگیر زیبایی و جذابیتش می‌کند.

شرکت این بانوی کارآفرین که سرشار از هنر، صفا و صمیمیت است و با دست‌بافته‌های بسیار زیبا زینت داده شده است، ذوق هنری بانوان این دیار را به تصویر می‌کشد.

شیما نرّه‌ای دختر این خانواده که اکنون خود استادی ماهر و خوش ذوق است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از علاقه خود به این هنر اصیل می‌گوید و اینکه از کودکی همراه سه خواهرش در کنار مادر با عشق و علاقه به این هنر روی آورده است و پدر و برادرش را در این هنر همراهی می‌کنند.

وی جایگاه عرضه گلیم را نسبت به قبل از راه‌اندازی شرکت بهتر ارزیابی می‌کند و اذعان دارد: کف‌پوش، رومیزی، روپشتی، تزیین منازل و مبلمان، روکش صندلی ماشین، تابلو فرش، پادری، حجیم‌سازی با بافت گلیم از کاربردهای امروزی گلیم است که کاربردش نسبت به گذشته گسترش‌ یافته است.

این هنرمند جوان با معرفی برخی نخ‌های مورد استفاده در بافت گلیم از جمله یلمه، ابریشمی، مرینوس، کاشان به رنگ شدن طبیعی و گیاهی اغلب نخ‌های گلیم توسط  گیاهان و میوه‌های رنگ دار اشاره کرد و افزود: مادرم طرح‌های قدیمی و سنتی گلیم که نماد فرهنگ عشایری منطقه و رو به فراموشی بودند را با بکار بردن در بافت دوباره احیا کرده است.

وی با بیان اینکه در این شرکت 150 نفر غیرمستقیم و 50 نفر مستقیم فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: دست‌یافته‌های تولیدی در بازار اصفهان و یا با صادرات به استان‌های دیگر و خارج از کشور به فروش می‌رسد.

نرّه‌ای با اشاره به اینکه اغلب سفارش‌های گلیم در قالب طرح‌های ذهنی بافت هستند، ادامه داد: هر نوع نقشی که سفارش‌دهندگان تقاضا کنند بافته که طراحی طرح‌ها توسط خودم انجام ‌می‌گیرد.

وی خواستار حمایت دولت برای توسعه فعالیت در شهرستان شد و افزود: توجه دولت به بخش خصوصی موجب رونق این هنر اصیل و نیز ایجاد اشتغال بیشتر و درآمدزایی برای بانوان منطقه می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمیرم نیز به سابقه دیرینه هنر گلیم‌بافی در سمیرم اشاره کرد و گفت: شهرستان سمیرم قطب مهم تولید گلیم در کشور است که دارای مهر اصالت یونسکو است.

وی با بیان اینکه سمیرم از ظرفیت بی‌نظیری در تولید صنایع‌دستی برخوردار است، افزود: تعداد چهار کارگاه آموزشی در سطح شهرستان در عرصه بافت گلیم مشغول به فعالیت هستند که کیفیت و زیبایی تولید این دست‌بافته‌ها در سطح استان حرف اول را می‌زند.

سجاد افشاری با اشاره به ذوق و توان بانوان سمیرمی در خلق آثار ارزشمند هنری تصریح کرد: با توجه به حمایت بیمه از هنرمندان عرصه بافندگی، تعداد فعالان بافندگی افزایش‌ یافته است و علاقه‌مندان به صنایع‌ دستی این هنر زیبا و سنتی را برای زیبایی و تزئین منازل خود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: گلیم این منطقه از نظر رنگ، طرح، بافت، زیبایی و کیفیت در بین شهرهای ایران جایگاه والایی دارد و یک هنر منحصر به‌فرد و اصیل است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سمیرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تعداد بافنده‌های فرش خانگی در این شهرستان را بیش از 500 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون 100 بافنده فرش خانگی تحت بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی افزود: اغلب بانوان بافنده‌های گلیم در این شهرستان برای بافتن حتی نیازی به نقشه ندارند و به‌صورت ذهنی‌بافی در بافته‌های خود نقش ایجاد می‌کنند.

اردشیر نوابی اضافه کرد: در سطح مناطق شهری، روستایی و عشایرنشین این شهرستان انواع بافته‌های سنتی و محلی از دیرزمان رایج بوده و با استفاده از نقش استادان این فن و استادکاران ماهر، این هنر اصیل ایرانی به همت دستان پرتوان و خستگی‌ناپذیر زنده مانده است.

--------------------------

گزارش از سمیه طایی

------------------------

انتهای پیام/63016/ط30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول