اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

قیام «ال کاراکاسو»؛ جرقه‌ای در تاریخ آمریکای لاتین

قیام معروف مردم ونزوئلا تحت عنوان «ال کاراکاسو» امری فراموش شده در تاریخ آمریکای لاتین نیست؛ چرا که توانست نئولیبرالیسم زمان خود را با تمام زورگویی‌هایش بر قشر آسیب‌پذیر جامعه از بین ببرد.

قیام «ال کاراکاسو»؛ جرقه‌ای در تاریخ آمریکای لاتین

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، قیام مشهور ونزوئلایی‌ها در فوریه و مارس سال 1989 با نام «ال کاراکاسو» اقدامی جدا و یا منزوی از تاریخ آمریکای لاتین نمی‌باشد، زیرا توانست تغییری اساسی در این منطقه به نفع قشر آسیب‌پذیر جامعه انجام دهد.


«ال کاراکاسو» 1989

سال 1989 زمانی بود که «فرانسیس فوکویاما» سیاستمدار معروف آمریکایی اعلام کرد: لیبرال دموکراسی قادر است نقطه پایانی تکامل ایدئولوژیک بشر، آخرین شکل از حکومت انسانی و در عین حال مرحله پایانی تاریخ جهان را بنا کند.

اقدامات اولیه این قیام از اعتراضاتی علیه فعالیت‌های صندوق بین‌المللی پول در ونزوئلا در مناطق فقیرنشین «گوآرناس» واقع در حومه «کاراکاس» پایتخت این کشور آغاز شد، اعتراضاتی که هیچ‌گاه عاملان آن تصور نمی‌کردند به قیامی همه‌گیر علیه فعالیت‌های این صندوق در کل کشور و کل منطقه ختم شود.

سال 1989 سالی متفاوت با دیگر سال‌های آن دهه برای آمریکای لاتین نبود، دهه‌ای آشفته برای این منطقه که کشورهای دیگری از جمله شیلی (خروج این کشور از دیکتاتوری ولی با حفظ الگوی نئولیبرالی) و کلمبیا (بمباران این کشور توسط «پابلو اسکوبار»، یکی از قاچاقچیان کلمبیایی) طی آن درگیر اعتراضاتی به اقتصاد و صندوق بین‌المللی پول بودند.


پایان 17 سال دیکتاتوری در شیلی

در طول تمامی این دهه آمریکا کشوری بود که با فرمانروایی بر «ال‌سالوادور» و هزینه یک میلیون دلاری به کشتار 70 هزار نفری و ناپدید شدن هزاران نفر دیگر در این کشور مشغول بود.

از سویی دیگر نیکاراگوئه نیز که توسط بمباران بنادرش به وسیله سازمان اطلاعات آمریکا و همچنین اقتصاد زخم خورده‌اش از سوی این کشور طی این دهه خاموش شدن نور انقلاب و امید در کل منطقه را مشاهده می‌کرد.

آمریکا در طول این دهه اقداماتی چون ایجاد ماجرای ایران در زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» را انجام داده که ادامه آن را نیز به «جورج هربرت واکر بوش» جانشین خود سپرده و با مواردی چون پایان جنگ ایران و عراق نیز مواجه شد (جنگی که آمریکا طی آن از صدام حسین برای براندازی انقلاب مردمی ایران استفاده کرده بود).

گوآتمالا نیز از دیگر کشورهایی بود که در این دوران شاهد به آتش کشیده شدن روستاها و ساکنان آن توسط نظامیان مدرسه آمریکایی‌ها بود.


نسل‌کشی در گوآتمالا

از سویی دیگر صدای مقاومت در جنوب مکزیک نیز از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل شده و از تمامی نقاط این ناحیه شنیده می‌شد.

یکی از اتفاقات مورد توجه در اواخر این دهه نابودی دیکتاتوری‌های مخروط جنوبی آمریکای لاتین (اصطلاحی است که به منطقه‌ای جغرافیایی در جنوب آمریکای لاتین، که در زیر مدار رأس‌الجدی قرار گرفته اشاره دارد) و تشکیل حکومت مردمی با اقتصاد مخصوص به خود بود که در تاریخ آن زمان نیز ثبت گردید.

از دیگر دخالت‌های آمریکا در منطقه آمریکای لاتین در طول این دهه بحرانی می‌توان به حمله نظامیان آمریکایی به پاناما در اواخر دهه 80 میلادی اشاره کرد که با بهانه دستگیری «مانوئل آنتونیو نوریگا» مأمور سابق آمریکا به جرم قاچاق مواد مخدر به وقوع پیوست.


تهاجم آمریکا به گرانادا 1983

ایالات متحده آمریکا در اوایل دهه 80 نیز به دلیل سرکوب فعالیت‌های انقلابی در جزیره گرانادا که فرمانروایی‌اش را در منطقه تهدید می‌کرد به این جزیره حمله کرده بود.

این در حالی بود که در آن سوی اقیانوس اطلس و در اروپای شرقی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همه کشورها تمامی شرایط را به دستان «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر بریتانیا سپرده بودند.

به این ترتیب است که در دهه 80 میلادی، متحمل شدن روش جدید از اقتصاد نئولیبرال توسط صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و همچنین نوع دیگری از دخالت‌های آمریکا در منطقه به طور آشکارا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول