اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حسینی در نشست خبری عنوان کرد

شرکت عموم مردم در مسابقات قرآن از سال آینده/ امسال جوایز افزایش می‌یابد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از ایجاد تحولات اساسی در مسابقات قرآن از جمله رتبه‌بندی نفرات برتر و برگزاری رشته تفسیر برای عموم مردم خبر داد.

شرکت عموم مردم در مسابقات قرآن از سال آینده/ امسال جوایز افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نشست خبری سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این سازمان برگزار شد.

حسینی برنامه‌های قرآنی را پایه و اساس جمهوری اسلامی دانست و گفت: پایه‌گذاری حکومت کشورمان براساس قرآن است و ما باید زیرساخت‌های لازم را در عرصه آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و آموزش عالی فراهم کنیم. زیرا این مسابقات نقش مهمی در گسترش توسعه فعالیت‌های قرآنی داشته و باعث شده مراکز آموزشی کار خود را بسیار جدی دنبال کنند.

حسینی با اشاره به گستردگی مسابقات قرآن گفت: مسابقات قرآن در ایران صرفاً یک مسابقه در حوزه حفظ قرائت نیست، بلکه در رشته‌های گوناگون مانند مفاهیم و ترتیل هم مخاطب جذب کرده و در کنار آن فعالیت‌های مخلتف پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی هم اجرا می‌شود.

حضور بیش از 1 میلیون و 900 هزار نفر در مسابقات امسال

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از شرکت بیش از 1 میلیون و 900 هزار نفر در مسابقات شهرستانی امسال خبر داد و گفت: مسابقات امسال با حضور بیش از 1 میلیون و 900 هزار نفر طی هزار و 900 مسابقه در بیش از 386 شهرستان کار خود را آغاز کرد و در مرحله استانی بیش از 6 هزار نفر طی 280 مسابقه در 31 استان به رقابت پرداختند، البته این مسابقات در مراحل شهرستانی و استانی رشته‌های بیشتری در بخش حفظ داشت.

رشته قرائت از حفظ سال آینده برگزار می‌شود

وی از افزوده شده رشته «قرائت از حفظ» در مسابقات امسال خبر داد و گفت: امسال رشته قرائت و حفظ 5 جزء به مسابقات افزوده شد اما به دلیل ابلاغ دیرهنگام، برخی از استان‌ها این رشته را برگزار نکردند و فقط 12 استان رشته تلاوت از حفظ را اجرا کردند که این تعداد حد نصاب مطلوبی برای برگزاری مرحله کشوری نبود. البته سهمیه این افراد برای سال آینده محفوظ می‌ماند.

حسینی افزودن رشته قرائت و حفظ به مسابقات قرآن را گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره حفظ قرآن را به قاریان تأکید داشتند و برگزاری این رشته که فعلاً با حفظ 5 و 10 جزء آغاز شده گام مؤثری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری است.

حسینی از برگزاری سی‌وهفتمنی دوره مسابقات در شهر تبریز خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات 6 لغایت 11 اسفند‌ماه در شهر تبریز برگزار می‌شود که ریاست ستاد عالی برعهده استاندارد آذربایجان شرقی است. البته سایر نهادهای فرهنگی و اداره کل اوقاف استان در برگزاری مسابقات اهتمام ویژه دارند و از ابتدای دهه فجر با برپایی محافل مختلف قرآنی به استقبال رقابت‌ها رفته‌اند.

حضور «احمد شحات احمد سید» در تبریز

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از برگزاری بیش از 200 محفل قرآنی در سطح استان خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های جانبی مسابقات برگزاری بیش از 200 محفل قرآنی در سطح استان با حضور قاریان تراز اول کشور است که از امروز «احمد شحات احمد سید» قاری مصری با حضور در استان آذربایجان شرقی در محافل مختلف برنامه اجرا می‌کند.

برگزاری مسابقات با حضور 470 شرکت‌کننده

وی از حضور بیش از 470 شرکت‌کننده در مسابقات امسال خبر داد و گفت: مسابقات امسال با حضور 220 شرکت‌کننده خواهر و 250 شرکت‌کننده برادر در رشته‌های حفظ 20، کل، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن در مصلی امام خمینی(ره) تبریز برگزار می‌شود. البته رقابت خواهران در سالن پتروشیمی این شهر برگزار خواهد شد.

برگزاری مسابقه تفسیر برای عموم مردم از سال آینده

حسینی از تلاش این سازمان برای حضور عموم مردم در مسابقات خبر داد و گفت: تلاش ما بر این است که طرحی را آماده کنیم که عموم مردم با مطالعه منابعی بتوانند ابتدا با ترجمه و تفسیر قرآن آشنا و سپس به صورت مجازی در مسابقات شرکت کنند. این طرح می‌تواند عموم مردم را با مسابقات درگیر کرده و خود آنها پیگیر برگزاری مسابقات باشند. همچنین در این راستا کارگروهی فعال است و بهترین منابع در این خصوص شناسایی شده و سال آینده این طرح قطعاً اجرا خواهد شد.

افزایش 20 درصدی جوایز مسابقات

وی درخصوص برگزیدگان مسابقات امسال گفت: در هر رشته 5 نفر برگزیده خواهند شد که جوایز آنها نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دارد، همچنین امسال چند جایزه ویژه داریم که مهمترین آنها جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین قرائت معنامحور است. البته یکی دیگر از جوایز ما انتخاب بهترین تلاوت از نگاه حضار خواهد بود که تلاش می‌کنیم این اتفاق امسال با همکاری رادیو و شبکه قرآن رخ بدهد.

حسینی از برگزاری دورهای آموزش قرآن برای عموم مردم در کنار مسابقات خبر داد و گفت: امسال دوره‌هایی برای حفظ موضوعی قرآن به همراه میزهای مشاوره در زمینه‌های مختلف آموزشی برگزار می‌شود، همچنین مطالعه روشمند قرآن و آشنایی با ساختار شناسی قرآن کریم به همراه تعدادی کارگاه آموزشی برای عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود. البته نمایشگاه حاشیه‌ای مسابقات هم به ارائه برترین و جدیدترین محصولات قرآنی خواهد پرداخت.

برپایی سه همایش در کنار مسابقات

حسینی درخصوص دیگر برنامه‌های جانبی مسابقات گفت: در کنار این مسابقات چند همایش با عناوین علامه طباطبایی و قرآن، شهریار و قرآن و همایش سبک زندگی قرآنی برگزار می‌شود. همچنین در این ایام برنامه تلویزیونی آفتاب شرفی از محل برگزاری مسابقات پخش خواهد شد و تلاش می‌کنیم در اوقات اذان گاهی تلاوت‌ها از محل برگزاری مسابقات پخش شود.

تحولات اساسی در فرایند مسابقات از سال آینده

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از تحولات جدی در فرآیند انتخاب نفرات برتر مسابقات از سال‌های آینده خبر داد و گفت: هر سال مسابقات فقط یک برگزیده در هر رشته دارد و بنای ما این است که نفرات برتر در 3 سطح عالی، ممتاز و خوب دسته‌بندی شوند تا با این کار استرس شرکت‌کنندگان برای حضور در مسابقات کاهش یافته و شاهد افزایش کیفیت تلاوت‌ها در مسابقت باشیم. البته نمایندگان کشورمان در مسابقات مختلف بین‌المللی در فرایند دیگری توسط کمیته اعزام بعد از مسابقات اتنخاب و معرفی می‌شوند.

وی اجرای این طرح را نیازمند برخی زیرساخت‌ها دانست و گفت: این طرح، طرح گسترده‌ای است که باید برای آن زیر ساخت‌هایی با همکاری نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی آماده شود، اما این وعده را می‌دهیم که به احتمال زیاد می‌توانید از سال آینده منتظر اجرای این طرح باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول