اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

محمدرضا خاتمی: در برخی سخنان و مواضع امام تغییر ایجاد کنیم/ روحانی گفت إن‌شاء‌الله در ۴ سال دوم!

دولت هم طرفدار تحریم دشمن از سوی ایران هست؟! قدس شریف، همچنان در اشغال است و روحانی گفت إن‌شاء‌الله در ۴ سال دوم! از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.

محمدرضا خاتمی: در برخی سخنان و مواضع امام تغییر ایجاد کنیم/ روحانی گفت إن‌شاء‌الله در ۴ سال دوم!

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

گزینه‌هایی غیر از نفت و گاز که می‌توانند به دشمن شوک وارد کنند

دولت هم طرفدار تحریم دشمن از سوی ایران هست؟!

رهبر معظم انقلاب اسلامی، اخیراً در دیدار با مردم آذربایجان و در بخشی از بیانات خود با اشاره به دسایس غرب پیرامون مسئله تحریم‌ها فرمودند:

«ملّت ایران هم میتواند تحریم کند؛ این را بگوییم که اگر بنای بر تحریم باشد، در آینده این ملّت ایران است که آنها را تحریم خواهد کرد. بیشترین سهم گاز دنیا در اختیار ما است، مال ملّت ایران است؛ گازی که یک انرژی بسیار مهم و اثرگذاری است و دنیا به آن احتیاج دارد و همین اروپای بیچاره احتیاج به این گاز دارد، این گاز در اختیار ما است؛ ایران بیشترین سهم گاز موجود در دنیا را فعلاً - تا حدّ اکتشافات فعلی در ایران - دارد؛ مجموع نفت و گاز را هم که حساب کنیم، باز بیشترین اندازه‌ی نفت و گاز بر روی هم را جمهوری‌اسلامی‌ایران دارد؛ ما تحریم میکنیم آنها را در وقتی که مناسب باشد؛ و جمهوری‌اسلامی میتواند این کار را بکند»

معظم‌له همچنین تصریح کردند:

«ملّت ایران و جمهوری‌اسلامی نشان داده است که اراده‌اش قوی است؛ در هر زمینه‌ای، در هر مسئله‌ای که به‌طور جدّی جمهوری‌اسلامی‌ایران وارد شد، نشان داد که اراده‌اش قوی است، عزمش راسخ است، می‌تواند کار کند»

 

*سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در اشاره به مسئله توانایی ملت ایران برای تحریم دشمن و اعمال این توانایی در وقت مناسب؛ بار معنایی مهمی دارد که البته گویا برخی چهره‌های ذیربط داخلی و مقامات آمریکایی و اروپایی به دلایلی ترجیح داده‌اند درباره آن سکوت اختیار کنند.

مسائلی مثل توانایی ایران برای تحریم برخی دشمنان غربی و آمریکا، باید به عنوان یک ابزار مهم و نقطه‌ی اتکا؛ توسط مسئولان دولتی و مذاکره‌کنندگان مورد اشاره قرار گیرد و درباره وجوب و ابعاد آن مباحث مختلفی به اقتراح گذاشته شود.

و ایضاً مقولاتی همچون تأکید مصرّح بر توافق یک مرحله‌ای!

این مسئله به هیچ وجه مطلوب ارزیابی نمی‌شود که دولت محترم به نکات اشاره شده توجه نکند و از ضرورت تحریم غرب سخنی نگوید و یا اینکه همچون اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه؛ در کنار بحث مهم  توافق یک مرحله‌ای، ماجرای «تفاهم سیاسی قبل از توافق»! را مطرح کند.

گفتنیست در اقتفای بیانات اخیر رهبر انقلاب، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به منابع انرژی، از خطوط انتقال انرژی هم سخن به میان آورده و گفته است: خطوط انتقال انرژی هم در دست ما قرار دارد و ما می‌توانیم از این طریق به دشمن شوک وارد کنیم.

همچنین چند سال قبل بود که سردار رحیم‌صفوی، مشاور فرماندهی معظم کل قوا نیز در اشاره به بحث تنگه استراتژیک هرمز گفته بود: «اگر خطراتی متوجه ایران شود، از ابزارهای مختلف سیاسی و غیره برای دفاع از منافع خود استفاده خواهیم کرد»

همچنین یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم به تازگی، طی گفت‌وگو با فارس در اشاره به «ضرورت توافق یک مرحله‌ای» با بیان اینکه استفاده از اصطلاحاتی همچون «تفاهم» به جای «توافق» بازی با کلمات است، گفت: دستگاه دیپلماسی به جای بازی با کلمات، به دنبال توافق خوب باشد.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات نیز بر اساس آنچه سایت صراط گزارش داده، بیان کرده است که «مذاکرات هسته ای جز بازی سیاسی چیز دیگری نیست»

یادآور می‌شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی اشاره شده تأکید کرده‌اند که حتی اگر ایران اسلامی به دیکته طرف مقابل هم عمل کند، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌های موجود، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی مردم ایران کمتر از 30 درصد است و مابقی مشاکل اقتصادی، ناشی از سوء مدیریت و سوء مصرف داخلی است.

این مسئله به هیچ‌وجه توقع زیادی از دولت محترم نیست که در ماجرای تحریم غرب و نکته اشاره شده از سوی رهبری نظام نیز همانند ماجرای «توطئه نفتی» عمل کند و از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول و وزرا و سخنگوی دولت؛ جملگی به میدان آمده و با خطاب قرار دادن صریح دشمن، تأکید کنند که راهکارهای خاص خود را در مقابل این دشمنی ارائه خواهند کرد.

 

***

 

روحانی گفت إن‌شاء‌الله در 4 سال دوم!

الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد در مناظره با عباس سلیمی نمین، که خبرگزاری ایلنا متن آنرا منتشر کرده، گفته است:

«آقای حسن روحانی که امروز بسیاری از نخبگان کشور را در دولت جمع کرده می‌گوید با این روند انشاء‌الله در چهارسال دوم به رشد اقتصادی 6 درصد برسیم خوب است»!

در همین رابطه، سایت تابناک هم گزارش داد که محمدرضا عارف در بخشی از صحبت‌های خود در سفر اخیرش به گنبدکاووس گفته است: با روندی مثبتی که از دولت شاهد هستیم انشاءالله آقای روحانی رئیس جمهور هشت ساله خواهد بود و از درون جبهه اصلاحات برای آقای روحانی رقیب‌تراشی نخواهد شد.

 

*الیاس حضرتی، در اوان روی کار آمدن رئیس جمهور روحانی نیز طی یادداشتی در یکی از ویژه‌نامه‌های روزنامه اعتماد از این نوشته بود که دولت روحانی، در انتخابات دولت دوازدهم نیز پیروز میدان خواهد بود.

حسین مرعشی هم از دیگر اصلاح‌طلبانی بوده که در این زمینه اظهار نظر کرده است.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز زمانی در همین رابطه در یک روزنامه نوشت: دولت دقت کند که به تدریج در حال ورود به نیمه دوم عمر خود است بنابراین باید تغییراتی در جامعه ایجاد شود تا در سال 96 (منظور، انتخابات دولت دوازدهم است!) بتواند از عملکرد خود دفاع کند.

حسن یونسی، دستیار رئیس جمهور روحانی هم در زمره کسانی بوده که پیرامون دولت بعدی صحبت کرده است.

به گزارش الف او در این باره گفته بود:‌ «کسانی که رقیب روحانی هستند به فکر دوره بعد هم نباشند و باید به فکر انتخابات 1400 (دولت سیزدهم) باشند»

این در حالی است که تحلیل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شاید دولت رئیس جمهور روحانی؛ نخستین دولت چهار ساله در 36 سال اخیر باشد.

در اِزای صحبت‌های ارائه شده از سوی فعالان اصلاح‌طلب باید بیان کرد که جریان اصلاحات بر خلاف اصولگرایان؛ بویژه پس از فتنه سال 88، اساساً تا چندین سال، چهره‌ای را در اختیار ندارد که بتواند او را دارای ظرفیت ریاست جمهوری تصور کند و برای همین، در صورت عدم تغییر شرایط زمین بازی، تأکید بر هشت ساله بودن دولت رئیس جمهور روحانی، فعلاً گزینه‌ی بهین اصلاح‌طلبان است.

مهره‌های نسوخته جریان اصلاحات نیز برای مطرح شدن در بحث ریاست جمهوری، با مشکلات عدیده‌ای همچون بازی ناصحیح در فتنه سال 88، عدم برخورداری از سوابق اجرایی لازم، کم‌توانی برای حمل مطالبات اصلاحات و عدم برخورداری از کاریزمای لازم مواجه‌اند.

این واقعیت‌ها، رفتارهای معاریف اصلاح‌طلب را با نوعی «تعجیل» همراه کرده است.

 

***

محمدرضا خاتمی با اشاره به تغییر شرایط کشور:

در برخی سخنان و مواضع امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!

محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از گفت‌وگوی تازه خود با سایت جماران گفته است:

امام خود را معصوم نمی دانستند. ایشان خود در آخر عمرشان به این نکته اشاره می کنند که در چند جا اشتباه کرده‌اند. 

او می‌افزاید:

«اکنون بیست و شش سال از رحلت امام می گذرد و شرایط کشور تغییر پیدا کرده است. آیا مشی سیاسی امام می پذیرد که ما تمام سخنان و مواضع امام را در شرایط فعلی بدون هیچ گونه تغییری اتخاذ کنیم»؟

 

* اینکه امام راحل در چند مورد از کلمه‌ی «اشتباه» استفاده کرده‌اند؛ به هیچ وجه نقیض رویکردها و تأکیدات همیشگی آن یار سفر کرده در مباحث مهمی همچون «ضدیت با آمریکا و استکبار جهانی»، «مبارزه با ظلم»، «ولایت مطلقه فقیه»، «ضرورت صدور انقلاب»، «عدم کرنش ذلیلانه در مقابله هژمونی شرق و غرب»، «شجاعت و جسارت در مقابل تهدید نظامی و تحریم»، «اسلام خواهی» و ... نبوده و نیست.

بحث تغییر شرایط و اشتباهات! اما با قصد پررنگ سازی معانی خاص! در کنایه‌ها و تلمیحات یک جریان سیاسی خاص(نظیر آنچه که محمد خاتمی بیان کرده است) بیان می‌شود.

در واقع، صحبت و ادعای محمدرضا خاتمی، تأکید بر ادامه همان سخنی است که اکبر گنجی 15 سال پیش، در حاشیه کنفرانس ننگین برلین به روزنامه اشپیگل آلمان گفته بود.

او اظهار کرده بود: ما (اصلاح‌طلبان) تلاش می‌کنیم خمینی را به گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچکس نمی‌تواند جلوگیری کند!

متأسفانه برخی چهره‌های یک جریان خاص که از رفتارهای مشخصی در باب مفاهیمی همچون آمریکا، صدور انقلاب، عملگری‌های محور مقاومت در منطقه، حوادث براندازی در اوکراین و سوریه، بحث فتنه، اختیارات ولی فقیه و طرز نگاه به مسئله تحریم‌ها برخوردارند، قصد کرده‌اند تا با دستاویز قرار دادن نظیر آنچه که در صحبت‌های اشاره شده از خاتمی بیان شده است؛ مطامع خود را به اسم امام راحل و شبهه‌افکنی در بیانات و تقریرات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به پیش ببرند.

اما ایران، کوبا نیست که 55 سال پس از انقلابش، درباره ضدیت با آمریکا؛ دچار تجدید نظر شود و در سایه نبود تعقل در تفکر و پیر شدن انگیزه‌های انقلابیونش، با آمریکای جهانخوار بر سر میز مصالحه بنشیند.

خاتمی در ادامه صحبت‌هایش با جماران گفته است: من هنوز نظر خودم درباره وقایع 88 را تغییر نداده‌ام...

 

***

 

حملات نرم صهیونیست‌ها علیه باور جهادی

قدس شریف، همچنان در اشغال است

این تصویر را خبرگزاری رویترز از روزهای برفی در قدس اشغالی منتشر کرده است.

غرب و حامیان رژیم صهیونیستی، طی چند سال اخیر، تلاش وافری را در جهت عادی جلوه دادن وضعیت بیت‌المقدس انجام داده‌اند.

تلاشی که قصد دارد ضمن فروکاستن از انگیزه جوانان فلسطینی در مبارزه با صهیونیست‌ها؛ «زیست جهادی» را به سخره بگیرد و تلاش جهادگرایان برای اضمحلال اسرائیل را در محاصره شهوات دنیوی قرار دهد.

انتشار تصاویری درباره تفریحات دریایی جوانان فلسطینی ساکن اراضی اشغالی، زندگی روزمره مردم در سرزمین‌های اشغالی، برگزاری کنسرت‌های چندملیتی در قدس شریف، اعطای تابعیت فلسطینی به چهره‌های جهانی امپریالیزم فرهنگی و... جملگی تنها بخشی از تلاش‌هایی است که برای زدودن انگیزه «مقاومت» انجام شده است.

اما تمام این تلاش‌ها و مثلاً نشان دادن پسرکی که در مقابل قبة‌الصخره در حال برف‌بازی است؛ در حالی انجام می‌شود که طی ماه‌های گذشته و بویژه پس از مقاومت جهاد اسلامی و حماس در جنگ 51 روزه با اسرائیل؛ روند عملیات‌های استشهادی در قدس اشغالی افزایش یافته است و راهبرد اعلامی رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تسلیح کرانه باختری نیز بر عمق تنش‌ها در این اراضی افزوده است.

جوانان استشهادی فلسطینی در ماه‌های اخیر؛ عملیات‌های فراوانی را با سلاح سرد و گرم، علیه صهیونیست‌ها انجام داده‌اند...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول