اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان:

40 محدوده معدنی در کرمان به مزایده گذاشته می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: 40 محدوده معدنی کوچک باطل شده در کرمان به مزایده گذاشته می‌شود.

40 محدوده معدنی در کرمان به مزایده گذاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمود سلطانی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به اینکه در استان کرمان محدودیت شدیدی به لحاظ منابع آبی داریم، قطعا توسعه در بخش کشاورزی با محدودیت و مشکلاتی همراه است.

وی با اشاره به ماموریت سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان برای تهیه سند توسعه صنعتی استان افزود: این سند با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و آمایش سرزمینی قرار گرفته، تهیه می‌شود.

سلطانی‌زاده بیان کرد: با همکاری بخش خصوصی‌، دانشگاه و مشاوران مجرب طی سه ماه سند توسعه راهبردی استان از منظر صنعت، معدن و تجارت را‌ با توجه به اطلاعات و آماری که در اختیار داریم، تهیه می‌کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: نتیجه این تلاش برای این است که سازمان صنعت و تجارت کار برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد، یعنی در بخش صنعت ما مسائل، مشکلات و راهکارها را پیدا کنیم. 

سلطانی‌زاده ادامه داد: با همه محدودیت‌ها‌ی اعتباری، پروژه‌های این سند باید تهیه می‌شد تا امکان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان فراهم ‌شود، یکی از مشکلات بزرگ ما در استان کرمان عدم سرمایه‌گذاری کافی است.

‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان یادآور شد: با توجه به شناخت ظرفیت‌های تمام شهرستان‌های استان 150 ظرفیت مورد نظر و‌ سرمایه‌گذاری تهیه شده و پروژه‌ها‌ بر اساس زمانبندی انجام شده‌ تا پایان بهمن ماه آماده می‌شوند.

وی بیان داشت: در همین راستا 25 پروژه قابل سرمایه‌گذاری در شهرستان کرمان و راور و در زمینه‌های صنایع فرآوری، معدنی و تبدیلی کشاورزی شناسایی شده که متناسب به نیاز فعلی استان هستند.

سلطانی‌‌زاده خاطرنشان کرد: در استان کرمان حدود 4.7 میلیارد تن ذخایر معدنی متنوع وجود دارد که شامل مس، سنگ‌آهن، کرومیت، زغالسنگ و ... است و ظرفیت اصلی استان کرمان برای توسعه همین معادن هستند.

وی بیان کرد: آنچه از فعالیت‌های معدنی در استان کرمان وجود دارد مربوط به 40 تا 50 سال پیش است و از آن زمان تا‌کنون اکتشافات تفضیلی معدنی در سطح استان کرمان نداشته‌ایم‌.

سلطانی‌زاده گفت: اولویت به منابع فرآوری داده شده، اما لازمه کار این است که ظرفیت‌های حوزه معدنی نیز که خالی هستند، شناسایی شوند و به دنبال اکتشاف باشیم.

وی‌ عنوان کرد: به اندازه کافی در زمینه فولاد و مس پروژه تعریف شده و 30 میلیون تن کنسانتره، 28 میلیون تن گندله، 10 میلیون تن شمش و 12 میلیون تن آهن اسفنجی تا سال 98 خواهیم داشت.

‌‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در افق سال 1404‌، باید کشور دارای 50 تا 55 میلیون تن فولاد باشد و در همین رابطه هفته گذشته فاز نخست این طرح جامع توسط وزیر‌ صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور کلید خورده است.

وی اظهار داشت: نتیجه 50 سال قانون معادن در استان کرمان‌ 6 هزار ‌محدوده معدنی شناسایی شد که 3 هزار محدوده باطل شده و روی دست سازمان مانده‌اند و از هفته آینده 40 محدوده کوچک باطل شده به مزایده گذاشته می‌شود.

سلطانی‌‌زاده تصریح کرد: به اعتقاد من تعیین تکلیف این 3 هزار محدوده و سپس سرمایه‌گذاری برای صنایع فرآوری ناشی از این مواد معدنی دو راه توسعه استان کرمان هستند. 

وی ‌با اشاره به اینکه در منطقه اسفندقه ‌جیرفت از تعداد 17 محدوده تنها سه محدوده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، بیان کرد: مابقی محدوده‌های این منطقه باطل شده‌ و ذخایر آن به سرقت رفته و تلف می‌شوند که 500 کیلومتر مربع سطح این محدوده‌ها، کرومیت است.

‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم بحث کرومیت اسفندقه جیرفت را سامان ببخشیم و صادرات این بخش هم به درستی انجام شود، چراکه صادرات کرومیت به صورت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: 20 بهمن ‌ماه نیز پروژه فولاد بردسیر با حجم سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومان و میزان اشتغال 260 نفر و همچنین فولاد زرند ایرانیان که 4 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای 550 نفر نیز اشتغال ‌ایجاد می‌کند به دست معاون اول رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.  

سلطانی‌زاده با اشاره به اینکه ‌‌در بخش زغالسنگ نیز ظرفیت بسیار زیادی در شهرستان‌های کرمان، راور، زرند و کوهبنان وجود دارد، افزود: حدود 1.2 میلیارد تن زغالسنگ در استان کرمان وجود دارد که 120 میلیون تن تاکنون استخراج و 20 میلیون تن نیز بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان داشت: عدم اکتشافات تفضیلی و تکمیلی و همچنین فرسودگی ماشین‌آلات از جمله مشکلات زغال‌سنگ است‌ و برای رفع این مشکلات تاکنون هفت جلسه مستمر در وزارتخانه و در حوزه معدن برگزار شده و به نتایجی خوبی نیز رسیده‌ایم.

انتهای پیام/80018/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول