اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای وام های اعطایی شاه به غربی ها!

وزیر اقتصاد و دارایی : وام های اعطایی شاه به کشورهای صنعتی غربی و شرقی بیشتر جنبه های پرداخت رشوه و باج به کشورهای امپریالیستی و اذناب آن ها را داشته است، مانند 3 میلیارد دلار وام به فرانسه، 800 میلیون دلار وام به انگلیس، 200 میلیون دلار وام به لهستان، 160 میلیون دلار وام به بلغارستان و ...

ماجرای وام های اعطایی شاه به غربی ها!

رخدادهای 18 بهمن 1360

چکیده

  • میهمانان خارجی دهه فجر بعد از ظهر دیروز در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند و با وزیر ارشاد اسلامی ملاقات کردند.

 

  • وزیر ارشاد : جریانات شاه زدایی ، آمریکا زدایی و منافق زدایی مراحلی بود که ملت ما با قدرت متکی به نیروی ایمان و الله توانسته آن ها را پشت سر بگذارد .

 

  • خبرگزاری فرانسه از هاوانا گزارش داد که ایران با دولت کوبا که ریاست فعلی جنبش غیر متعهد ها را بر عهده دارد مذاکراتی را در جهت تغییر محل کنفرانس آتی از بغداد به یک شهر دیگر انجام داده است .

 

  • شورای عالی دفاع دیشب به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

 

  • آیت الله هاشمی : آمریکایی ها تمایل دارند این جنگ ادامه پیدا کند هم به دلیل تضعیف دو کشور اسلامی و هم به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی.

 

  • دکتر حسین نمازی وزیر اقتصاد و دارایی : بخشی از وام های اعطایی شاه مربوط به کشورهای صنعتی غربی و شرقی می شود که بیشتر جنبه های پرداخت رشوه و باج به کشورهای امپریالیستی و اذناب آن ها را داشته است .

 

  • مانده دریافت نشده این وام ها در حال حاضر بالغ بر 3/3 میلیارد دلار می گردد که قسمت اعظم آن طلب از فرانسه است.

 

  • محمد شاهانکاری کاردار اردن در بحرین گفت : داوطلبین اردنی اعزامی به جنگ علیه ایران علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه خود فوق العاده حقوق نیز دریافت خواهند کرد !

 

  • عبدالله بشاره دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد : وزرای خارجه رژیم های این شورا ممکن است در اجلاس خود به بحث در مورد قطع روابط با ایران.

سه مرحله انقلاب در بیان وزیر ارشاد

 معادیخواه در بخش دیگری از سخنان خود به سیر جریانی که انقلاب اسلامی ایران تاکنون پشت سر گذاشته اشاره کرد و گفت : جریانات شاه زدایی ، آمریکا زدایی و منافق زدایی مراحلی بود که ملت ما با قدرت متکی به نیروی ایمان و الله توانسته آن ها را پشت سر بگذارد . (1)

تلاش های ایران برای تغییر محل کنفرانس غیر متعهدها از بغداد ادامه دارد

خبرگزاری فرانسه از هاوانا گزارش داد که ایران با دولت کوبا که ریاست فعلی جنبش غیر متعهد ها را بر عهده دارد مذاکراتی را در جهت تغییر محل کنفرانس آتی از بغداد به یک شهر دیگر انجام داده است .  هیئت ایرانی به ریاست احمد عزیزی معاون وزیر امور خارجه علاوه بر کوبا در کشورهای عضو غیر متعهدها از جمله یوگسلاوی ، هند و الجزایر نیز مذاکراتی انجام داده اند. مقام های ایرانی به دلیل مناقشه با عراق با تشکیل کنفرانس عالی در بغداد مخالفند .

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات ایرانی گزارش داد «به گفته تهران عراق با تجاوز به ایران اصول جنبش را نقض کرده است» رویترز نیز گزارش داد وزارت خارجه مصر اعلام کرده است عراق خواستار حمایت مصر در جهت گشایش کنفرانس آینده کشورهای غیر متعهد شده است که قرار است سپتامبر آینده در بغداد برگزار شود.

پطروس غالی وزیر مشاور در امور خارجی مصر در پی دیدار با یاسین عیسی ناصر رئیس بخش حفاظت منافع عراق در مصر گفت : مصر از بغداد به عنوان محل برگزاری این کنفرانس حمایت می کند. رویترز ادامه داد : حامیان ایران در جنگ 17 ماهه با عراق مانند سوریه و لیبی مخالف آنند که کنفرانس در بغداد برگزار شود .

در جریان کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد در سال 1979 موافقت شد که کنفرانس بعدی در بغداد برگزار شود ، عراق مانند بیشتر کشورهای عرب به خاطر معاهده صلح مصر با اسرائیل روابط دیپلماتیک با مصر ندارد .(2)

هاشمی تشریح کرد ؛ دلایل تمایل آمریکا برای ادامه جنگ عراق با ایران

شورای عالی دفاع دیشب به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل جلسه داد. آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورا پس از این جلسه که اکثریت اعضا در آن حضور داشتند در مصاحبه ای مطبوعاتی دلایل تمایل آمریکا برای ادامه جنگ عراق با ایران را بیان کرد.

هاشمی گفت : در این جلسه آقای میر سلیم از طرف وزارت کشور آمده بودند که در رابطه با مسافرت بستگان اسرا با حضور ایشان بحث کردم ، در این زمینه پس از اعلام ، مسئولان باید برنامه ریزی کنند ، ابتدا عراقی ها گفته بودند که سوئیس مرکز تبادل باشد که این مسئله دور کردن راه و مانع ایجاد کردن بود ولی حالا شنیدیم که با پیشنهاد ما مبنی بر این که ترکیه مرکز تبادل باشد موافقت کرده اند ، چون وزارت کشور در این مورد مسئول اصلی است آقای میرسلیم در جلسه طرحی را که برای اداره این مسافرت ها تهیه کرده بودند مطرح کردند که پس از رسیدگی با اصلاحاتی به تصویب رسید .

هاشمی افزود : برای این که سرعت عمل بیشتر باشد ما کویت را هم اضافه کردیم که اگر عراق موافق باشد این کشور هم بتواند یکی از مراکز تبادل مسافران باشد .

نماینده امام در شورای عالی دفاع در مورد ادعای فرمانده ارتش به اصطلاح خلق عراق مبنی بر این که در حال حاضر این ارتش ده هزار داوطلب دارد که از این عده هفت هزار مصری هستند گفت : این مسئله نظریه هفته قبل را تائید می کند که گفتم این بیشتر جنبه تبلیغاتی و روحیه دادن به سربازان عراقی دارد مقامات رسمی مصر این امر را تکذیب کردند منتهی گفتند : تعدادی مصری در عراق مشغول کار هستند و ممکن است از این افراد در جنگ شرکت کرده باشند ولی ما از ابتدا این حدس را می زدیم که گروهی از افراد غیر عراقی در جنگ علیه ما شرکت دارند حالا تعدادشان چقدر باشد ؟ مسئله ای نیست ، اشتباهی که این مقام عراقی کرده همین است که اگر ده هزار نفر تا به حال حاضرند و می جنگند و هیچ تاثیری در جنگ ندارند فرض کنیم 6 هزار نفر هم از اردن و جاهای دیگر به آن ها ملحق شوند و تازه می شود مثل روزهای گذشته و یا یک مقداری هم بدتر .

هاشمی گفت : در این زمینه من اصل مسئله را بدین ترتیب باز میکنم که آمریکایی ها تمایل دارند این جنگ ادامه پیدا کند هم به دلیل تضعیف دو کشور اسلامی و هم به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی و هم به دلیل راحت گذاشتن اسرائیل و هم به دلیل فروش تسلیحات و هم به دلیل باج گرفتن از عراق ، چون ایران که باج نمی دهد باج دادن عراق به بعضی از کشورهای منطقه که در خدمت آمریکا هستند.

وی ادامه داد : از طرف دیگر توان عراق برای ادامه جنگ کافی نیست آمریکا می خواهد به هر ترتیب عراق را سرپا نگه دارد تا به حال کمک های مالی و تسلیحاتی بی دریغی به عراق کرده است حالا این سر و صدا را راه انداخته اند که برای تداوم جنگ به عراقی ها روحیه بدهند عراقی ها هم الان بریده اند. بدون این سر و صداها و بدون این وعده های کمک عراق نمی تواند به جنگ ادامه بدهد ، طرح دقیقا طرحی آمریکایی است و اردن هم بی جهت نیست که حاضر شده مجری آن باشد ، چون کسی که حاضر نباشد بوی آمریکایی بدهد حاضر نیست مجری چنین طرحی باشد . می بینیم که در سطح جهان تمام کشورهایی که مستقل بودند و یا کمی مستقل بودند این کار اردن را تقبیح کردند حتی خود آمریکا هم خجالت می کشد اعلام کند که این طرح را قبول دارد چون همه می گویند ما می خواهیم این جنگ تمام شود این چه طرفداری از تمام شدن جنگ است که به یک طرف داوطلب بفرستند که به تداوم جنگ کمک کنند؟

هاشمی همچنین در پاسخ به رئیس مجلس عراق که از تشکیل گردان جولان انتقاد کرده بود گفت : ما که اسیری را مجبور نمی کنیم برود ، در حقیقت اسرائی که می روند جنگ آزادشان می کنیم ، یعنی این ها کسانی هستند که عمیقا خواستارند خودشان را از بند رژیم صدام آزاد کنند و حاضر نیستند به عراق بازگردند ، می خواهند در راه اسلام و در راه منافع خلق ها و علیه امپریالیسم بجنگند.اگر کسانی مایل باشند بروند و در این گردان بجنگند دیگر شاید تبعیت عراق را هم از خود سلب کنند . به هر حال این ها داوطلبند و ما هم آزادشان می کنیم و تحویل این گردان می دهیم ، گردان هم که تحت الحفظ نمی رود بجنگد ، آزاد می رود این ها یا عراقی هایی هستند که عراق اخراجشان کرده و یا کسانی هستند که دیگر حاضر نیستند با عراق رابطه ای داشته باشند و تعدادشان هم زیاد است . (3)

ماجرای وام های اعطایی شاه به غربی ها از بیت المال !

دکتر حسین نمازی وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه ای کیفیت دریافت مطالبات ایران از خارج را تشریح کرد . وزیر اقتصاد و دارایی در مورد وصول وام های پرداختی به کشورهای خارجی گفت : پرداخت این وام ها عمدتا بعد از افزایش قیمت نفت طی سال های 55 و 54 شروع شده که می توان آن ها را به این شرح طبقه بندی کرد:

کمک های بلاعوض که مبالغ آن ها به نسبت سایر وام های اعطایی ناچیز بوده است ، وام های اعطایی به کشورهای درحال توسعه یا توسعه نیافته که ظاهرا به منظور بهبود وضع اقتصادی و در باطن به منظور سلطه سیاسی و ابراز بزرگی و بزرگواری از بیت المال ملت مسلمان ایران پرداخت شده است ، وام های اعطایی به کشورهای صنعتی غربی و شرقی که بیشتر جنبه های پرداخت رشوه و باج به کشورهای امپریالیستی و اذناب آن ها را داشته است ، مانند 3 میلیارد دلار وام به فرانسه ، 800 میلیون دلار وام به انگلیس ، 200 میلیون دلار وام به لهستان ، 160 میلیون دلار وام به بلغارستان و ...

وی یادآور شد : مانده دریافت نشده این وام ها در حال حاضر بالغ بر 3/3 میلیارد دلار می گردد که قسمت اعظم آن طلب از فرانسه است که شرکت های فرانسوی طرف قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران با حمایت پشت پرده دولت فرانسه مانع از بازپرداخت این وام ها شده اند.

نمازی تاکید کرد : سرسختی و مقاومت دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در سیاست ضد امپریالیستی خود در عدم تمایل بعضی از کشورها از جمله فرانسه نسبت به بازپرداخت وام موثر بوده است .

وزیر اقتصاد ادامه داد : البته سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و سازمان انرژی اتمی ایران مجدانه و مصرانه و بدون انعطاف از مواضع ضد امپریالیستی دولت مسئله را تعقیب کرده و این تلاش و کوشش همه جانبه را در جهت وصول مطالبات حقه ملت مسلمان و مبارز ایران ادامه خواهد داد.

وزیر اقتصاد گفت : در مورد بازپرداخت وام های اعطایی به سودان ، ترکیه و لهستان با اشکال مواجه شده ایم که در مورد پاکستان به دلیل حفظ روابط حسن همجواری دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده است که پاکستان وام های دریافتی از ایران را با شرایط سهل تری بپردازد ، در مورد سایر وام ها که به طور مثال شامل بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول ، هند ، افغانستان ، مصر و اندونزی و چند وام کوچک دیگر هستند مشکل عمده ای وجود ندارد ، دولت مصر نیز از ایفای تعهدات خود سرباز زده بود که با عکس العمل منطقی و محکم دولت جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و ناچار به انجام تعهدات خود شد و اخیرا مبلغ 51 میلیون دلار از وام های دریافتی خود را پرداخت کرده است . (4)

پادشاه اردن برای داوطلبان جنگ با ایران پاداش در نظر گرفت !

محمد شاهانکاری کاردار اردن در بحرین گفت : داوطلبین اردنی اعزامی به جنگ علیه ایران علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه خود فوق العاده حقوق نیز دریافت خواهند کرد ! وی افزود : اکثر داوطلبین از افسران بازنشسته ارتش ، دانشجویان ، کارمندان دولت و جوانانی که خدمت نظامی خود را انجام داده اند تشکیل شده است .

ناظران سیاسی معتقدند که پرداخت پاداش به داوطلبان از سوی اردن به دلیل آن است که این ایده پادشاه اردن با عدم استقبال مردم این کشور روبرو شده است . (5)

شورای همکاری خلیج فاس قطع رابطه سیاسی با ایران را بررسی می کند !

عبدالله بشاره دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد : وزرای خارجه رژیم های این شورا ممکن است در اجلاس خود به بحث در مورد قطع روابط با ایران بپردازند اما احتمالا کویت و امارات متحده با این تقاضا مخالفت خواهند کرد . به گفته بشاره بررسی این مسئله از طرف دولت بحرین پیشنهاد گردیده است .

گفتنی است که یک مقام بلندپایه کویتی در مصاحبه ای با روزنامه الرای العام چاپ این کشور اعلام کرد که اگر چه خطر صدور انقلاب اسلامی برای همگی دولت های عضو شورای همکاری ها وجود دارد ولی این رژیم ها روابط خود را با ایران قطع نکرده بلکه به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مقابله با صدور انقلاب اسلامی روابط سیاسی خود را با ایران محدود خواهند کرد . (6)

پی نوشت:

اطلاعات ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 2
اطلاعات ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 12
کیهان ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 3
کیهان ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 13
اطلاعات ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 12
کیهان ، 18 بهمن 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول