اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آرژانتین و چین 15 توافقنامه جدید امضا کردند

آرژانتین و چین 15 توافقنامه جدید با هدف توسعه اتحاد استراتژیک و همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

آرژانتین و چین 15 توافقنامه جدید امضا کردند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین و «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین 15 توافقنامه دوجانبه جدید در «پکن» پایتخت این کشور آسیایی امضا کردند که شامل مبادلاتی در حوزه‌های فرهنگی، ارتباطات، ساخت 2 راکتور هسته‌ای و همکاری در زمینه‌هایی چون مخابرات و هوا فضا می‌شود.

«فرناندز» نیز طی یک سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاح پروژه ساخت سدهای هیدروالکتریکی «نستور کرشنر» نام رئیس‌جمهور سابق آرژانتین و «خورخه سپرنیک» نام یکی از مبارزین این کشور آمریکای جنوبی پخش شد ضمن تاکید بر نقش کشورهای نوظهور در سرنوشت دنیایی بهتر، اعلام کرد که این توافقنامه‌ها با هدف نیل به اتحاد استراتژیک جامع با چین صورت گرفته‌اند و این کشور آسیای دوست و شریک خوب آرژانتین می‌باشد.

سدهای مذکور در استان جنوبی «سانتاکروز» آرژانتین ساخته می‌شوند.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص خاطرنشان کرد: دنیای تک قطبی به پایان رسید؛ وارد دوره جدیدی از جهان چندقطبی شده‌ایم که در آن ملت‌های نوظهور نقشی بسیار حائز اهمیت در مقاصد بشری و ساخت دنیایی عادلانه و منصفانه‌تر بازی می‌کنند.  

باید نکته‌ای را در نظر داشت و آن اینکه کشورهای نوظهور که در سال 2006 میلادی در گروهی تحت عنوان «بریکس» با یکدیگر متحد شده‌اند و شامل برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی می‌شوند، در آینده می‌توانند با پیوستن آرژانتین به «بریکسا» تبدیل شوند زیرا این کشور آمریکای جنوبی تمایل خود را نسبت به عضویت در این سازمان ابراز داشته است.

از میان توافقنامه‌های میان این 2 کشور می‌توان به توافقاتی برای همکاری در زمینه هوا فضا، هسته‌ای، استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، ارتباطات، همیاری قضایی، ایجاد نشست مذاکرات، صدور روادید گردشگری، بهداشت، علوم پزشکی و خدمات بانکی اشاره کرد.

«فرناندز» که  در جولای سال گذشته میلادی (تیر 93) و طی دیدار رسمی رئیس‌جمهور چین از آرژانتین 20 توافقنامه را با «شی جین پینگ» امضا کرده بود اذعان داشت که مقامات هر 2 کشور توافق کرده‌اند که سطح روابط دوجانبه خود را از روابط استراتژیک به اتحاد استراتژیک جامع ارتقا دهند.

رئیس‌جمهور آرژانتین همچنین گفت: این آغاز یک راه طولانی برای پیشرفت روابط میان 2 کشور است که در سطح وسیعی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

وی در پایان افزود که اتحاد با چین نه تنها شامل مسائل تجاری می‌شود بلکه هر 2 طرف به طور متقابل در نشست‌های بین‌المللی یکدیگر را مورد حمایت قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال می‌توان به حمایت پکن از درخواست آرژانتین برای حاکمیت جزایر «مالویناس» اشاره کرد.

سفر رسمی «فرناندز» که امروز به پایان خواهد رسید، دومین سفر رئیس‌جمهور آرژانتین به «پکن» می‌باشد؛ وی پیشتر در سال 2010 و زمانی که «هو جین تائو» عهده‌دار ریاست جمهوری بود نیز به این کشور آسیایی رفته بود.   

انتهای پیام/    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول