اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

تعهدات پتروشیمی‌های واگذار شده روی دست شرکت ملی پتروشیمی‌ است/ خط لوله اتیلن غرب آماده بهر‌ه‌برداری تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به کاستی‌های پیش‌رو در صنعت پتروشیمی گفت: بدهی‌ شرکت‌های واگذار شده پتروشیمی از بابت وام‌های ارزی برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که باید آنها را به شرکت‌ها و فاینانسورها پرداخت کنیم.

تعهدات پتروشیمی‌های واگذار شده روی دست شرکت ملی پتروشیمی‌ است/ خط لوله اتیلن غرب آماده بهر‌ه‌برداری تا پایان سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس شعری مقدم در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس صنعت پتروشیمی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی در سه مرحله رخ داده است که مرحله اول به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، مرحله دوم دوران اواخر جنگ تحمیلی و مرحله سوم؛ مربوط به دولت اصلاحات است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی داریم، گفت: این مقدار ظرفیت کلاً به بخش خصوصی واگذار شده، بدون اینکه منبع درآمد قابل‌توجهی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی بماند، ولی بدهی‌های آنها از بابت وام‌های ارزی برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که باید آنها را به شرکت‌ها و فاینانسورها پرداخت کنیم. 

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اینکه اخیراً تصویب شده است که شرکت‌های توسعه‌ای از جمله شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌توانند در چارچوب اساسنامه خود فعالیت کنند، تصریح کرد: اولاً مکلف به رعایت سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هستیم و در ثانی، قوانین و اختیارات وزارت نفت را باید اجرایی کنیم.

شعری مقدم با اشاره به اینکه از 60 میلیون تن ظرفیت ایجاد شده فعلی عمدتاً به دلیل کمبود خوراک بیش از 40 میلیون تن محصول بیشتر تولید نمی‌شود، گفت: امید است با تلاش‌ شرکت ملی نفت ایران این مشکل تا اوایل سال آینده برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه خط لوله اتیلن غرب تا میاندواب در شرف اتمام است، خاطرنشان کرد: اگر مشکل معارضین زمین‌ها حل شود، این خط لوله تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شعری‌مقدم با اشاره به وضعیت اجرای خط لوله اتیلن دنا و مرکز گفت: خط لوله به دلیل نبود منابع مالی هنوز تعیین‌تکلیف نشده و مشخص نیست شرایطش در آینده چگونه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به 67 طرح نیمه‌تمام از برنامه‌های چهارم و پنجم گفت: از این تعداد 15 طرح بالای 60 درصد پیشرفت و 3 طرح با مجموع 1.4 میلیون تن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و 11 طرح دیگر آن با مجموعه ظرفیت 7 میلیون تن در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب تا پایان سال نود و چهار، 8.4 میلیون تن به ظرفیت صنعت افزوده خواهد شد.

شعری مقدم با اشاره به موانع و کاستی‌های این صنعت گفت: در حالی که سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های صاحب تکنولوژی شدیداً علاقمند به همکاری با ایران هستند، تحریم‌ها مانع از حضور آنها شده و حتی سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر نیستند در شرایطی که نرخ تورم و بهره بالاست و وضعیت تأمین فاینانس‌ها مشخص نیست، در پروژه‌ها هزینه کنند.

وی تصریح کرد: تأمین ارز از طریق صندوق توسعه ملی و کشور چین نیز بسیار محدود و زمانبر است اما با این وجود، تمام تلاش مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر این امر استوار است که کمک کند تا طرح‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد و موانع از پیش روی آنها برداشته شود.

شعری مقدم با اشاره به آینده صنعت پتروشیمی تصریح کرد: اول باید سعی شود از تمام ظرفیت 60 میلیون تن ایجاد شده به طور کامل بهره‌برداری شود و 20 میلیون تن ظرفیت بالقوه نیز پس از دریافت خوراک کافی از طرف شرکت ملی نفت ایران به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در ثانی باید تلاش کرد 67 طرح نیمه‌تمام زودتر به بهره‌برداری برسد و حتی خوراک و زیرساخت‌های لازم برای اجرای 36 طرح جدید نیز افزوده شود که درنهایت 60 میلیون تن ظرفیت دیگر نیز به ظرفیت کنونی اضافه خواهد شد.

شعری‌مقدم در پایان تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی طبق قانون نفت، فعالیت خود را به صنایع پایین‌دستی نیز توسعه خواهد داد که امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه ما را یاری کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول