اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

110 هزار تن کود شیمیایی سهمیه کشاورزان کردستانی است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان از سهمیه 110 هزار تنی کود شیمیایی کشاورزان استان در سال‌جاری خبر داد.

110 هزار تن کود شیمیایی سهمیه کشاورزان کردستانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم مولودی عصر امروز در جلسه شورای اسلامی کردستان که با حضور اعضای این شورا در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در بحث کود و سم کشاورزی در استان کوچکترین مشکلی در سال‌جاری نداشته‌ایم، اما متاسفانه استقبال خود کشاورزان ضعیف است.
وی با بیان اینکه با گذشت بیش از 10 ماه از سال‌جاری کشاورزان تنها 30 درصد از سهمیه 110 هزار تنی کود شیمیایی استان را تحویل گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که از طریق رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری اطلاعات لازم در مورد عدم کمبود و همچنین تاثیرات منفی استفاده کشاورزان از کودهایی که با قیمت ارزان از سوی افراد سودجو وارد می‌شود اطلاع‌رسانی شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: کشاورزان استان به هر میزان کود شیمیایی که نیاز داشته باشند با مراجعه به کارگزاری‌های محل خود می‌توانند تهیه و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
مولودی افزایش نرخ کود نسبت به گذشته به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال کشاورزان از گرفتن کودهای شیمیایی در استان عنوان کرد و افزود: کشاورزان باید این موضوع را درک کنند که گرانی و تورم تاثیرات خود را چه بخواهیم و چه نخواهیم می‌گزارد و ما باید با مدیریت صحیح در کشت و افزایش میزان آن جبران کنیم.
وی با اشاره به باقی ماندن بیش از 70 هزار تن از سهمیه کود استان و عدم تحویل گرفتن آن از سوی کشاورزان، اظهار کرد: اگر حداقل تا پایان 15 اسفند ماه نتوانیم این میزان را جذب کنیم صرفا سهم استان را از دست خواهیم داد.
وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان متاسفانه از نبود کود به شوراهای روستاها گلایه کرده‌اند، گفت: این در حالی است که علاوه بر 30 هزار تن کود توزیع شده، 20 هزار تن دیگر نیز در انبارهای استان موجود است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با وجود اقدامات تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی که از طریق مختلف انجام گرفته استقبال کشاورزان برای دریافت کود بسیار کم است، ولی با این وجود اسامی کل کشاورزان را به کارگزاران داده‌ایم.
مولودی در ادامه از کردستان به عنوان یکی از قطب‌های کشت دایم در کشور نام برد و اظهار کرد و گفت: دز زمینه بذر نیز در استان مشکلی وجود ندارد.
به گفته وی، 23 هزار دستگاه تراکتور نیز در استان وجود دارد که می‌تواند یک‌ میلیون هکتار از زمین‌های زیرکشت را زیرپوشش قرار دهند و این در حالی است که کل زمین‌های زیرکشت در استان 600 هزار هکتار است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در زمینه کمباین نیز محدودیتی نداریم و تمام محصولات کمتر از 40 روز برداشت می‌شود و در صورت نیاز نیز از استان‌های دیگر کمک می‌گیریم.
مولودی با بیان اینکه ظرفیت استان در زمینه کشت سیب‌زمینی بیش از 8 هزار هکتار نیست و از سیب‌زمینی‌کاران تقاضا داریم این مهم را مورد توجه قرار دهند، گفت: برای جلوگیری از افت قیمت سیب‌زمینی و حفظ جایگاه استان در این زمینه باید اقدامات لازم از سوی کشاورزان انجام شود.
 

انتهای پیام/79002‌/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول