اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یادداشت اقتصادی/

پشت پرده تعطیلی مکرر پیچیده‌ترین پالایشگاه کشور

توقف‌های مکرر و طولانی مدت واحد RFCC پالایشگاه اراک در ماه‌های اخیر، ریشه در تغییرات مدیریتی این پالایشگاه و عدم تجربه کافی در راهبردی این واحد پیچیده و بزرگ پالایشی دارد.

پشت پرده تعطیلی مکرر پیچیده‌ترین پالایشگاه کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود دو سال پیش و در ماه‌­های پایانی دولت دهم، طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فراورده‌­های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک افتتاح شد. این طرح که به نوبه­ خود یکی از طرح‌­های بزرگ پالایشگاهی کشور محسوب می­‌شد بدون حضور شرکت­های غربی راه‌­اندازی شد که جای افتخار داشت.

در این طرح به منظور پالایش برش­های سنگین پالایشگاهی از واحدهایی تحت عنوان RCD یا Reduced Crude Desulfurization و  RFCC یا Residue Fluid Catalytic Cracking استفاده شده است.

با وجود شباهت این دو واحد پالایشگاهی با فرایندهای متداول HDS و FCC که سابقا نیز در پالایشگاه‌­های کشور طراحی و راه‌­اندازی شده بودند (پالایشگاه آبادان دارای واحد FCC است)، در مرحله­ راه‌­اندازی این دو واحد یعنی RCD و RFCC مشکلات زیادی پیش‌­روی مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پیمانکاران این مجموعه قرار داشت به طوری که حدود 9 ماه مراحل پیش راه­‌اندازی این دو واحد به طول انجامید،زیرا هر دو فرایند جزو پیچیده‌­ترین واحدهای پالایشگاهی محسوب می‌شوند و شاید بتوان گفت، این دو واحد با چنین ظرفیت­‌هایی (RCD با ظرفیت 65 هزار بشکه و RFCC نیز با ظرفیت 95 هزار بشکه) از جمله منحصر به فردترین واحدهای پالایشگاهی جهان باشند. بخصوص آنکه واحد RFCC در صورت راهبری صحیح از پرسودترین واحدهای پالایشگاهی در جهان محسوب می‌‌شود. در این واحد به کمک کاتالیست­‌های ریزتر از دانه­‌های شکر، نامرغوب­ترین برش­‌های نفتی به پرارزش ترین محصولات پالایشگاهی یعنی بنزین و اولفین­‌ها تبدیل می­‌شود.

هر چند این دو واحد با تمامی مشکلات پیش‌ ­روی خود در سرویس قرار گرفتند ولی این شروع سخت، مطمئنا آینده­ پر پیچ و خمی را به این واحدها نوید می­‌داد. عدم وجود نیروی انسانی با تجربه در راه‌­اندازی این دو واحد آنقدر برای کارفرما آزاردهنده بود که حاضر به جذب ساده‌ترین اپراتورهایی از خارج از کشور بودند که برای مدتی در این واحدها تجربه کسب کرده باشند.

این پروژه نیز از تدابیر دولتمردان بی­‌بهره نماند و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و سکانداری آقای مهندس زنگنه بر وزارت نفت، تغییرات مدیریتی متعددی در تمامی سطوح این وزارتخانه انجام شد و پالایشگاه شازند اراک نیز از این امر مستثنی نماند. این در حالی بود که انتظار می رفت با توجه به رسوب تجارب بسیار زیاد در مراحل راه‌­­اندازی و بهره­‌برداری از واحدهای RFCC و RCD، در بدنه­ی مدیریتی این پالایشگاه تغییراتی صورت نگیرد ولی مدتی نگذشت که مدیر عامل این شرکت پالایشی نیز تغییر کرد.

در مجموع، اگر بخواهیم نگاهی دقیق و منصفانه به این طرح ملی و حوادث اخیر آن داشته باشیم، واقعیت های زیر می‌تواند روشنی‌بخش باشد:

-این پروژه یعنی واحدهای RFCC و RCD یکی از پیچیده‌­ترین واحدهای پالایشگاهی کشور و دنیا محسوب می‌شود.
-طراحی پایه­ (لیسانس) این واحدها توسط شرکت UOP ارائه شده است.
-مراحل تامین تجهیزات و راه­‌اندازی این واحد در شرایط سخت تحریم توسط کنسرسیومی از شرکت­‌های داخلی و حضور پررنگ شرکت چینی سینوپِک صورت گرفت.
-نقش کاتالیست در عملکرد هر دو واحد بسیار مهم و حیاتی است.
-تجربه­ عملیاتی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در راهبری و نگهداری از این واحدها وجود نداشته است زیرا این دو واحد برای اولین بار در صنعت پالایش کشور طراحی و راه‌­اندازی شده است.
-از مدیران ترجیهی تا تخصصی در راهبری این دو واحد عملیاتی استفاده شده است حتی ظاهراً ­ مسئولیت فعلی راهبری واحد RFCC بر عهده­ یک فرد با مدرک تحصیلی دیپلم گذاشته شده است.
-شاید مشکلات پیش آمده در این واحدها مانند بهره‌­برداری ناقص از واحد RCD و توقف­‌های 16 روزه و 11 روزه واحد RFCC، امری طبیعی همچون سایر واحدهای پالایشگاهی کشور و دنیا باشد ولی دلایل ایجاد این مشکلات عملیاتی و نحوه­ برخورد با آنها، سوال بر انگیز است.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که طی حوادث اخیر پالایشگاه شازند اراک، خسارات زیادی متحمل واحد RFCC این پالایشگاه شده است. ای کاش مسئولین اداره این پالایشگاه و مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و وزارت نفت برخورد صادقانه تر و شفاف تر با این حوادث داشتند و به صراحت اعلام می کردند که دلیل اصلی این حوادث عدم تجربه کافی، عدم توان لازم در نگه­داری و راهبری این واحد و عدم شناخت کافی از این فرایند بوده است.

در هر حال، بررسی موشکافانه حوادث اخیر این پالایشگاه ضروری است زیرا اهمیت این واحد پالایشگاهی در تولید و تامین بنزین کشور بر کسی پوشیده نیست و انتظار بر این است که کارآمدترین مهندسان راهبری این واحد را بر عهده داشته باشند. لازم به تذکر است که توقف این واحد، خسارات بسیار زیادی به کشور تحمیل می­‌کند و مستقیما باعث بازشدن هر چه بیشتر شیر واردات بنزین به کشور خواهد شد.

مهدی احمدی‌پور-کارشناس صنعت پالایش

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول