اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

طی جلسه‌ای در سازمان دارالقرآن‌الکریم

محورهای فعالیت کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام شد

سازمان دارالقرآن‌‌الکریم به عنوان مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی امروز نخستین جلسه خود را با حضور اعضای کمیته تشکیل داد و محورهای فعالیت را اعلام کرد.

محورهای فعالیت کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام شد

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نخستین جلسه کمیته قرآنی ستاد برگزاری جشن‌‌های پیروزی انقلاب اسلامی در سال جاری امروز در ساختمان جدید سازمان دارالقرآن‌الکریم با حضور اعضای کمیته تشکیل شد.

بنا بر این گزارش محمدمهدی بحرالعلوم معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم طی سخنانی با اشاره به اینکه برنامه‌های کمیته قرآن ستاد برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی دو نوع خواهد بود، گفت: برخی از اقدامات به صورت ویژه در دهه فجر برنامه ریزی شده و سایر برنامه‌ها نیز اموری است که در طی سال جاری و در این ایام به سمت دهه فجر انقلاب اسلامی معطوف می‌شود.

به گفته وی نمایاندن ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی در قرآن، ارائه آموزه‌های قرآن کریم، طرح و بازگویی آیاتی از قرآن کریم که در جریان انقلاب اسلامی مطرح بوده است برای نسل جدید و استفاده از آنها در راستای بروز استعدادها، رشد و امتداد انقلاب اسلامی، نشان دادن رشد فوق‌العاده فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب در زمینه‌های متعدد از جمله تعداد حافظان و قاریان قرآن، نمایشگاه‌ها، مسابقات و کسب رتبه‌های ملی و بین‌المللی، استفاده از ظرفیت جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب قرآنی با هدف معطوف کردن فرهنگ و سبک زندگی جامعه به آموزه‌های قرآن کریم،‌ ارائه جذاب و جالب فعالیت‌های قرآنی به جوانان برای جلب توجه و تعامل با آنها و مطرح کردن دهه فجر انقلاب اسلامی به عنوان یکی از زمان‌های تمرکز بر فعالیت‌های قرآنی در کنار ایامی مانند ماه مبارک رمضان شش هدف اصلی فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد برگزاری جشن‌های انقلاب اسلامی را تشکیل خواهد داد.

در ادامه این جلسه نمایندگان نهادهای عضو این کمیته برنامه‌هایی همچون اعزام قاریان مصری به محافل قرآن کریم، برگزاری مسابقات مفاهیم قرآن به صورت عمومی با مشارکت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی، مسابقات کشوری قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآن ویژه خانواده شهدا در تمامی استان‌های کشور، برگزاری مسابقات اختران ویژه نفرات برتر قرآنی خانواده شهدا، مسابقات عکس و قرآن و همچنین تولید برنامه‌هایی در رادیو قرآن با هدف اعلام دستاوردهای قرآنی جمهوری اسلامی،‌بیان خاطرات اساتید پیشکسوت قرآن کریم و همچنین پوشش برنامه‌های قرآنی اعلام شد.

توجه به فضای مجازی با محوریت ابعاد شخصیت قرآنی امام راحل و استفاده از ظرفیت سامانه ارتباطی پایگاه‌های بسیج و سایت صالحین مشتمل بر 27 هزار وبلاگ و وبسایت،‌دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی دفاع مقدس،‌ برگزاری جشنواره فرهنگی و قرآنی دهه فجر در وزارت ورزش و جوانان، راه‌اندازی سایت قرآنی این وزارتخانه و آغاز فعالیت‌های قرآنی در 10 فدراسیون به صورت آزمایشی از دیگر برنامه‌‌های اعلام شده در این جلسه بود.

دارالقرآن ارتش جمهوری اسلامی نیز در این ایام محافل انس با قرآن همراه با برگزاری مسابقات مفاهیم آیات تلاوت شده را در مراکز نظامی و مفهومی ارتشیان برگزار خواهد کرد.

ادای احترام بر سر مزار شهدای قرآنی، دیدار با 114 خانواده شهید قرآنی از پیشنهادات نماینده سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در این جلسه بود و همچنین این سازمان در روز نهم دی همایش سوره‌های سرخ را با حضور هفت هزار نفر از اعضای خانواده‌های شهدای قرآنی در مصلای امام خمینی برگزار خواهد کرد که در این جلسه با تشکیل حلقه های سی نفره در هر ساعت یک ختم قرآن به هر شهید قرآنی هدیه خواهد شد.

همایش مسئولان قرآنی پایگاه‌های بسیج و رونمایی از جلد دوم کتاب سوره‌های سرخ از دیگر برنامه‌های این سازمان در ایام دهه فجر اعلام شد.

برگزاری مرحله دوم مسابقات قرآن دانش‌آموزی، محافل انس با قرآن در آموزشگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های قرآن در مناطق آموزش و پرورش و تعدادی از آموزشگاه‌ها نیز به عنوان برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در این ایام اعلام شد.

نماینده شورای عالی قرآن نیز رونمایی از قرآن حکیم دانشجویی را جزء برنامه‌های این نهاد در ایام دهه فجر اعلام کرد.

سیمای قرآن نیز در ایام دهه فجر با معطوف کردن برنامه‌های خود به سمت موضوع دهه فجر موضوعات این ایام را در برنامه‌هایی همچون صبح امید،‌ مسابقات فردوس و اسراء، برگزاری اختتامیه برنامه تلویزیونی اسراء، ایجاد تناسب بین تلاوت‌ها با موضوعات مرتبط با دهه فجر، برگزاری برنامه هم آوایی برای سومین سال با موضوع بیان خاطرات و گفت‌وگو با فعالان و اساتید پیشکسوت قرآن کریم در صورت تصویب، پخش برنامه روزنه با موضوع گزارش‌های قرآنی و انعکاس اخبار قرآنی این دهه را در دستور کار خود قرار داده است.

پیشنهاد کوهپیمایی جامعه قرآنی نیز توسط نماینده سازمان اوقاف مطرح شد و نماینده وزارت ورزش و جوانان نیز برای هرگونه مساعدت در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی با اشاره به منطق قرآن کریم در رابطه با نحوه برگزاری جشن پیروزی به مضامین سوره مبارکه نصر اشاره کرد و گفت:‌ در جشن پیروزی وظیفه ما تسبیح حامدانه،‌ تنزیه مادحانه و استغفار است.

وی با اشاره به اینکه دهه فجر زمان عرضه نگاه توفیقی به مسئله پیروزی است گفت: این نگاه توحیدی همانی است که امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط عالم گفت: انقلاب اسلامی با تکیه بر این نگاه توحیدی اکنون در حال فتح همه آفریقا، شرق آسیا و آمریکای لاتین است. به گونه‌ای که اکنون مسیحیت کاتولیک خود را در معرض فرهنگ غنی اهل بیت (ع) می‌بیند و به همین جهت است که رسانه‌های جهان سیاست سانسور را در قبال گردهمایی بزرگ اربعین اتخاذ کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول