اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس سیا: با اینکه تجربه کافی نداشتیم، از دستورات بوش برای مبارزه با تروریست‌ها پیروی کردیم

رئیس سازمان سیا در اولین حضور رسانه‌ای پس از افشای گزارش شکنجه‌های صورت‌گرفته در سازمان متبوعش، گفت برخی مأموران این سازمان از تکنیک‌های شنیع برای بازجویی استفاده کرده‌اند.

رئیس سیا: با اینکه تجربه کافی نداشتیم، از دستورات بوش برای مبارزه با تروریست‌ها پیروی کردیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان برنان» رئیس سازمان سیا در اولین حضور رسانه‌ای پس از افشای گزارش شکنجه‌های صورت گرفته در سازمان متبوعه‌اش، به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آنان پاسخ داد.

بر اساس گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز»، رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا در ابتدا متنی از پیش تهیه شده را قرائت کرد و در آن، ضمن تقدیر از تلاش‌های مأموران اطلاعاتی آمریکا، اعتراف کرد که برخی مأموران، از تکنیک‌های شنیع برای بازجویی استفاده کرده‌اند.

در گزارش 2700 صفحه‌ای سنا از روش‌های بازجویی مأموران سیا از مظنونین تروریستی، به تهدید به کشتن فرزندان، تهدید به بریدن گلوی مادر و تهدید به تجاوز جنسی اشاره شده است.

وی در ادامه به روند شکل‌گیری برنامه ضدتروریسم سیا که موضوع گزارش افشاگرانه سنا بوده پرداخت و گفت که «جورج بوش» چند روز پس از حادثه 11 سپتامبر، دستور اجرایی شدن این برنامه را صادر کرد و مأموران سیا به رغم نداشتن تجربه کافی در این خصوص، آن را اجرا کردند.

آقای برنان گفت که اکثریت قریب به اتفاق ماموران سیا، بر طبق قانون رفتار می‌کنند ولی چند نفر از مأموران در حین اجرای برنامه‌ ضدتروریسم، از روش‌های غیرقانونی برای بازجویی استفاده کردند که در بازخواست از آنها به خاطر اعمالشان، کوتاهی شده است.

رئیس سیا به اشتباه بودن روندهای اجرایی این سازمان اعتراف کرد و گفت که برای مطمئن شدن از عدم تکرار این حوادث (بازجویی‌های خشن و غیرقانونی)، برخی روندها در سیا تغییر یافته است.

برنان به آن بخش از گزارش سنا که سازمان اطلاعات مرکزی را به فریب افکار عمومی و نمایندگان ملت متهم می‌کرد هم اشاره کرد و گفت که «کاملاً با این ایده مخالف‌ام.»

خبرنگاری از رئیس سیا پرسید که آیا می‌دانید در حملات پهپادهای آمریکایی، شهروندان بی‌گناه هم در کنار تروریست‌ها کشته می‌شوند.

برنان در پاسخ گفت که پهپادها، تکنولوژی برتری دارند و پنتاگون و سیا، با استفاده از آن‌ها، کارهای جالبی انجام داده‌اند و ما در حال کار برای کم‌تر کردن تلفات (افراد بی‌گناه) هستیم.

یکی از موارد چالش‌برانگیز در گزارش سنا، امکان استفاده از روش‌های قانونی برای بازجویی بوده که رئیس سیا در این خصوص گفت «نمی دانیم که آیا به دست آوردن این اطلاعات از راه‌های دیگر، امکان‌پذیر بوده یا خیر.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول