اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر، کلمبیا را به نقض حقوق بشر محکوم کرد

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر، کلمبیا را به علت نقض حقوق بشر در سال 1985 میلادی محکوم کرد.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر، کلمبیا را به نقض حقوق بشر محکوم کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ال‌کلمبیانو»، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر روز گذشته دولت کلمبیا را به علت ناپدید شدن 11 نفر طی عملیات نظامی در دیوان دادگستری این کشور در سال 1985 میلادی محکوم کرد.

کمیسیون مذکور اذعان داشت: کلمبیا تعهد خود در رابطه با آغاز تحقیقات رسمی و فوری نقض کرده و اقدامات لازم برای جست‌و‌جوی محل افراد ناپدید شده و کشف حقایق و پیشرفت مراحل اولیه تحقیق را انجام نداده است.

این کمیسیون که مقر آن در کاستاریکاست، سندی 12 صفحه‌ای آماده کرده که در آن دولت کلمبیا را مسئول نقض حقوق بشر و محرومیت افراد حقوقی از آزادی در این کشور می‌داند.

گروه مبارزان چریکی «جنبش 19 آوریل» طی روزهای 6 و 7 نوامبر 1985 (15 و 16 آبان 1364) موفق شد، دیوان دادگستری کلمبیا را اشغال کند و در برابر این شرایط، دولت کلمبیا به ارتش دستور داد که عملیاتی نظامی برای بازپس گیری ساختمان انجام دهد؛ این عملیات 2 روز به طول انجامید و طی درگیر‌های رخ داده، 11 نفر از 24 قاضی حاضر در ساختمان ناپدید شدند.

دولت وقت، وقایع رخ داده را نادیده گرفت و دادگاه‌های کلمبیا تا سال 2005 به پرونده‌های کیفری مرتبط با آن رسیدگی نکردند.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر از مقامات کلمبیا خواست، از هیچ تلاشی برای یافتن محل ناپدید شدن 11 فرد مذکورد و پرداخت غرامت مالی به خانواده‌های آنان فروگذاری نکند.

«خوان مانوئل سانتوس»، رئیس‌جمهور کلمبیا نیز ضمن ابراز امیدواری در خصوص موارد درخواستی اعلام کرد، تعیین دادگاه و انجام روند تحقیقات را هرچه زودتر فراهم خواهد کرد.

دادگاه بین آمریکایی نیز در 14 نوامبر (23 آبان) حکمی در این خصوص صادر کرد، اما حکم مذکور روز گذشته و پس از اینکه طرفین دعوی از آن اطلاع پیدا کردند، منتشر شد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول