اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق فوری آمریکا درباره شکنجه «سیا» شد

معاون آمریکا دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا و دیگر کشورها خواست تا هرچه سریعتر تحقیقات درباره سوء رفتار «سیا» با مظنونین را آغاز کنند.

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق فوری آمریکا درباره شکنجه «سیا» شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اندرو پراسو» معاون آمریکا دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا و دیگر کشورها خواست تا هرچه سریعتر تحقیقات درباره سوء رفتار «سیا» با مظنونین را آغاز کنند.

وی روز پنجشنبه در مصاحبه با «اسپوتنیک» تصریح کرد: «آمریکا باید هرچه سریعتر تحقیقات درباره سوء رفتار با زندانیان (توسط سیا) را آغاز کند و کشورهای دیگر نیز باید همین کار را انجام دهند».

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد که این سازمان گزارش شکنجه و دیگر سوء رفتارها را دریافت کرده است و بر تلاش‌های مبارزه با تروریسم دولت آمریکا نیز نظارت دارد.

روزنامه انگلیسی گاردین روز چهارشنبه (دیروز) گزارش کرد که لهستان، رومانی و لیتوانی میزبان بازداشتگاههای سیا بودند که این بازداشتگاهها در واقع مکانهایی بوده است که مظنونین توسط «سیا» شکنجه می‌شدند.

این روزنامه در ادامه افزود، شواهدی وجود دارد که کشورهای اروپایی دیگری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا در سازماندهی پروازهای محرمانه انتقال مظنونین همکاری داشتند که در بین این کشورها می‌توان به انگلیس، سوئد، آلمان، اتریش، اسپانیا، پرتغال و بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایسلند، جمهوری چک، یونان، قبرس، کرواسی، بوسنی و هرزگوین و آلبانی اشاره کرد.

دیده‌بان حقوق بشر ادامه داد: سوئد عضو کنوانسیون علیه شکنجه است و طبق آن موظف است تا درباره شکنجه تحقیق و تفحص کند و همچنین به طور قطع می‌تواند فشار دیپلماتیکی به آمریکا وارد آورد تا درباره فعالیت‌های گسترده جنائی که در گزارش کمیته اطلاعات سنا به آن اشاره شده است، تحقیق و تفحص کند.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از 4 سال کش و قوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور، گزارشی 499 صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد. به گفته «دایان فینستین» رئیس‌ این کمیته، این گزارش با بررسی بیش از 6 میلیون سند سازمان سیا تهیه شده است.

هرچند این گزارش خلاصه‌ای است از گزارشی 6700 صفحه‌ای، اما مروری بر همین گزارش هم گوشه‌ای از اقدامات غیرانسانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده را برملا می‌کند. اقداماتی که به بهانه مبارزه با تروریسم و شناسایی عوامل حادثه حمله به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی صورت گرفته است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول