اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آغاز دور جدید مذاکرات کلمبیا و «فارک»

مذاکرات صلح بین نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) و دولت این کشور که مدتی به علت اختلافات میان آنها متوقف شده بود، بار دیگر آغاز شد.

آغاز دور جدید مذاکرات کلمبیا و «فارک»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ال‌تیمپو»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) و دولت این کشور روز گذشته مذاکرات صلح خود را از سر گرفتند؛ این مذاکرات از 17 نوامبر (26 آبان 93) پس از اینکه اعضای فارک، ژنرال «روبن داریو آلساته» و 2 نفر از همراهان وی را گروگان گرفتند، توسط دولت متوقف شده بود.

«اومبرتو دلاکایه»، رئیس هیئت مذاکره کنندگان دولت کلمبیا در مذاکرات صلح با فارک به مطبوعات خاطرنشان کرد: امروز دور جدیدی از مذاکرات را شروع کردیم؛ بنابراین، روشن است که تمام اختلافات هفته‌های گذشته را که مانعی بر سر راهمان بودند پشت سر گذاشته‌ایم.

فارک نیز در آغاز مجدد مذاکرات اطمینان داد که اعضای آن، جنایات ضد بشری مرتکب نشده‌اند و همچنین تصریح کرد، هیچ‌گاه علیه غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

«پابلو کاتاتومبو»، یکی از مذاکره کنندگان فارک نیز اذعان داشت: کاملا از لحاظ سیاسی و قضایی روشن است که ما هیچ‌گاه استراتژی حمله علیه مردم غیر نظامی را طرح‌ریزی و اجرا نکرده‌ایم و حتی اقدامی در این زمینه علیه بخش‌های الیگارشی انجام نداده‌ایم، بلکه در ارتش‌های خود برای حق شورش مردم علیه رژیم‌های سرکوبگر مبارزه می‌کنیم و چون هرگز وارد حملات مذکور نشده‌ایم، اگر هم اتفاق افتاده باشند، با اطلاع ما نبوده است.

«کاتاتومبو» از ناظرین بین‌المللی به علت تلاش برای ارتباط فارک با جنایات ضد بشری انتقاد کرد، در حالی‌که به زعم وی در نهایت هر جنگی موجب خساراتی می‌شود.

دولت کلمبیا و فارک در 3 دسامبر (12 آذر 92) پذیرفتند که مذاکرات صلح خود را از سر بگیرند، طبق برنامه آنها، مذاکرات برای مباحثه پیرامون موضوع کاهش درگیری تا 17 دسامبر (26 آذر) طول خواهد کشید.

هر 2 طرف، روند مذاکرات صلح را در نوامبر 2012 (آبان 91) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن ادامه یافته آغاز کردند؛ این درگیری طبق آمار و ارقام، تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

تاکنون، مذاکرات مذکور موجب توافق روی 3 مسئله از 6 موضوعی که در دستور کار قرار داشت شده است، از جمله اصلاحات روستایی در مه 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (آبان 92)  و مواد مخدر در مه 2014 (اردیبهشت 93).

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول