اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روزنامه آلمانی تسایت گزارش داد

شکنجه‌گری‌ سازمان یافته؛ نکته قابل تامل گزارش سنا درباره سیا

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه شکنجه‌گری آمریکایی‌ها اقدام جدیدی نیست نوشت که آنچه در این گزارش اهمیت دارد این است که این شکنجه‌ها سازمان یافته صورت گرفته‌اند.

شکنجه‌گری‌ سازمان یافته؛ نکته قابل تامل گزارش سنا درباره سیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس «شکنجه سازمان‌یافته»، این موضوع جدیدی است که می‌توان در گزارش جدید سنای آمریکا درباره اقدامات سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به آن پرداخت. البته شکنجه‌گری اقدام جدیدی برای آمریکایی‌ها نیست و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم همواره از وجود اشکالاتی خبر داده است اما گزارش سنا علاوه بر اینها گویای مطلب جدیدی است و آن این است که برنامه‌ای در پس پرده این اقدامات قرار داشته است.

روزنامه آلمانی «تسایت» در این گزارش نوشت که «گل رحمان» زندانی گوانتانامو 20 نوامبر 2002 در یکی از زندان‌های مخفی آمریکا در افغانستان کشته شد.گفته می‌شود که وی پس از اینکه چندین ساعت نیمه عریان به دیوار سلولش زنجیر شده بود،به  دلیل سرمازدگی جان خود را از دست داده است و افسر جوانی که در مرگ رحمان مسئول بود،‌ جایزه‌ای 2 هزار و 500 دلاری دریافت کرد اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد بلکه تحقیقات علیه وی پس از مدتی متوقف شد آنهم به این دلیل که کسی که مسئول رسیدگی به این پرونده بود اعلام کرد که انتظار می‌رود اشتباهاتی در این زمینه رخ داده باشد.

اما اوباما هم وقتی گزارش سنا را درباره شکنجه‌ها می‌خواند از اشتباهات صحبت می‌کند. از دید اوباما رسیدگی به پرونده مرگ رحمان،یکی از نمونه وقایع پس از وقایع 11 سپتامبر 2001  بود که نیازی نبود با عجله به آنها پرداخته شود. چرا که این افراد ( نیروهای سیا) وطن‌پرستانی بودند که بهترین‌ها را برای آمریکا می‌خواستند. اوباما می‌گوید: هیچ ملتی کامل و بی عیب نیست و برخی از روش‌ها از دید من وحشیانه بوده اند و این مربوط به زمان کنونی نیست. روشی که رحمان در پی آن کشته شد، رفتاری است که مربوط به گذشته است.»

گل‌رحمان در یک زندان آمریکایی جان باخت وی برای سنای آمریکا فردی شناخته شده است. اما مردم جهان زندان‌های مخفی آمریکا را از مدتها پیش و با افشا شدن شکنجه ها در زندان ابوغریب می‌شناسند با این حال از دید اوباما اقداماتی هم که در این زندان انجام شده مربوط به زمان گذشته است. اما گزارش تحقیق سنا نشان می‌دهد که هرگز پیش از این سنا در شکنجه مظنونان به تروریسم، اشتباه یا  تا این حد افراط صورت نداده است.

این شکنجه‌ها به صورت سازمان یافته، همراه با برنامه‌ریزی صورت گرفته‌اند که غیرقانونی بودن آنها کاملا مشخص بوده است. با این حال بوش، چنی و در کل جمهوریخواهان از این شکنجه‌ها دفاع کرده‌اند.«لیندسی گراهام»  سناتور جمهورِی‌خواه از کارولینای جنوبی در دفاع از رفتارهای سیا می‌گوید این شکنجه‌ها اقدام کوچکی در مقایسه با آنچیزی است که دشمنان آمریکا انجام داده‌اند. در این بین «جان مک‌کین» تنها سناتور آمریکایی است که از این تحقیقات دفاع می‌کند و ضمن رد شکنجه، انتشار گزارش را اقدامی درست دانسته است.

گزارش سنا را از جنبه دیگری هم می‌توان مورد توجه قرار داد و آنهم اینکه سیا را متهم به این کرده که درباره اقداماتی که صورت داده به اندازه کافی به دولت اطلاعات نداده است. البته جمهوری‌خواهان این اقدام سیا را شایان تقدیر می‌دانند. در مقابل  «دیک چنی» معاون بوش آن را رد می‌کند.

باید گفت هر چه اطلاعات بیشتری درباره این شکنجه‌های آمریکا منتشر می‌شود به همان میزان هم تردید‌ها درباره اینکه اصلاحاتی که در سیا صورت گرفته، کافی است بیشتر می‌شود. شاید صحبت‌های «دایان فینستین» سناتور آمریکایی  در این مود گویا باشد. وی می‌گوید:« تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد که آیا جامعه‌ای عدالت‌مدار هستیم که قانون در آن اجرا می‌شود یا اینکه با حقیقت زشت جامعه ما مواجه می‌شود.»

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول