اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش سنا در مورد روش‌های شکنجه سیا منتشر شد

سیا کنگره را در مورد روش‌های خشونت‌بار شکنجه، فریب داده/روش‌های شکنجه بی‌فایده بوده است

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی 499 صفحه‌ای در رابطه با روش‌های شکنجه سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) منتشر کرده و سیا را به فریب کنگره متهم کرد.

سیا کنگره را در مورد روش‌های خشونت‌بار شکنجه، فریب داده/روش‌های شکنجه بی‌فایده بوده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سنای آمریکا روز سه‌شنبه بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، خلاصه‌ای از گزارش 6700 صفحه‌ای خود در رابطه با روش‌های شکنجه مظنونین حملات تروریستی از سوی سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) را منتشر کرد.

در این گزارش 499 صفحه‌ای، قانونگذاران آمریکایی تصریح کرده‌اند که سیا کنگره را در رابطه با روش‌های اعتراف‌گیری پس از حوادث یازده سپتامبر 2001، «فریب داده است.»

در این گزارش همچنین عنوان شده است که نیروهای سازمان سیا، با روش‌هایی «بسیار خشونت‌بارتر» از آنچه که به کنگره گفته شده و در قانون اجازه آن وجود داشته، با مظنونین برخورد کرده‌اند، تا جایی که در مواردی متهمین تا مرز از دست دادن جان خود، پیش رفته‌اند.

کنگره تصریح کرده است که سیا در طول سال‌های گذشته، مردم آمریکا را در رابطه با نحوه برخورد با مظنونین اغفال کرده و این روش‌ها با اظهارات مطرح شده در رسانه‌های عمومی همخوان نبوده و نتوانسته امنیت بیشتری برای آمریکایی‌ها فراهم آورد.

در این گزارش که از سوی دموکرات‌ها و اندکی پس از شکست این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای منتشر شده، عنوان شده که شیوه‌های بازپرسی از مظنونین «بی‌فایده» بوده است.

این شکنجه‌ها در سال‌های ریاست‌جمهوری «جورج دابلیو بوش» و پس از حوادث 11 سپتامبر صورت گرفته و طی آن، مظنونین دستگیر و به زندان‌های مخفی در دیگر کشورها فرستاده می‌شدند و برای اعتراف مورد شکنجه‌های مختلف از جمله شکنجه مشهور «غرق مصنوعی» قرار می‌گرفتند.

پیش از این ادعا شده بود که تنها بخش کوچکی از مطنونین بازداشتی با روش‌های خشن مورد بازجویی قرار گرفته‌اند ولی گزراش جدید سنا، این ادعا را به طور کامل رد می‌کند. سیا مدعی بود که تنها 100 نفر را بازداشت کرده و کم‌تر از یک سوم از این افراد با تکنیک‌های خشن مانند غرق مصنوعی، شکنجه شده‌اند؛ گزارش سنا اما می‌گوید که سیا در حقیقت 119 نفر را دستگیر کرده که البته دستگیری 26 نفر از این جمع، از اصل و اساس، غیرقانونی بوده است. گزارش سنا همچنین نشان می‌دهد که وسعت شکنجه‌ها خیلی بیشتر از 30 نفر بوده است.

در این گزارش همچنین از موارد متعدد اعمال شکنجه‌های وحشتناک توسط مأموران رده‌های میانی «سیا» سخن به میان آمده؛ مثلاً در چندین مورد، مظنونین به مدت چند روز یا حتی چندین هفته، با تنقیه اجباری و یا تهدید به عمل منافی عفت با استفاده از میله‌های چوبی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. همچنین پیش از این سیا گفته بود که تنها سه نفر با روش غرق مصنوعی، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند که گزارش سنا می‌گوید، تعدا قربانیان این روش، بسیار بیش از این میزان بوده است.

محققین سنا با درنظر گرفتن غیرقانونی بودن روش‌های سکنجه به دنبال این مهم رفتند که آیا این روش‌ها، تأثیری در اخذ اطلاعات از مظنونین و افزایش امنیت ایالات متحده داشته یا خیر.

سناتور «دایان فین‌اشتاین» که مسئول انتشار این گزارش بوده می‌گوید که برای تحقیق در این خصوص، به سراغ 20 مورد از پرونده‌هایی که بر اساس گفته بازجویان سیا، نمونه‌های موفق بوده رفته ولی با مطالعه پرونده دریافته که اعمال این شکنجه‌ها در هیچ موردی به اطلاعات ارزشمندی منتهی نشده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول