اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

گردان زرهی خودی با تانک های دشمن

محسن رضایی فرمانده سپاه گفت : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تانک های غنیمت گرفته شده اقدام به تشکیل گردان های زرهی کرده است که یکی از این گردان ها برای اولین بار در جنگ بستان بسیار موفقیت آمیز وارد عمل شد .

گردان زرهی خودی با تانک های دشمن

رخدادهای 17 آذر 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در پیام مهمی خطاب به شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب اسلامی خواستار مجازات قانون شکنان شدند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور: کشوری که رئیس جمهور منتخب دارد ، کشوری که مجلس شورای اسلامی دارد ، کشوری که قوه قضائی دارد آن جا نباید افراد به خودشان اجازه دهند و حرفی بزنند.
  • اگر امروز افرادی نمی توانند با یک قوه قضائیه انقلابی همراه شوند این ها ناچارند یا کنار بروند یا کنار گذاشته شوند .
  • محسن رضایی فرمانده سپاه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تانک های غنیمت گرفته شده اقدام به تشکیل گردان های زرهی کرده است .
  • سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش: فتح طریق القدس آغاز عملیات گسترده در سراسر جبهه ها است.

پیام مهم امام به شورای عالی قضایی ؛ قانون شکنان مجازات شوند

امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در پیام مهمی خطاب به شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب اسلامی خواستار مجازات قانون شکنان شدند. در این پیام مهم آمده است : اخیرا گزارش هایی می رسد که افراد غیرمسئول و احتمالا از گروه های منحرف و گاهی مقامات مسئول برخلاف مقررات اسلامی و قانونی متعرض اموال و املاک محترم مردم می شوند و به طور سرخود به تقسیم املاک و مصادره اموال اشخاص می پردازند و گاهی به منزل اشخاص بدون مجوز شرعی و قانونی وارد شده و آنان را جلب می نمایند و اگر شخص مورد نظر نباشد بستگان و زن و فرزند او را جلب می کنند و گاهی به بهانه هایی هتک آبرو و حیثیت اشخاص را می نمایند و با این اعمال غیرشرعی هتک جمهوری اسلامی و مقامات قضایی را می کنند.

در ادامه این پیام آمده است : مقرر فرمائید سازمان بازرسی کل کشور با سرعت عمل رسیدگی کرده به مقامات قضایی گزارش دهند و اگر شکایاتی به دادستانی ها رسید با سرعت رسیدگی نمایند و اشخاص یا گروه هایی که مرتکب این نحو اعمال غیرشرعی و قانونی می شوند احضار و پس از اثبات جرم مجازات برسند و لازم است اینجانب را از مسائل مذکور مطلع نمایند.(1)

 

آیت الله موسوی اردبیلی : تصمیم دشمنان برای استفاده از مطرودین برای مقابله با انقلاب

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای عالی قضایی صبح دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی شرکت کرد و ضمن سخنان مشروحی در رابطه با امنیت داخلی و همچنین قوانین کشور به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت .

موسوی اردبیلی گفت : طبق اخبار و اطلاعاتی که به دست ما می رسد دشمنان تلاش می کنند از زبان چند مطرود و منفور و دررفته ها و فرار کرده ها و از چشم مردم افتاده ها از طریق مصاحبه با این ها و تحلیل هایشان مطالبی بنویسند و روی این مصاحبه ها و تحلیل ها تبلیغ کنند ، این ها تاکی می توانند این کار را بکنند؟

کلامم قانون است

رئیس دیوان عالی کشور گفت : در مسائل امنیت من محور کلامم قانون است ، اگر ما بخواهیم در میان یک جمعیت امنیت داخلی برقرار شود این رابطه مستقیم با قانون دارد . قانون بر اساس فرهنگ پذیرفته شده اجتماع و ارزش هایی که در اجتماع به این ارزش ها ارج می نهند.

وی اظهار داشت : درباره حسن اجرای  قانون باید بگویم من منکر آن نیستم در بعضی از ادارات ممکن است افرادی باشند که این ها سرسختی نشان می دهند یا خدای نکرده تعمدی در این کار داشته باشند و بخواهند عمدا یک قانونی را خراب کنند آن ها به شدت مجازات می شوند ، هیچ فرقی نمی کند حاکم شرع باشد یا در نهادهای انقلابی باشد در ارگان های دولتی باشد افراد غیرمسئول باشد ، دستگاه قضایی بدون هرگونه تسامح رسیدگی می کند و تلاش می کند این ها را به قانون برگرداند ، اصولا فلسفه وجودی سازمان بازرسی کل کشور همین است برود دنبال این کارها و ببیند و فعالانه هم از این سازمان با این که نوپا است خدمت می کند.

کشوری که رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی دارد افراد حق اظهار نظر ندارند

وی در ادامه با اشاره به برخی بی قانونی ها گفت : کشوری که رئیس جمهور منتخب دارد ، کشوری که مجلس شورای اسلامی دارد ، کشوری که قوه قضائی دارد آن جا نباید افراد به خودشان اجازه دهند و حرفی بزنند البته اظهار نظر شخصی عیب ندارد ، اما گاهی این ها در یک مقام هایی هستند در یک وضع هایی هستند که مردم فکر می کنند گفته های این ها نظر دولت است .

آیت الله موسوی اردبیلی گفت : اشخاصی می آیند و می گویند ما بالاخره نمی دانیم چه کار کنیم هر کسی می آید و در سخنرانی حرف هایی می زند کشور ما سرمایه داری است یا سوسیالیسم ؟ در جواب باید بگویم هیچ کدام نیست کشور ما اسلامی است .

قوه قضائیه در چه مرحله ای است ؟!

رئیس دیوان عالی کشور گفت : اگر امروز افرادی نمی توانند با یک قوه قضائیه انقلابی همراه شوند این ها ناچارند یا کنار بروند یا کنار گذاشته شوند .

آیت الله موسوی اردبیلی در پاسخ به سوال نماینده تلویزیون سوئد که پرسید در نظام قضایی ایران افراد را در چه سنی می توان دستگیر کرد گفت : حساب دستگیری با حساب مجازات جدا است ، حساب مجازات یک سن محدودی دارد ، شرعا 15 سال را تمام کند و وارد 16 سال بشود ، در قانون سابق 18 سال بود ، اما ما در انتخابات هایی که داشتیم سن 15 سال را معیار قرار دادیم .  اگر دادگاه های انقلاب 16 سال را معیار قرار بدهند اشکالی ندارد . اما نوعا 18 سال را مراعات می کنند . اما راجع به دستگیری اگر جرمی را مرتکب شده باشند این ها را دستگیر می کنند و سابقا هم همین طور بود ما برای رسیدگی به جرائم اطفال دادگاه هایی داشتیم و برای نگهداشتن آن ها هم جایگاه خاصی داشتیم .

رئیس دیوان عالی کشور در باره ملاک اعدام نیز گفت : در تظاهرات شرکت کردن موجب اعدام نیست و انتقاد شدید هم موجب اعدام نیست فعلا آن چه که در دادگاه ها عمل می کنند عبارت است از قیام مسلحانه کسی را بکشند ، انفجاری را به وجود بیاورند ، بچه ای را آتش بزنند خانواده ای را بسوزانند ، این کارها است . (2)

محسن رضایی : گردان زرهی سپاه با استفاده از تانک های غنیمت گرفته شده تشکیل شد

محسن رضایی فرمانده سپاه گفت : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تانک های غنیمت گرفته شده اقدام به تشکیل گردان های زرهی کرده است که یکی از این گردان ها برای اولین بار در جنگ بستان بسیار موفقیت آمیز وارد عمل شد .  وی ادامه داد : در میان غنائم به دست آمده در نتیجه حمله اخیر علاوه بر سلاح های ساخت شوروی یک توپ ایتالیایی و مهماتی نیز از کشورهای پادشاهی سعودی و یمن شمالی نیز وجود دارد . (3)

سرهنگ صیاد شیرازی : فتح طریق القدس آغاز عملیات گسترده در سراسر جبهه ها

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش در یک گفت و گوی مطبوعاتی گفت : فتح طریق القدس آغاز عملیات گسترده در سراسر جبهه ها است. وی ضمن تشریح عملیات پیروزمندانه طریق القدس ارزش های سیاسی و اقتصادی این نبرد را تشریح کرد .

 

صیاد شیرازی گفت : فتح بستان شروع یک سلسله عملیات گسترده در سراسر جبهه ها است و حملات نیروهای ما تا سرکوبی کامل دشمن متجاوز ادامه می یابد و تنها به باز پس گرفتن نقطه مرزی تنگه چزابه محدود نمی شود . (4)

دستور العمل مهم 4 ماده ای دادستان کل انقلاب به دادسراها

از سوی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران بخشنامه ای 4 ماده ای خطاب به کلیه دادسراهای انقلاب اسلامی ایران و کلیه دادستانی های انقلاب اسلامی مستقر در سپاه صادر شد .

این مواد عبارتند از ؛

1- از صدور حکم جلب ، دستگیری ، بازداشت افراد بدون انجام تحقیقات لازم و ملاحظه اسناد و مدارک کافی اکیدا خودداری شود .

2- پاسداران سپاه و کمیته ها بدون کسب مجوز قانونی از مراجع قضایی به هیچ وجه حق احضار و جلب و دستگیری ، بازرسی منزل و توقیف و ضبط اموال را ندارند.

3- افراد غیر پاسدار که خودسرانه اقدام به دستگیری و جلب و توقیف و ضبط اموال اشخاص نمایند شدیدا تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند.

4- در مورد توقیف اموال منقول و غیرمنقول و انسداد حساب های بانکی ضرورت دارد قبل از هرگونه اقدام دلائل و مدارک لازم جمع آوری شود تا بدین نحو از توقیف بی رویه اموال و املاک مردم و انسداد بلا جهت حساب های بانکی جلوگیری شود.(5)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی  ، 17 آذر 1360 ، صفحه 12

2- کیهان ، 17 آذر 1360 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 17 آذر 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 17 آذر 1360 ، صفحه 13

5- اطلاعات ، 17 آذر 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر:‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول