اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

بسته گزارشی روزانه فارس

حقّی که هاشمی به مقام ایتالیایی گوشزد نکرد/ استقبال از اربعین حسینی به روش دشمنان شیعه

اقدامات مشابه روحانی و ابتکار برای کشف علت بیماری سرطان! اختلاف اصلاح‌طلبان معتدل و تندرو درباره تحریم‌ها و مذاکرات و استقبال از اربعین حسینی به روش دشمنان شیعه از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.

حقّی که هاشمی به مقام ایتالیایی گوشزد نکرد/ استقبال از اربعین حسینی به روش دشمنان شیعه

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

پاسخ خوب یک فعال اصلاح‌طلب به یک شبهه

اختلاف اصلاح‌طلبان معتدل و تندرو درباره تحریم‌ها و مذاکرات

روزنامه آرمان در شماره روز چهارشنبه گذشته خود با آقای فیض‌الله عرب‌سرخی از فعالان اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده است.

خبرنگار آرمان در بخشی از این گفت‌وگو سؤالی دقیق را از آقای عرب‌سرخی می‌پرسد مبنی بر اینکه «یکی از تصورات بخشی از مردم در این راستا است که در صورت توافق هسته‌ای همه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. چگونه می‌توان آنها را به اشتباه بودن این تصور آگاه کرد»؟

آقای عرب سرخی نیز در پاسخی صحیح (و البته با چند اشاره نادرست) می‌گوید:

«این تصور که در بخشی از مردم پدید آمده است، تصور درستی نیست. به نظرم در این مورد هم رسانه‌ها و هم مقامات سیاسی مسئولیت دارند.»

او می‌افزاید:‌«نباید موضع‌گیری‌ها طوری باشد که "اگر تحریم‌ها تمام شود، مشکلات رفع می‌شود". ما مشکلاتی در سیاست‌های اشتباه گذشته داشتیم که باید حل شود. سوءتدبیرهایی در اقتصاد کشور وجود داشت که باید رفع شود. بسیاری افراد کارآمد از مسئولیت‌ها کنار رفته‌اند که تجربه و سابقه خوب آنها می‌توانست در این شرایط و برای حل مشکلات کشور مفید باشد! باید باور داشت فرصت‌هایی که در سال‌های گذشته از دست رفته است و به هیچ عنوان قابل بازگشت نیستند! دست به دست هم دادند تا مشکلاتی برای کشور پدیدار شود. فکر می‌کنم که رفع تحریم‌ها بر زندگی مردم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت اما مشکلات اقتصادی برآیندی از همه موارد ذکر شده است و رفع همه مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت و رفع همه این موانع است. اما سیاست‌های غلط و مدیران ضعیف ربطی به تحریم‌ها ندارد. مهم این است که با روی کارآمدن دولت آقای روحانی، روند اصلاح سرعت گرفته است»

 

*پرسش و پاسخ اصولی و خوب اشاره شده در حالی است که برخی اصلاح‌طلبان از روز اول آغاز مذاکرات هسته‌ای بر این نکته تأکید کردند که تمام مشکلات اقتصاد کشور به مسئله تحریم‌ها مرتبط است و برای هر گشایشی باید منتظر چیزی به نام «توافق نهایی» بود!

جالب آنکه در همین زمینه، آقای شکوری راد در شماره روز سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان گفته بود:

«به گمان من نگرانی مبنایی‌تر مردم مساله معیشت است. هنوز آن تحول محسوس در کشور صورت نگرفته که مردم بتوانند عنوان کنند "یک اتفاق مهم" در کشور رخ داده است. درعین حال ناامید هم نیستند. یک زمان است که مردم ناامید می‌شوند. ناامیدی مردم بسیار پرهزینه است. هم‌اکنون خوشبختانه مردم ناامید نیستند. مردم به‌خوبی به این مساله آگاهند که تلاش‌های دولت برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای به بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی کشور منجر خواهد شد. مردم قبول کرده‌اند که تلاش‌های هسته‌ای برای اعتلای سطح زندگی آنهاست و به همین دلیل پرونده هسته‌ای را دنبال می‌کنند و منتظر توافق نهایی هستند»

قبل از آقای شکوری‌راد و در صبح فردای امضای توافق ژنو نیز آقای محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس طی نطقی گفته بود:‌ «توافقنامه ژنو موجب گشایش در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم می‌شود»

پرسش و پاسخ خبرنگار روزنامه آرمان و آقای عرب‌سرخی، اگرچه حاوی اشاره‌های ناصحیحی از سوی آقای عرب‌سرخی هم هست اما فی‌الواقع دیالوگ صحیح و مستدلی است که به نظر می‌رسد به حرف‌های آقایان شکوری‌راد و تابش پاسخ داده است. با این تفاوت که قاعدتاً آقای شکوری‌راد نمی‌تواند به صاحب سؤال و صاحب پاسخ نسبت افراطی یا منتقد دولت رئیس جمهور روحانی را بدهد!

شایان ذکر است بحث خطرناک گره زدن مذاکرات به معیشت مردم، جدای از مخالفانی که به تازگی در میان اصلاح‌طلبان پیدا کرده است، پیش از این در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز اگرچه دیرهنگام اما مورد انتقاد قرار گرفته بود و حتی در برخی از این رسانه‌ها سؤالاتی درباره اینکه «چه کسی برای نخستین‌بار زلف تحریم‌ها و مذاکرات را به زندگی مردم گره زد»؟! مطرح شده بود و کسانی همچون آقای سعید حجاریان، آقای عرب‌سرخی و چند تن دیگر پاسخ‌هایی را با مزاج تأیید محتوای سؤال مذکور ارائه کرده‌اند.

***

نگاه متسامحانه به حقوق یک ملت

حقّی که هاشمی به مقام ایتالیایی گوشزد نکرد

فارس گزارش داد که آقای هاشمی رفسنجانی اخیراً در دیدار با «لاپو پیستللی» معاون وزیر خارجه ایتالیا، به پرونده خرید هلیکوپترها و قطعات نظامی از ایتالیا در زمان جنگ تحمیلی توسط ایران اشاره کرده و خطاب به مقام ایتالیایی گفته است: البته می‌دانیم تحت فشار بودید و نمی‌توانستید قطعاتی را که پول‌هایش را هم داده بودیم، به ما بدهید.

 

*لحن متسامحانه آقای هاشمی در گفت‌وگو با مقام ایتالیایی مبنی بر اینکه می‌دانیم تحت فشار بودید و نمی‌توانستید قطعات هلیکوپتر را به ما بدهید! در حالی است که به نظر می‌رسد ایتالیا غیر از مواقعی که تحت فشار بوده و علیه ایران اسلامی اقدام به اِخلال کرده، دارای یکسری اختراعات شخصی! و اعمال فشارهای عامدانه و از سر خوشخدمتی به آمریکا هم علیه کشورمان بوده است که البته مشخص نیست چرا این بخش از اقدامات ایتالیا علیه مردم، دانشمندان و نظام جمهوری اسلامی توسط آقای هاشمی نادیده گرفته شده است؟!

باید اذعان کرد که بزرگترین چالش میان ما و ایتالیا در این زمینه نه جریان هلیکوپترها که ماجرای پرونده «ماهواره مصباح» در اوایل دهه 80 شمسی است.

ماهواره‌ای که با پول جمهوری اسلامی ایران و در پروژه‌ای مشترک در کشور ایتالیا ساخته شد اما مقامات ایتالیایی از تحویل دادن آن به ایران امتناع کردند!

این مسئله اگرچه برای ایتالیا تبدیل به یک افتضاح بین‌المللی شد اما باز هم مقامات دولت این کشور پای آن افتضاح ایستادند و هرگز حاضر نشدند ماهواره مصباح را به ایران تحویل بدهند.

جالب آنکه ایتالیایی‌ها نه تنها حاضر به پس دادن ماهواره کشورمان نشدند بلکه نتیجه مذاکرات درباره پرتاب این ماهواره توسط خودشان را هم رد کردند و خبرگزاری ریانووستی گزارش داد که وزارت خارجه ایتالیا در این زمینه اعلام کرده است:‌ هیچ صحبتی درباره نقش ایتالیا در ارائه کمک به ایران برای پرتاب ماهواره مصباح به فضا نیست!

و به این ترتیب 10 سال قبل بود که چندین میلیارد تومان بودجه کشورمان در ایتالیا بلوکه شد...

در این پرونده اگرچه زمستان رفت و ایران اسلامی توسط دانشمندان جوانش به فناوری ساخت ماهواره دست پیدا کرد و ایتالیا روسیاه شد اما باید گفت که از آقای هاشمی انتظار بود به این سادگی چنین ماجرای مهمی را فراموش نکنند و همانطور که رخدادهای حوادث قبل از انقلاب و سال‌های دفاع مقدس را به‌خوبی به یاد می‌آورند؛ در گفت‌وگو با مقام ایتالیایی نیز پرونده ماهواره مصباح را به یاد بیاورند، خطاب به مقام ایتالیایی آنرا مورد اشاره قرار دهند و ایضاً تا این اندازه متسامحانه هم درباره آن صحبت نکنند.

 

***

 

اقدامات مشابه روحانی و ابتکار برای کشف علت بیماری سرطان!

رئیس جمهور روحانی اخیراً به چندتن از مسئولان زیردست خود دستور داده است تا گزارشی را درباره آسیب‌های احتمالی پارازیت‌ها تهیه کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات این خبر را بیان کرده و گفته است:‌ گزارشی در این زمینه به رئیس‌جمهور تقدیم شده و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد.

 

*علنی شدن دستور رئیس جمهور درباره بحث قدیمی پارازیت‌ها در مقطعی صورت گرفته است که چند روزی بیشتر از درگذشت یک خواننده بر اثر ابتلا به بیماری سرطان نمی‌گذرد.

درگذشتی که همچون درگذشت خواهر آقای داریوش مهرجویی، از سوی عده‌ای به مفاهیم سیاسی‌شده‌ای مثل «آلودگی هوا» و «پارازیت»! ربط داده شد.

مثلاً پس از درگذشت خواننده مذکور، آقای جواد اطاعت از فعالان اصلاح‌طلب در نشستی با اشاره تلویحی به همین درگذشت گفته بود:‌«ما باید در مورد سرطان و موضوعات مرتبط با مردم با یکدیگر صحبت کنیم تا به اهمیت آن پی ببریم»!

مسئله «پارازیت‌ها» بصورت مشخص نیز پس از درگذشت خواننده مذکور، در گوشه و کنار برخی رسانه‌ها مورد اشاره قرار گرفت.

گفتنیست پس از درگذشت خواهر آقای مهرجویی و صحبت‌های این کارگردان سینما مبنی بر اینکه خواهرش به دلیل آلودگی هوا مبتلا به سرطان شده است! سناریوی واکنش مقامات دولت یازدهم تکرار شده بود و خانم معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست بلافاصله نامه‌ای را با محتوای تأکید بر تلاش برای پاک‌کردن هوا برای آقای مهرجویی فرستاد.

یادآور می‌شود، علت بیماری سرطان همچنان ناشناخته است.

همچنین هیچ گزارش علمی مبنی بر اینکه پارازیت‌ها اثرات سوء داشته باشند نیز وجود ندارد.

 

***

 

استقبال از اربعین حسینی به روش دشمنان شیعه

این تصویر را خبرگزاری انگلیسی رویترز منتشر کرده است.

در توضیح عکس فوق آمده است: «یک شیعه مسلمان، کودکش را در عزاداری محرم در بمبئی بوسیله چاقو مجروح کرده است»

متأسفانه رسانه‌های غربی و بویژه انگلیسی اصرار فراوانی دارند که عمل مذمت شده قمه‌زنی را بعنوان نماد شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) معرفی و نهادینه کنند.

انتشار این عکس در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و در هنگامیکه قرار است به قول سردار حاج قاسم سلیمانی «رژه میلیونی شیعیان» در عراق و در کربلا به مناسبت اربعین شکل بگیرد، ممکن است با اغراض خاصی صورت گرفته باشد.

اغراض خاصی که قصد دارند با میدان‌داری حلقه‌های لندنی، افراط را به تفکر شیعی منتسب کرده و اینطور جلوه‌گری کنند که هیچ مذهبی در اسلام نیست که اثری از افراطی‌گری در آن نباشد.

گفتنیست بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، عمل «قمه‌زنی» حرام است و اساساً سابقه‌ای هم در عزاداری‌ها حتی در گذشته‌های دور نداشته است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول