اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

آیا با امکان فروش نفت عربستان به اسرائیل عادی‌سازی روابط رسما آغاز می‌شود؟

یک پایگاه خبری عرب‌زبان با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت سعودی در اوپک درباره امکان فروش نفت ریاض به رژیم صهیونیستی گزارش داد که امکان عادی‌سازی رسمی روابط دوجانبه وجود دارد.

آیا با امکان فروش نفت عربستان به اسرائیل عادی‌سازی روابط رسما آغاز می‌شود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی اخیرا در نشست اوپک در وین تاکید کرد که «کشورش علیه هیچ دولتی از جمله دولت عبری کینه و خصومت ندارد و ریاض فروش نفت به اسرائیل را بعید نمی‌داند».

پایگاه خبری «خلیج جدید» با انتشار گزارشی در این باره نوشت: این اظهارات جنجال برانگیز وزیر نفت عربستان، نزدیکی روابط مخفیانه و علنی عربستان و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه طی سال‌های اخیر بر اساس منافع مشترک را نشان می‌دهد و تل آویو نیز با مطرح آنچه که «خطر مشترک» اخوان المسلمین، حماس و ایران می‌خواند، این نزدیکی روابط را نادر می‌داند.

روزنامه «اسرائیل الیوم» نوشت: «علی النعمیی طی سخنانی در نشست اوپک اعلام کرد که پادشاه عربستان همیشه از روابط دوستان ریاض با سایر کشورها از جمله دولت یهودی استقبال کرده است».

در همین راستا، منابع رسانه‌ای و مقامات صهیونیستی گزارش دادند که مانع تراشی در برنامه هسته ای ایران و تضعیف قدرت جریان های شیعی از جمله منافع مشترک ریاض و تل آویو است و برای رسیدن به منافع مشترک به توقف پیشرفت هسته ای ایران نیاز دارند.

پیشتر آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در همایش دانشجویی دانشگاه های اسرائیلی گفته بود که اسرائیل در صدد تقویت روابط خود با جهان عرب از جمله عربستان سعودی و کویت است و توانایی بالای تل آویو در تکنولوژی در کنار ثروت و اموال کشورهای عربی کاملا شرایط منطقه را تغییر خواهد داد. لذا دستیابی به ایجاد روابط با این کشورها برای اسرائیل از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر خارجه اسرائیل مدعی شده بود که برای اولین بار، این فهم و درک به وجود آمده است که تهدید واقعی اسرائیل، یهود یا صهیونیسم نیست، بلکه ایران و حزب الله و گروه های اسلامگرا است.

وی درباره ارتباط مخفیانه اسرائیل با جهان عرب گفته بود که تماس‌ها و گفت‌وگوهایی صورت گرفته است اما ما بسیار به این مرحله (برقراری ارتباط دیپلماتیک با جهان عرب) نزدیک شدیم به طوریکه ظرف یک سال تا 18 ماه دیگر این مسئله محرمانه نخواهد بود و آشکارا روابط برقرار می‌شود، این در حالی است که کشور کویت وجود چنین روابط و گفت‌وگوهایی با رژیم صهیونیستی را انکار کرد.

روابط دوجانبه

در ماه می گذشته «عاموس یادلین» رئیس سابق مرکز اطلاعاتی اسرائیل و مدیر مرکز تحقیقات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی با «ترکی الفیصل» مدیر سابق سرویس اطلاعاتی عربستان در بروکسل دیدار کرد و ترکی الفیصل پیش از این دیدار با وزیر دادگستری اسرائیل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه گذشته دیدار و گفتگو کرده است و در آن اعلام کرد که شکی نیست ریاض برای عادی سازی روابط با تل آویو اهمیت زیادی قائل است.

به گزارش پایگاه «خلیج جدید»، اسرائیل طی دو ساله گذشته از پرونده ایران به عنوان «برگ برنده» برای گفتگو درباره روابط ریاض و تل آویو و وجود دشمن مشترک استفاده کرد.

این پایگاه خبری در ادامه این گزارش خود نوشت: از بارزترین نقطه تحول در پرونده روابط عربستان و اسرائیل طی دو سال اخیر می توان به دیدارهای ترکی الفیصل وزیر سابق اطلاعات عربستان و تزیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل در مونیخ اشاره کرد. ترکی الفیصل در کنفرانس مونیخ گفته بود که «اسرائیل در صورتی که با طرف فلسطینی به توافق صلح دست پیدا کند می تواند به بازیگر اصلی در خاورمیانه تبدیل شود».

به گزارش خلیج جدید، آنچه که روابط اسرائیل و عربستان را تقویت کرد نگرانی شدید آنها از بهار عربی و حمایت آنها از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر است و به شدت از گسترش دامنه «اسلام سیاسی» هراس داشتند.

منافع مشترک

«اودی دیکل» و «یوئیل جونسکی» دو پژوهشگر مرکز تحقیقات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی در مطالعات و گزارشات خود که در 22 دسامبر سال گذشته میلادی منتشر شد، تاکید کردند دامنه توافقات اسرائیل و عربستان پس از توافقات بین المللی ایران و غرب و توافق بر سر امحای تسلیحات شیمیایی سوریه افزایش پیدا کرد.

این دو محقق اسرائیلی تاکید کردند که این دو مساله «به دیگر منافع مشترک اسرائیل و عربستان مانند مهار نفوذ ایران در منطقه و عدم مشروعیت نظام بشار اسد پیوسته است».

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول