اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ستوده‌نیا در گفت‌وگو با فارس:

راه مقابله با فرهنگ غربی، آشنایی مردم با مزایای زندگی قرآنی است

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تقویت تفکر دینی و اصلاح رفتارها را بهترین راه مقابله با ترویج فرهنگ غربی عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد تفکر دینی، مردم را با معایب سبک زندگی غربی و مزایای داشتن زندگی قرآنی آشنا کنیم.

راه مقابله با فرهنگ غربی، آشنایی مردم با مزایای زندگی قرآنی است

«محمدرضا ستوده‌نیا» استاد قرائت و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه سبک زندگی که در سال‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته عنوانی است که بیشتر در مطالعات غربی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: سبک زندگی به معنای رفتارها و نحوه تعامل افراد با یکدیگر است که می‌تواند الهی یا غیرالهی باشد.

الگوهای سبک زندگی اسلامی/ لزوم پیرایش رفتارها

وی با بیان اینکه تمامی ادیان و مذاهب برای مخاطبان خود یک نوع خاصی از سبک زندگی را تعریف می‌کنند، ادامه داد: اسلام به عنوان آخرین و جامع‌ترین دین الهی ابعادی از سبک زندگی را مطرح می‌کند که مسلمانان برای رسیدن به هدایت الهی باید از آن الگو بگیرند که این موارد در قرآن، احادیث و سیره معصومان(ع) ترسیم شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن باید و نبایدهایی برای مسلمانان پیش‌بینی کرده که به نوعی نشانگر سبک زندگی دینی است، افزود: سبک زندگی اسلامی از دیرباز در جوامع اسلامی مد نظر قرار داشته است اما با توجه به تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگ غرب در جوامع اسلامی برای احیای سبک زندگی قرآنی باید رفتارهای جامعه بر اساس مفاهیم قرآنی اصلاح شود.

دلایل تغییر سبک زندگی در ایران/ تلفیق فرهنگ اسلامی و غیر اسلامی در رفتار مردم

ستوده‌نیا با اشاره به اینکه رفتارهای مسلمانان در ماه مبارک رمضان، ماه‌های محرم و صفر و همچنین سایر مناسبت‌ها نشان می‌دهد که کشورمان اسلامی است، افزود: در هر کدام از این موقعیت‌ها رفتارها و الگوهای سبک زندگی افراد متناسب با فرهنگ قرآنی تغییر می‌کند در حالی که در غرب این‌طور نیست و این الگوها از مهم‌ترین تفاوت‌های سبک زندگی ما با غربی‌ها است.

این داور بین‌المللی قرآن کریم به دلایل تغییر سبک زندگی در کشورمان اشاره کرد و گفت: در گذشته ایران تحت سلطه استکبار بود به همین جهت فرهنگ حاکم بر جامعه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سبک زندگی غربی را ترویج می‌داد به طوری که به مرور زمان فرهنگ غربی‌ها جایگزین فرهنگ اصیل اسلامی شد و آمیزه‌ای از آیین اسلامی و غیر اسلامی در رفتارهای مردم جامعه جلوه‌گر شد.

ستوده‌نیا با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های گسترده‌ای برای احیای سبک زندگی قرآنی اجرایی شد، افزود: برخی از رفتارها در سبک زندگی غربی شاید مخالف با نظر شرع و اسلام نباشد اما مسلمانان برای اینکه بتوانند در مسیر هدایت قرار گیرند باید این رفتارها را متناسب با فرهنگ قرآنی و الگوهای اسلامی اجرایی کنند.

راه مقابله با ترویج فرهنگ غربی

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه افزود: به طور کلی برخی مسائل نیازمند اصلاح است اما برخی دیگر باید از دایره زندگی مسلمانان کنار گذاشته شود در غیر این‌صورت فرهنگ اسلامی در جامعه پیاده نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در بازه زمانی کوتاهی محقق نمی‌شود؛ ایجاد تفکر دینی را تنها راه مقابله با ترویج فرهنگ غربی عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم به درستی با تهاجم غربی مقابله کنیم باید با ایجاد تفکر دینی، مردم را با معایب سبک زندگی غربی و مزایای داشتن زندگی قرآنی آشنا و پس از آن با رفتارهای عملی آنها را به سوی هدایت قرآنی تشویق کنیم.

این مدرس قرآن کریم درباره نهادهای مسئول در ترویج فرهنگ قرآنی نیز گفت: هر نهادی که بتواند پیام اسلام و قرآن را مطلوب‌تر با تفکرات مرم پیوند دهد در زمینه نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی مؤثرتر خواهد بود.

ستوده‌نیا در پایان با اشاره به ضرورت حاکم کردن سبک زندگی قرآنی، افزود: امیدوارم با توجه بیشتر مسئولان به تحقق سبک زندگی قرآنی و اصلاح تفکرات دینی مردم بتوانیم در آینده فرهنگ و سبک زندگی قرآنی را در جامعه پیاده کنیم.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول