اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

لطفی‌نیا در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

رقابتی که امیرالمؤمنین بر آن تأکید کردند

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه مسلمانان واقعی با نگاه توحیدی و بر اساس قرآن عمل می‌کنند، گفت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه ما را به رقابتی تشویق می‌کنند که نتیجه‌اش نیل به زندگی قرآنی است.

رقابتی که امیرالمؤمنین بر آن تأکید کردند

«محمدرضا لطفی‌نیا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه برای تعریف سبک زندگی باید دین را معنا کنیم، اظهار داشت: دین به معنای رفتارهای متناسب با شرع و سبک زندگی است که بدون در نظر گرفتن رفتارهای انسانی نمی‌تواند معنا پیدا کند.

زندگی خود را بر محور توحید قرار دهیم

وی با بیان اینکه دین منحصر به نماز، زکات، روزه و سایر اعمال و مناسک عبادی نمی‌شود، ادامه داد: اگر تمامی پشتوانه‌های توحیدی، عقیدتی و دینی منجر به این نشود که انسان رفتار معتدل داشته یا سیاق رفتاری فرد متناسب با روابط و موازین شرع و اخلاق باشد مؤلفه‌های حقیقی دین در وجودش متجلی نشده است.

لطفی‌نیا با بیان اینکه توحید بزرگ‌ترین محور برای زندگی انسان‌های متدین است، گفت: قرآن در تمامی مواردی که به رفتارهای انسانی اشاره دارد مسلمانان را به سوی رفتارهای دینی و تقوای الهی بر محور توحید دعوت می‌کند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر حقیقتاً «توحید محور» باشیم مدار زندگی‌مان نیز بر مدار موازین حقیقی دین خواهد بود، افزود: انسان‌های برگزیده خداوند همچون پیامبران و ائمه اطهار(ع) زندگی خود را بر مدار توحید و خداشناسی قرار دادند؛ امام علی(ع) در زمان خلافت و پیش از آن، امام حسن مجتبی(ع) در دوران صلح و حاکمیت و همچنین امام حسین(ع) چه در جهاد و ترویج امر به معروف و چه در زمان سکوت 10 ساله حکومت معاویه به ما نشان دادند که در تمام ابعاد زندگی باید خدا را محور فعالیت‌های خود قرار دهیم تا پیروز میدان باشیم.

زوایای زندگی انسان‌های برگزیده خدا را بشناسیم

لطفی‌نیا با بیان اینکه دشمنان اسلام هر چه خواستند نور خدا را در وجود انسان‌های برگزیده الهی خاموش کنند موفق نشدند، گفت: این افراد به دلیل اعمال و رفتاری مطابق با خواست خدا زنده هستند و هیچ کسی نمی‌تواند این افراد خداجو را از خاطر شیعیان حذف کند.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) الگوهای رفتاری ما هستند، ادامه داد: انسان‌های برگزیده از جانب خداوند علاوه بر شخصیت وجودی خود مصادیقی از زندگی توحیدی و الهی بودند بنابراین برای شناخت آنها باید زوایای مختلف زندگی آنها را بجوییم و بر اساس رفتارهای فردی و اجتماعی آنها حرکت کنیم تا بتوانیم راه سعادت را پیش گیریم و به سبک زندگی قرآنی برسیم.

مسلمان واقعی بر اساس قرآن عمل می‌کند

لطفی‌نیا با بیان اینکه مسلمان واقعی باید در تمامی حالات بر اساس قرآن عمل کند، گفت: اگر محور زندگی ما خدا و قرآن باشد هیچ مشکلی در تنظیم روابط فردی و اجتماعی به وجود نخواهد آمد؛ ابن امر را تمامی اندیشمندان و حتی کسانی که اندک سوادی دارند به نتیجه‌بخش بودن این الگوی رفتاری اذعان دارند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: مشکل جوامع اسلامی به دلیل دوری از قرآن و توحید است؛ اگر خدا در زندگی ما نباشد شیطان جای آن را پر می‌کند و در نتیجه تمامی مظاهر شیطانی در حوزه فکر و عمل باعث تاریکی فضای انسانی می‌شود. در چنین فضایی سیاهی چیره شده و کمبودها بر انسان فشار می‌آورد بنابراین سبک زندگی افراد نیز از قرآن و دستورات الهی فاصله خواهد گرفت.

لطفی‌نیا با بیان اینکه مقام معظم رهبری به ترویج و پیاده کردن سبک زندگی اسلامی و قرآنی در جامعه تأکید دارند، گفت: دلیل اهمیت این موضوع تهاجم فرهنگی و هدف قرار دادن سبک زندگی است. آنچه که منجر به رخنه دشمن در فرهنگ ما شد مشاهده مظاهر فرهنگ غرب در بین افراد به ویژه جوانان است بنابراین ما باید به تعریف دقیقی از اسلام و سبک زندگی قرآنی از این آسیب که در آینده آثار غیرقابل جبرانی خواهد داشت، جلوگیری کنیم.

اهمیت تمسک به قرآن/ هشداری به مسلمانان

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ما ناخودآگاه فرهنگ غرب را پذیرفته‌ و در زندگی خود به کار می‌گیریم بنابراین به نوعی از فرهنگ دینی خود دور شده‌ایم، ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند: «وقتی فتنه‌ها و مشکلات دنیا را برای شما تیره و تار کرد به قرآن پناه ببرید» بنابراین تمسک به آیات الهی باعث هدایت انسان می‌شود و می‌تواند سبک زندگی ما را اصلاح کند.

لطفی‌نیا افزود: امام علی(ع) فرمودند: «الله الله بالقرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم؛ توصیه می‌کنم شما را به قرآن، نباید در عمل به قرآن دیگران بر شما پیشی گیرند». (نهج‌البلاغه/ نامه 47)؛ این حدیث هشداری برای مسلمانان است بنابراین نه تنها در سخن بلکه در عمل نیز باید از آیات الهی درس بگیریم تا سبک زندگی قرآنی داشته باشیم.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول