اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

نهادها و عوامل دارای نقش کلیدی در ترویج «سبک زندگی قرآنی»

یکی از کارشناسان فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و رسانه ملی را مؤثرترین نهادها در ترویج سبک زندگی قرآنی دانست و افزود: سبک زندگی قرآنی نیازمند معلمان قرآن توانمند و افزایش انس و الفت مردم با قرآن است.

نهادها و عوامل دارای نقش کلیدی در ترویج «سبک زندگی قرآنی»

«داود تک‌فلاح» مدرس قرآن و کارشناس فعالیت‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه داشتن سبک زندگی قرآنی مستلزم نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه است، گفت: تهیه کتاب‌های کاربردی و توجه به تربیت معلمان قرآنی برای توسعه سبک زندگی قرآنی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد بنابر این برای رسیدن به این هدف باید به تدوین کتاب‌های مفید و برگزاری دوره‌های ثمربخش بپردازیم.

سبک زندگی قرآنی را در محافل مذهبی مختلف آموزش دهیم

وی با بیان اینکه داشتن منابع مطلوب در زمینه‌های دینی و قرآنی و استفاده از آیات مرتبط با سبک زندگی قرآنی می‌تواند فرهنگ جامعه را دینی کند، ادامه داد: اگر اعتقادات مردم قوی باشد تهاجم فرهنگی نمی‌تواند در فرهنگ کشور نفوذ کرده و رفتارها و حتی پوشش مردم را متحول کند.

تک‌فلاح با اشاره به لزوم آموزش سبک زندگی قرآنی به مردم، افزود: آموزش عمومی و تخصصی سبک زندگی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز است. هم‌اکنون تعداد معلمان قرآنی که به زبان مردم به آموزش مفاهیم الهی بپردازند بسیار کم هستند بنابراین در وهله نخست باید به تربیت معلمان قرآنی توانمند بپردازیم.

این قاری ممتاز قرآن کریم به اهمیت پرداختن به مفاهیم قرآن و آیات مرتبط با سبک زندگی قرآنی در جلسات و محافل مذهبی اشاره کرد و گفت: در جلسات قرآن باید در کنار آموزش فنون تلاوت یا حفظ قرآن کریم به سبک زندگی قرآنی نیز پرداخته شود البته در این راستا رسانه ملی نیز می‌تواند با پخش برنامه‌های ثأتیرگذار آن‌هم در بهترین ساعات، افراد را به سوی عمل به دستورات قرآن تشویق کند.

نهادهای مؤثر در نهادنیه کردن سبک زندگی قرآنی

تک‌فلاح درباره نهادهای مسئول برای ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه افزود: آموزش و پرورش به دلیل ارتباط با کودکان نقش قابل توجهی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی قرآنی در جامعه دارد چرا که دوران مدرسه بهترین زمان برای تربیت و شکل‌گیری شخصیت افراد است.

وی با اشاره به نقش کلیدی وزارت ارشاد در این زمینه افزود: نهادهای دینی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تمامی فیلم‌ها از فیلتر آنها می‌گذرد نیز می‌توانند در معرفی و ارتقای سبک زندگی قرآنی مؤثر واقع شوند.

تک‌فلاح رسانه ملی را یکی دیگر از نهادهای اثرگذار در ترویج سبک زندگی قرآنی دانست و گفت: اگر نهادهای فرهنگی در کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند و در امور فرهنگی و قرآنی تداخلی ایجاد نشود به طور حتم می‌توانیم با فعالیت‌های تبلیغی و آموزش به سوی هدف اصلی جامعه اسلامی که همان پیاده کردن سبک زندگی قرآنی است، حرکت کنیم.

این قاری ممتاز قرآن با بیان اینکه برای رسیدن به مسیر هدایت راهی جز تمسک به قرآن و عمل به دستورات الهی نداریم، ادامه داد: انس با آیات الهی مهم‌ترین راهکار توسعه سبک زندگی قرآنی است بنابراین اگر می‌خواهیم رفتارهای مردم بر اساس مفاهیم قرآن باشد باید آنها را با قرآن مأنوس و به سمت تدبر در آیات وحی تشویق کنیم.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول