اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بر اساس اعلام دادگاه آمریکا

شرکت نفت آمریکایی در بمباران هوایی کلمبیا مقصر شناخته نشد

دادگاه تجدیدنظر آمریکا اعلام کرد شرکت نفتی «اکسیدنتال» که متهم به همدستی با نیروی هوایی کلمبیا برای بمباران هوایی روستایی در این کشور شده بود در این پرونده مقصر نیست.

شرکت نفت آمریکایی در بمباران هوایی کلمبیا مقصر شناخته نشد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، شرکت نفتی «اکسیدنتال» آمریکا که متهم به همدستی با نیروهای هوایی کلمبیا برای بمباران هوایی روستایی در این کشور در سال 1998 شده بود که مرگ 17 نفر را در پی داشت از سوی دادگاه تجدید نظر ایالات متحده آمریکا مقصر شناخته نشد.

بر اساس اعلام نهمین دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا در «پاسادنا» (شهری در کالیفرنیا) خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری کلمبیا نمی‌توانند ادعایی در برابر پیمانکار غربی و خصوصی خود از شرکت هوایی «ایر اسکن» داشته باشند زیرا این شرکت طبق 2 اساسنامه حقوق بشر آمریکا یعنی قانون شبه جرم‌های ارتکابی بیگانگان و قانون حمایت از قربانیان شکنجه عمل می‌کرده است.

«ساندرا ایکوتا» و «جی بایبی» 2 قاضی که ریاست پرونده بمباران هوایی کلمبیا را بر عهده داشتند و توسط «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا منصوب شده بودند شرکت نفتی «اکسیدنتال» این کشور را مقصر ندانستند.

«تری کلینگزورس» وکیل شاکیان این پرونده گفت: موکلانش این حکم را قبول نداشته و برای تغییر مسیر این پرونده درخواست خود را به یک دادگاه تجدید نظر دیگری خواهند فرستاد.

طرح دعوی این پرونده در دادگاه توسط وکلای بین‌المللی حقوق بشر ثبت شده و قدمت آن به 13 دسامبر سال 1998 برمی‌گردد که بر اثر حمله‌ای توسط بمب‌های خوشه‌ای نیروی هوایی کلمبیا در «سانتو دومینگو» روستایی در نزدیکی خط لوله نفت «اکسیدنتال» رخ داد.

شرکت نفتی «اکسیدنتال» و شرکت هوایی «ایر اسکن» متهم به ارائه حمایت مالی و لجستیک به دولت کلمبیا هستند اما این 2 شرکت غربی اتهامات خود را قبول ندارند؛ در صورتی که در مورد این پرونده عنوان شده که هواپیمای «اسکای مستر» شرکت هوایی «ایر اسکن» برای ارائه نظارت هوایی برای خط لوله نفتی «کانو لیمون» در 770 کیلومتری شمال شرقی کلمبیا که دومین خط لوله طولانی این کشور است استفاده شده و همراه نیروی هوایی کلمبیا در طول این بمباران هوایی بوده است.

ارتش کلمبیا همچنین از فن‌آوری مادون قرمز و تصویری شرکت هوایی «ایر اسکن» برای تعیین موقعیت هدف‌های خود که شورشیان مشکوک بوده‌اند استفاده می‌کرده در حالی که گفته می‌شود هیچ شورشی در این منطقه نبوده است.

فعالیت شرکت نفتی «اکسیدنتال» همواره از سوی گروه مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) به دلیل اقدامات استخراجی آن، سرکوب‌های سیاسی و اثرات آنها بر جوامع روستایی و محیط زیست مورد مخالفت بوده است.

بر اساس گزارش یک مقام رسمی شرکت ملی نفت «اکوپترول» که در روزنامه «وال استریت» منتشر شد، پمپاژ در شرکت نفتی «کانو لیمون» پس از چندین مورد بمب‌گذاری در سال 2012 متوقف شده بود.

«فاکوندو کاستیو» فرماندار ایالت «آرائوکا» در شمال شرقی کلمبیا که میدان نفتی کانو لیمون در آن واقع شده تصریح کرد که این خط لوله نفتی دست کم 13 بار در سال 2012  بمباران شده و در طی نیمه اول سال 2014 نیز مورد هجوم 64 حمله قرار گرفت که فعالیت آن به مدت 40 روز تعطیل شد.

شرکت نفتی اکسیدنتال ایالات متحده آمریکا در طرح کمک‌های نظامی آمریکا به کلمبیا که شامل ارائه کمک‌های 6 میلیارد دلاری به این کشور آمریکای جنوبی بین سال های 2000 تا 2008 می‌باشد، ذینفع بوده است.

هنگامی که در سال 2003 «دن کوالیک» وکیل شاکیان پرونده بمب‌گذاری شرکت نفتی آمریکایی «اکسیدنتال» شکایتی را در این مورد مطرح کرد ایالات متحده آمریکا 110 میلیون دلار در سال 2004 برای حفاظت از خط لوله نفتی کانو لیمون اختصاص داد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول