اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پارلاسور علیه انگلیس بیانیه داد/مالویناس متعلق به آرژانتین است

پارلمان بازار مشترک آمریکای جنوبی «پارلاسور» در نشستی با اعلام حمایت رسمی خود از مواضع دولت آرژانتین در برابر جزایر مالویناس، حق حاکمیت این جزایر را به این کشور داد.

پارلاسور علیه انگلیس بیانیه داد/مالویناس متعلق به آرژانتین است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، پارلمان بازار مشترک آمریکای جنوبی (پارلاسور) طی برگزاری نشستی در مقر این سازمان واقع در «مونته‌ویدئو» پایتخت اروگوئه حمایت رسمی خود از آرژانتین در خصوص مالکیت جزایر «مالویناس» و همچنین جزایر «جئورجیا و ساندویچ جنوبی» و مناطق دریایی اطراف این جزایر را اعلام کرده و همچنین حضور مقامات و نمایندگان انگلیسی را نیز در این نشست ممنوع کرده است.

«خوآن مانوئل آبال مدینا» سفیر آرژانتین در مرکوسور به همراه چند تن دیگر از همکارانش مسئول قرائت تاریخچه نزاع دیرینه بین آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت این جزایر را طی نشست مذکور برعهده داشتند.

«آندرس لارروکه» یکی از نمایندگان آرژانتینی حاضر در جلسه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که مسئله جنجالی حاکمیت جزایر «مالویناس» باعث ایجاد اتحاد و همبستگی بیشتری بین مردم آرژانتین و همچنین تمامی کشورهای منطقه آمریکای لاتین شده است.

«هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین و «دنیل فیلموس» دبیر نهاد مربوط به امور جزایر «مالویناس» نیز در این نشست حضور داشته‌اند.

«روبن مارتینز اوئلمو» رئیس پارلمان مرکوسور در سخنرانی خود ضمن اشاره به تقاضای نمایندگان انگلیسی برای حضور در این جلسه اعلام کرد که در یکشنبه هفته گذشته برخی از نمایندگان بریتانیایی خواستار شرکت در این نشست شدند که به دلیل اشغال غیرقانونی این جزایر و همچنین انجام فعالیت‌های غیرمجاز در اقیانوس اطلس جنوبی با آن موافقت نشد.

طی این نشست بسیاری از کشورهای حاضر پیشنهاد آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین انگلیس و آرژانتین را ارائه دادند تا به واسطه آن این معضل هرچه زودتر به پایان برسد.

«بلانکا ائوکوت» سخنگوی امور بین‌المللی پارلمان مرکوسور در طول این جلسه تأکید کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی تنها یک هدف یعنی استعمارزدایی از جزایر «مالویناس» را دنبال می‌کند که این مسئله از اهمیت و ارزش بالایی بین کشورهای منطقه برخوردار می‌باشد.

در این راستا سازمان انرژی آمریکای لاتین نیز در جمعه هفته گذشته نشستی را در ال‌سالوادور برگزار کرده و استخراج نفت از این منطقه را از سوی دولت انگلیس غیرقانونی و غیر مجاز اعلام کرد.

به گزارش فارس، در سال 1965 میلادی (1343 هجری شمسی) سازمان ملل لزوم خروج انگلستان از جزایر «مالویناس» را به رسمیت شناخت و قطعنامه‌ای تصویب کرد که به موجب آن باید مذاکره‌ای بین آرژانتین و انگلستان با هدف یافتن راه‌حلی برای این مشکل برگزار می‌شد؛ این سرزمین مساحتی به بزرگی 6 هزار کیلومتر مربع دارد.

جامعه بین‌الملل نیز بارها و بارها طرفین را به مذاکره دعوت کرده و تعداد زیادی قطعنامه و بیانیه در این راستا اعلام شده است؛ این گونه اقدامات تنها از سوی سازمان ملل صورت نگرفته، بلکه نهادهایی چون سازمان کشورهای آمریکایی، بازار مشترک جنوب (مرکوسور)، اتحاد ملت‌های آمریکای جنوبی (اوناسور)، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک)، سازمان یکپارچه‌سازی کشورهای آمریکای مرکزی (سیکا)، اجلاس‌های ایبرو آمریکا، اجلاس آمریکای جنوبی با کشورهای عربی (آسپا)، اجلاس آمریکای جنوبی با آفریقا (آسا) و گروه جی‌77+چین یعنی در کل 131 کشور جهان اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول