اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

بسته گزارشی روزانه فارس

ارسال مجدد فرکانس‌های عذرخواهی از سوی خاتمی/ بدگویی علیه مجلس، کنایه به روحانی

بیان «اعوجاجات» در ماه محرم؛ مسابقه‌ای با سوت حجاریان و ارسال مجدد فرکانس‌های عذرخواهی از سوی خاتمی از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.

ارسال مجدد فرکانس‌های عذرخواهی از سوی خاتمی/ بدگویی علیه مجلس، کنایه به روحانی

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

تأکید لیدر جریان اصلاحات بر پذیرش اشتباهات و تعیین موضع

ارسال مجدد فرکانس‌های عذرخواهی از سوی خاتمی

محمد خاتمی اخیراً در دیدار با جمعی از اعضای حزب اعتماد ملی چندین مرتبه از عبارت «پذیرفتن اشتباهات» استفاده کرده است.

وی همچنین در فرازی از صحبت‌های خود گفته است:

«همه ما ممکن است اشتباه کرده باشیم. علی‌الخصوص با حوادثی که در چند سال اخیر به وجود آمد و سبب شد محدودیت‌هایی ایجاد شود»

وی همچنین می‌افزاید:«واقعا ما باید بگوییم که و چه نیستیم، تا معلوم شود که چه کسی هستیم... ما درون این نظام هستیم، ما اهل تعامل هستیم اما تعامل با حفظ هویت»

به گزارش جی‌پلاس، آقای خاتمی در صحبت‌های خود به مسئله خط قرمزها نیز اشاره کرده و درباره آنها این جمله را به کار برده است: «باید خط قرمز را تشخیص دهیم»

 

*آقای خاتمی چندی قبل نیز در یک دیدار دیگر گفته بود:«اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام…هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم»

به نظر می‌رسد صحبت‌های اشاره شده در بالا که در اقتفای این سخنان بیان شده و فصل مشترک آنها نیز ضرورت «پذیرش اشتباهات» در اشاره به حوادث سال 88 است؛ نشانه‌هایی از یک رخداد با مفهوم احتمالی «عذرخواهی آقای خاتمی از برخی حوادث سال 88» در آینده نزدیک باشد.

شایان ذکر است که در بازه زمانی دو سخنرانی اشاره شده از سوی آقای خاتمی، تک‌گزاره‌های دیگری نیز از سوی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها با عناوینی همچون «ضرورت حذف بدبینی‌های نظام به اصلاح‌طلبان»، «ما اصلاح‌طلبان اهل عذرخواهی هستیم»، «لزوم رفع نگاه‌های تردیدآمیز به اصلاح‌طلبان»، «ضرورت کنش‌های اعتمادافزا از سوی اصلاح‌طلبان» و از این دست مطرح شده است که عموم آنها پیش از این در بسته‌های قبلی گزارش تحلیلی فارس مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

آنالیز گزاره‌های منتشره بیانگر آن است که جملگی در حمایت ساختاری از اقدام احتمالی و البته مطلوب آقای خاتمی برای اعتذار بیان شده‌اند.

در اینجا باید اشاره کرد که اصلاح‌طلبان و مشخصاً شخص آقای خاتمی بویژه در دو مقوله «مدعای تقلّب» و «اغتشاشات خیابانی» در مظانّ بدبینی حتمی هستند و رفع این بدبینی‌ها نیز همانطور که آقای خاتمی طی هفته‌های اخیر چندین مرتبه بیان کرده است؛ صد البته منوط به پذیرش اشتباهات و البته تعیین موضع است.

پر واضح است که این ضرورت آشکار؛ منهای آنکه مکنون قلبی اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی در این زمینه چیست؛ باید بصورتی اجرا و بیان شود که از سوی کلیّت نظام و رهبری معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک اعتذار، قابل پذیرش باشد.

بیان‌های مشکّک و تلویحی، اقرار به اشتباه بدون مشخص کردن مصادیق اشتباه و فرافکنی‌هایی مثل اینکه اصولگرایان هم در فتنه دخیل بودند! احمدی‌نژاد در فتنه دست داشت و غیره در این زمینه کمکی به اصلاح‌طلبان نخواهد کرد...

 

***

پس از آقای تئوریسین، دیگران هم سر رسیدند!

بیان «اعوجاجات» در ماه محرم؛ مسابقه‌ای با سوت حجاریان

اخیراً شخصی به نام «ناصر مهدوی» به مناسبت عزاداری ماه محرم در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا سخنرانی کرده است.

به گزارش جماران او در بخشی از سخنان خود گفته است: «وقتی ذهن (انسان) از هزاران مسئله ی معیشتی پر شود که به سختی می خواهد تأمین کند، چه زمانی به خدا برسد؟ چه زمانی به تعالی برسد؟ اصلا مگر می شود به تعالی رسید»؟

مهدوی همچنین در صحبت‌های مطوّل خود گفته است:‌«تاریخ ما (مسلمانان) تاریخ غلبه‌ی صورت بر معناست و متأسفانه اخلاق و خرد در میان ما قربانی شده است. متأسفانه همیشه دینداری و عزاداری ما صوری بوده است، مناسک و دیگر هیچ»!

 

* حسینیه فاطمة‌الزهرا در ایام دهه محرم محل سخنرانی کسان دیگری همچون آقایان رسول منتجب‌نیا و علی یونسی نیز بود و اخبار تمام این سخنرانی‌ها نیز بصورت کامل در سایت جماران منعکس می‌شد.

در یکی از این سخنرانی‌ها نسبت به خلفای راشدین نیز با زبان مدح سخن گفته شده است!

شایان ذکر است که صحبت‌های اشاره شده در بالا مشخصاً حرف‌های صحیحی نیستند و در پاسخ به آنها باید استدلال‌های زیر را اقامه کرد.

1_ معیشت و توجه به آن یکی از موارد توجه دین مبین اسلام است. اما در عین حال تجربه تاریخی و سفارش عقلانی دین اسلام بر این است که هیچ چیز ولو مشقّت در معیشت (به هر دلیلی) نیز نباید منجر به جدایی از دین و توقف در راه تعالی شود و بر اساس تفکر شیعه، کسی که دلیلش برای جدایی از دین مشقّت اقتصادی باشد، با سرنوشتی شوم عازم سرای باقی می‌شود.

تجربه تاریخی ما در این زمینه هم اشاره دارد به شرایط اقتصادی سخت مسلمانان زمان پیامبر(ص) در دوران دعوت مخفی، در شعب ابی‌طالب و ایضاً در سال‌های آغازین حکومت اسلامی در یثرب که مسلمانان در عین وجود شرایط اقتصادی سخت اما بلندترین گام‌ها را در راه تعالی برداشتند.

این تجربه در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی نیز در کشور ما تکرار شد و مردم ایران با وجود تمام سختی‌ها اما از پیشبرد انقلاب اسلامی و تفکر اسلامی دست نکشیدند.

2_ سخن دوم اشاره شده از فرد مذکور مبنی بر اینکه تاریخ ما مسلمانان تاریخ غلبه صورت بر معناست، اخلاق و خرد در میان ما قربانی شده و دینداری و عزاداری ما صوری است! نیز حرف درستی نیست چه اینکه اولاً اگر اینگونه بود پس هم اکنون دینی سطحی به ما به ارث رسیده بود و اثری هم از اخلاق و خرد در میان ما نبود!

و ثانیاً بروز پدیده‌هایی همچون نقش مبرّز روحانیت شیعه در ساحت‌های اخلاق و دین و سیاست، بروز انقلاب اسلامی، شکوفایی حزب‌الله لبنان و محور مقاومت در خاورمیانه، هشت سال دفاع مقدس همراه با تقدیم شهدای بسیار و همچنین پیشرفت‌های خیره کننده نظام اسلامی ما در عین دشمنی‌های فراوان، جمگی نشان از آن دارد که اتفاقاً دینداری‌ها و عزاداری‌های ما سطحی نبوده و از آنچنان عمقی برخوردار بوده است که شاهد این رخدادها باشد.

شایان ذکر است که متأسفانه در ایام محرم امسال، حرف‌های اعوجاج‌آمیزی از سوی برخی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتسب به آنها پیرامون مفهوم عاشورا، عزاداری و محرم بیان شد.

پیش از این و اخیراً نیز آقای سعید حجاریان در مقاله‌ای مدعی شده بود که عملکرد ائمه هدی(ع) پس از عاشورا عقلانی‌تر شد!

 

***

بدگویی توفیقی علیه مجلس، کنایه معین به روحانی

جعفر توفیقی اخیراً در مصاحبه با نشریه صدا پیرامون ماجرای وزارت بی وزیر علوم در دولت یازدهم  گفته است: سیاست‌های دولت گذشته خواسته نمایندگان است!

آقای مصطفی معین نیز در خلال مصاحبه‌ای در همین زمینه و در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا مبنی بر میزان آمادگی وی برای قبول کاندیداتوری پست وزارت علوم! گفته است: «من بیشترین کمکی که به این دولت می‌توانم کنم را این نمی‌دانم که حتی اگر رئیس جمهور پیشنهاد وزارت را به من بدهند بپذیرم. بیشترین کمک من آن است که در هر جا لازم باشد کمک فکری، علمی و کارشناسی به دولت بدهم و دریغ نکنم! البته اگر در معرض مشورت قرار گیرم!»

 

*حرف آقای توفیقی علیه نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه آنها یا بخشی از آنها طرفدار ریکاوری سیاست‌های دولت گذشته در وزارت علوم هستند حرف درستی نیست. چه اینکه با فرض آقای توفیقی پس هم‌اکنون در سایر وزارتخانه‌هایی که مشغول کار هستند و وزرای آنها بعضاً آرای اعتماد بیسابقه‌ای را نیز در همین مجلس بدست آورده‌اند،‌ سیاست‌های دولت گذشته در حال اجراست!

آقای توفیقی که قسمت اعظمی از مشکلات وزیر معزول قبلی به حضور ایشان در سمت معاونت وزارت علوم و سابقه ایشان در سال 88 برمی‌گردد، مدتی قبل نیز در رسانه‌ها اینطور اظهار کرده بود که نمایندگان مجلس جز فتنه سال 88 حرف دیگری ندارند!

 مشابه ادبیات آقای توفیقی، توسط یکی از مشاوران رئیس جمهور نیز در شب معرفی یک کاندیدای وزارت علوم به مجلس به کار رفت و او در یک صفحه اینترنتی این‌گونه نوشت که نمایندگان میان رفتن زیر بار سلطه گفتمان اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گری، یکی را برگزینند!

همچنین اقرار و شکوه تلویحی آقای معین در این زمینه که مورد مشاوره دولت آقای روحانی قرار نمی‌گیرد نیز اعترافی قابل تأمل است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول