اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی؛ قدس روی خط انتفاضه

درگیری‌های شدید و تنش جدید در قدس اشغالی برای دومین روز متوالی ادامه یافت و پلیس و نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی، پس از نماز جمعه با تظاهرات‌کنندگان فلسطینی درگیر شد.

افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی؛ قدس روی خط انتفاضه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شاهدان عینی در قدس اشغالی اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی با تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در بیت‌المقدس درگیر شدند و دست‌کم پنج فلسطینی را بازداشت و یک نفر را مجروح کردند اما تدابیر امنیتی را بشدت افزایش دادند.

درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای اسرائیلی بعد از نماز جمعه مزاحم نمازگزاران شدند و نمازگزاران برای دفاع از خود به پرتاب سنگ روی آوردند اما نظامیان صهیونیست با اعمال خشونت بیشتر، گاز اشک‌آور شلیک کردند و درگیری شدت پیدا کرد و در نتیجه آن یک فلسطینی زخمی شد.

از طرفی دیگر، طبق گزارش وبگاه «عرب۴۸» فلسطینی، روند بازداشت‌ها نیز ادامه پیدا کرد و دست‌کم چهار نفر در «وادی حلوه» در شهرک سلوان در جنوب مسجدالاقصی و یک نفر در قدس بازداشت شدند. صبح جمعه، نزدیک به هزار نیروی نظامی اسرائیلی وارد وادی حلوه شدند و شماری از منازل را بازرسی کردند. در این یورش خانه‌به‌خانه جواد صیام مدیر مرکز اطلاعات وادی حلوه و برادرزاده‌اش «یزن صیام» به همراه «محمود غیث» و «منتصر فرج» بازداشت شدند.

همچنین وبگاه خبری «فلسطین الیوم» گزارش کرد که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یک جوان را ظهر جمعه در قدس بازداشت کردند.

همچنین مردم مناطق «وادی الجوز»، «الطور»، «سلوان»، «الثوری»، اردوگاه «شعفاط»، «جبل المکبر» و شهرک قدیمی قدس از پنجشنبه‌شب شاهد اعتراض و تظاهرات مردمی و درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیل بود. در این درگیری‌ها کسی زخمی نشد.

همزمان با این تحولات مردم یمن روز جمعه را روز خشم نامگذاری و بعد از برپایی نماز جمعه تظاهرات کردند. این تظاهرات در استان‌های «صعده»، «ذمار» و «حجة» در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در بستن مسجدالاقصی برگزار شد.

شهادت حجازی با ۲۰ گلوله و تشییع باشکوه در قدس اشغالی

قدس اشغالی در روزها و هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های فزاینده است. پس از تشدید تدابیر امنیتی در این شهر، افرادی ناشناس چهارشنبه‌شب «یهودا گلیک» یک خاخام افراطی را در قدس ترور کردند و وی بشدت مجروح شد. در ادامه نیروهای رژیم به این بهانه، آزاده فلسطینی «معتز حجازی» (۳۲ ساله) را در حی السلوان در جنوب مسجدالاقصی ترور و شهید کردند.

بنا بر گزارش روزنامه «القدس»، بیش از ۴۰۰ نفر از مردم قدس نیز صبح جمعه، بر خلاف تدابیر و هشدارهای امنیتی اسرائیل، پیکر حجازی را به شکلی باشکوه تشییع کردند و در قبرستان «مجاهدین» در خیابان «صلاح الدین» قدس اشغالی دفن کردند. خانواده حجازی اعلام کرد که پلیس اسرائیل وی را با خونسردی تمام کُشت. خانواده حجازی همچنین گفت که او با شلیک بیش از ۲۰ گلوله به شهادت رسید.

مسجدالاقصی ۲۴ ساعت کامل بسته شد

پس از این رژیم صهیونیستی، بامداد پنجشنبه برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۷ مسجدالاقصی را به طور کامل بست؛ اقدامی که با واکنش مردم و شخصیت‌های مختلف روبه‌رو شد.

خطیب مسجدالاقصی، مفتی قدس، دار الافتاء مصر، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، جمعیت علمای مسلمان لبنان و چندین جمعیت و نهادهای مردمی دیگر در یمن و دیگر کشورها از جمله دولت اردن و کویت در این خصوص به رژیم صهیونیستی هشدار دادند. «یوسف جمعه سلامه» خطیب مسجدالاقصی هشدار داد که این اقدامات اسرائیل سبب آغاز جنگ دینی خواهد شد.

ساعتی پس از این هشدارها، سرانجام پلیس رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب با عقب‌نشینی از موضع خود، به سازمان اوقاف فلسطین اعلام کرد که مسجدالاقصی را بامداد جمعه بازخواهد کرد.

حتی با باز شدن مسجد، تدابیر امنیتی صهیونیست‌ها در قدس افزایش پیدا کرد و سه هزار نیروی پلیس و امنیتی در قدس مستقر شد و روز جمعه افراد زیر ۵۰ سال اجازه ورود به مسجد را نیافتند و صدها فلسطینی مجبور شدند نماز را در خیابان‌های منتهی به مسجد ادا کنند. حتی دو نوجوان که تلاش کردند به هنگام نماز جمعه وارد مسجد شوند، با مقابله پلیس رژیم صهیونیستی مواجه شدند.

قدس روی خط انتفـاضـه سـوم

شیخ «رائد صلاح» رهبر جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی درباره تشدید اوضاع امنیتی در قدس به رژیم صهیونیستی هشدار داد و اعلام کرد که اقدامات اسرائیل علیه مسجدالاقصی و مردم قدس، خطرنک است.

صلاح از بی‌تحرکی دنیای عربی و اسلامی انتقاد کرد و گفت که این بی‌تحرکی نیز سبب جسارت بیشتر رژیم صهیونیستی می‌شود و حتی سبب می‌شود سیاست خفقان خود و محاصره قدس را تشدید کند.

صلاح به وبگاه اماراتی «عربی ۲۱» گفت: تا زمانیکه اشغالگر وجود دارد، خطر نیز استمرار دارد و تجاوزها نیز ادامه پیدا می‌کند. هتک حرمت سرزمین قدس و مردمش و خانه‌هایش و مقدساتش همچنان ادامه دارد.

از طرفی دیگر، «اسحاق آهارونوویچ» وزیر امنیت داخلی اسرائیل روز جمعه به منطقه حرم (مسجدالاقصی) و دیوار براق رفت تا از نزدیک تدابیر امنیتی را ارزیابی کند.

اوضاع در قدس هنوز متشنج است و تاکنون مقامات متعدد اسرائیلی و فلسطینی درباره بروز انتفاضه جدید هشدار داده‌اند (جزئیات بیشتر). جرقه درگیری‌های اخیر از آن‌جایی آغاز شد که دو دختر بچه فلسطینی در حالیکه از اتوبوس مهدکودک پیاده می‌شدند توسط یک صهیونیست زیر گرفته شدند، «ایناس دار خلیل» دختر بچه 5 ساله فلسطینی در بیمارستان به شهادت رسید و «تولین عصفور»  دوست او به کما رفت. عملیات وحشیانه زیرگرفتن فلسطینیان توسط صهیونیست‌های افراطی بارها رخ داده و مقامات اسرائیلی هیچ اراده‌ای برای برخورد با یهودیان تندرو را ندارند.

اکنون اوضاع به سویی پیش می‌رود که بسیاری‌ها وقوع انتفاضه سوم در فلسطین را بسیار نزدیک می‌دانند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول