اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برپایی خیمه‌های حسینی نطنز در آستانه ماه محرم+تصاویر

همه ساله و در آستانه ماه محرم و طبق رسوم دیرینه خیمه‌های حسینی جهت برپایی مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا در نطنز بر افراشته می‌شود.

برپایی خیمه‌های حسینی نطنز در آستانه ماه محرم+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، محرمی دیگر در راه است و در گوشه و کنار این شهرستان مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا برپا می‌شود، باز هم در مبادی ورودی هر محله، جلوی مغازه‌ها جوانان چای صلواتی و آب پخش می‌کنند تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی کنند.

محرم که می‌آید ریش‌سفیدان و بزرگان شهر از گذشته می‌گویند و نحوه عزاداری‌های ایام قدیم را سینه به سینه به نسل جوان انتقال می‌دهند و هیئت‌ها به تکاپو می‌افتند که مراسمات محرم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند.

این ‌روزها در نقاط مختلفی از شهر هیئت‌ها و اماکن مذهبی آماده برگزاری مراسمات عزاداری محرم هستند و با سیاه‌پوش کردن در و دیوار، حال و هوای حسینی در کوچه و خیابان ایجاد شده است.

اما یکی از رسوماتی که از دیرباز در شهرستان نطنز مرسوم است و در روز جمعه قبل از ماه محرم انجام می‌شود، آیین زیبا و خاطره‌انگیز برافراشتن خیمه‌های حسینی در حسینیه‌ها و تکایاست.

این آئین قدیمی در دو شهر بادرود و نطنز به صورت جداگانه و با برگزاری مراسم ویژه و خاصی برگزار می‌شود.

در شهر نطنز چهار حسینیه مرکز شهر، ارشاد علیا، سرشک و افوشته هم‌زمان در روز جمعه با جوانان عاشق در محل حسینیه جمع شده و چادر خیمه را آماده بر افراشتن می‌کنند، بعد از آن زن و مرد و پیر و جوان در حسینیه جمع شده و با مراسم نقاره‌زنی و مداحی و حسین حسین گویان خیمه بر افراشته و طناب‌های آن در چهار طرف بسته و تزئینات داخل خیمه توسط جوانان بسته می‌شود.

و اما در شهر بادرود این آئین با نطنز کمی متفاوت است و به جای نقاره‌زنی در هنگام برافراشته شدن خیمه، چاوشان اهل‌بیت (ع) با چاوشی‌خوانی در رثای حضرت اباعبدالله فضای معنوی خاصی به مراسم می‌بخشند و مردم آماده عزاداری در ماه در محرم و صفر می‌شوند.

در همین رابطه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نطنز اظهار کرد: حسینیه‌ها محلی برای عزاداری و گردهمایی هیئت‌های محلی برای مراسم روضه‌خوانی در ماه محرم است و این مکان بار فرهنگی و معنوی جداگانه‌ای از سایر مکان‌ها دارد.

علی مشربی افزود: این فضا در ایام محرم با تزئینات موقتی که با پارچه‌های دیگر ایجاد می‌شود، چهره‌ای متفاوت پیدا می‌کند، این تزئینات شامل پوشش که سقف موقت برای اجتماعی از مردم است که از نظر سمبلیک اشاره به خیمه‌های حضرت سیدالشهدا (ع) دارد و جداره‌ها و پایین‌پوش نیز با کتیبه‌هایی از پارچه‌های ساده مزین به اشعار محتشم کاشانی، سیاه‌پوش می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش‌مایه‌های موجود در سطح خیمه‌ حسینیه‌ها در نطنز و بادرود، دارای ارزش‌های نمادین و آیینی هستند که ریشه در فرهنگ و باورهای مذهبی در ایام محرم دارد. این تداخل شکل و رنگ و هماهنگی آن در بنا، تکایا و حسینیه‌ها و نقوش نصب‌ شده در سقف خیمه و حاشیه‌ها، حالتی معنوی را بیان می‌کند.

انتهای پیام/63025/ل30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول