اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ری‌شهری مطرح کرد

اهمیت ارتباط با قرآن کریم و حفظ کتاب وحی

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) اهمیت ارتباط با قرآن کریم و حفظ کتاب وحی را تشریح کرد.

اهمیت ارتباط با قرآن کریم و حفظ کتاب وحی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری عصر امروز در مراسم تجلیل از 33 حافظ کل قرآن کریم مرکز قرآنی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) که با حضور اساتید و نخبگان قرآنی، مسئولان استان تهران و شهرستان ری و حافظان قرآن کریم در تالار شیخ صدوق (ره) برگزار شد، روز مباهله را یکی از بزرگترین افتخارات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست و اظهار داشت: امروز روزی بسیار زیبا و به‌ یاد ماندنی است.

وی افزود: امروز علاوه بر اینکه روز مباهله است و به تصریح قرآن کریم روزی است که پیامبر (ص) در کنار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مباهله با مسیحیان رفتند و یکی از بزرگترین افتخارات را برای اهل بیت (ع) پدید آورد و سالروز نزول آیه مباهله در شأن خانواده نبوت است، تجلیل از 33 حافظ کل قرآن کریم بر زیبایی و مبارکی این روز بزرگ افزود.

ری‌شهری در ادامه از حافظان کل قرآن کریم، مربیان و مسئولان مرکز قرآنی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) به‌ویژه خادم‌القرآن عباس سلیمی که در آستان نورانی و ملک پاسبان این حضرت، به تربیت حافظان قرآن پرداخته و این روز نورانی را به‌ وجود آوردند، قدردانی کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) وجود حافظان خردسال را به مردم تهران و ری تبریک گفت و از تلاش‌هایی که در راستای آشنا شدن کودکان و نونهالان با متن قرآن کریم صورت گرفته، تقدیر کرد.

*فعالیت‌های قرآنی، هر ساله باید جهش داشته باشد

وی ضمن قدردانی از تلاشگران و دست‌اندرکاران حوزه قرآن کریم تصریح کرد: البته نباید به همین میزان تلاش اکتفا کرد. برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هر سال نه تنها پیشرفت بلکه باید جهش داشته باشد. قرآن‌آموزان و قرآن پژوهان به‌ویژه نونهالان قرآن پژوه باید در زمینه حفظ، قرائت، تدبر و آشنایی با قرآن کریم در سال آینده با سال قبل قابل مقایسه نباشند و امیدواریم با ایجاد امکانات و فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت‌های قرآنی شاهد پیشرفت‌های شایسته‌ای در این حوزه باشیم.

اهمیت ارتباط با قرآن کریم و حفظ قرآن/حفظ قرآن کریم ثروتی است که بدون آن ثروت‌مندی معنا ندارد و با آن فقر معنا ندارد

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به روایتی از پیامبر عظیم الشان اسلام صلی‌الله علیه و آله در ارتباط با اهمیت ارتباط با قرآن کریم تصریح کرد: حفظ کل قرآن کریم هدیه بزرگ باری‌تعالی به حافظان قرآن کریم است، ثروت حفظ قرآن کریم که حافظان در اختیار دارند.

وی افزود: ثروت حفظ کل قرآن کریم، ثروتی است که بدون آن ثروت‌مندی معنایی ندارد و با آن فقر معنا ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام که افتخار حافظی کل قرآن کریم و تفسیر کلام وحی را دارد، تصریح کرد: اگر همه دنیا را به من بدهند و بگویند حافظ قرآن کریم نباش هرگز حاضر نیستم این را قبول کنم. همه عزیزانی که توفیق حفظ قرآن کریم را دارند نیز این‌گونه هستند. ثروت حفظ قرآن کریم ثروتی است که هیچ ثروتی به آن نمی‌رسد.

برکات حفظ قرآن کریم/سفارش آیت‌الله بهجت در ارتباط با حفظ قرآن کریم

آیت‌الله ری‌شهری در ارتباط با برکات حفظ قرآن کریم گفت: در کتاب «شناخت نامه قرآن» به‌طور جامع به برکات حفظ قرآن کریم پرداخته‌ام. یکی از برکات حفظ قرآن کریم و آشنایی با کتاب وحی این است که قلب انسان جایگاه کلام وحی می‌شود.

وی جوان ماندن نیروی حافظه و عقل را یکی دیگر از برکات حفظ قرآن کریم برشمرد و تاکید کرد: فردی که حافظ قرآن کریم باشد دچار بیماری که ذهن و عقل خود را از دست دهد نمی‌شود و در برابر این بیماری مصون می‌ماند و این برکت کمی نیست.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) بیان داشت: آیت‌الله بهجت (ره) مطرح می‌فرمودند که حفظ قرآن برای کسانی هم که سن بالایی دارند خیلی مشکل نیست. با حافظه متوسط می‌توان قرآن را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهجت (ره) نظم و اراده را لازمه حفظ قرآن می‌دانستند و بر مرور مداوم محفوظات سفارش می‌کردند، عنوان داشت: با حافظه متوسط هم می‌توان قرآن را حفظ کرد. می‌توان با حفظ روزی چند آیه نیز به حفظ کل قرآن کریم رسید. برای حفظ قرآن باید نظم و اراده داشت و هر روز محفوظات را مرور کرد.

ری‌شهری در ادامه از سفارش آیت‌الله بهجت (ره) به وی سخن به میان آورد و تاکید کرد: بنده روزانه یک جزء قرآن را قرائت می‌کردم و جزء‌هایی که می‌خواندم به ترتیب نبود. آیت‌الله بهجت (ره) به‌دلیل اینکه می‌دانستند قرآن را حفظ هستم، از بنده در ارتباط با حفظ قرآن سئوال می‌کردند. یک روز آیت‌الله بهجت (ره) در ارتباط با مرور روزانه حفظ قرآن از بنده سئوال پرسیدند و به ایشان عرض کردم که روزی یک جزء و فرمودند تلاش کن که هر ماه یک بار قرآن را ختم کنی و به‌ طور مرتب هر ماه یک بار از ابتدا تا انتهای قرآن را بخوانی و محفوظات قرآن را مرور کنید.

*مقامات معنوی حفظ قرآن در آخرت

نویسنده کتاب شناختنامه قرآن، در ارتباط با درجات معنوی حفظ قرآن کریم در آخرت بیان داشت: درجات بهشت به عدد آیات قرآن کریم است. روز قیامت به حافظ قرآن کریم می‌گویند بخوان و بالا رو (البته کسی که به آیات هم عمل کرده باشد)، هر آیه که می‌خواند به یک مقام بالاتر می‌رود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) مقام پدر و مادر حافظ قرآن در آخرت را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پدر و مادری که به فرزندش قرآن یاد دهد، خداوند به برکت قرآن در قیامت به آن گردنبند ارزشمندی می‌دهد که همگان تعجب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندی که توفیق حفظ قرآن کریم را یافته، اگر پدر و مادرش کافر باشند به برکت این فرزند صالح از عذاب پدر و مادرش کم می‌شود.

*مسئولیت حافظ قرآن کریم نسبت به قرآن

ری‌شهری یادآوری قرآن کریم را یکی از مسئولیت‌های حافظان قرآن کریم برشمرد و تاکید کرد: حافظ قرآن کریم باید محفوظات خود را نگه دارد و این نعمتی را که به دست آورده است را حفظ کند و این ثروت عظیم را ارزان از دست ندهد. فردی که نعمت حفظ قرآن کریم شامل او شود، بر مسئولیت وی افزوده می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) عمل به قرآن کریم را یکی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های حافظان قرآن کریم دانست و تاکید کرد: حافظان قرآن کریم باید عامل به قرآن هم باشند. ادب حافظ کل قرآن کریم با فردی که با قرآن آشنا نیست متفاوت است. حافظ قرآن کریم باید خوشرو، خاشع و متواضع باشد. توفیق شب‌زنده‌داری را داشته باشد و از کینه برادر دینی خود اجتناب و از خشم و عصبانیت دوری کند.

ری‌شهری در پایان تصریح کرد: امیدواریم تعداد حافظان قرآن کریم کشور بیشتر از انتظارات رهبر معظم انقلاب باشد.

به گزارش فارس، مراسم تجلیل از 33 حافظ کل قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری، عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، اساتید برجسته قرآن کریم، هدایت‌الله جمالی‌پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری، مصطفی هدایی رئیس سازمان بسیج رسانه استان تهران، معاون خبرگزاری ایکنا، حافظان قرآن کریم برگزار شد.

انتهای پیام/2462/گ40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول