اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دستگیری ۱۴ پلیس مکزیک به اتهام مشارکت در ناپدید شدن دانش‌آموزان

۱۴ تن دیگر از نیروهای پلیس مکزیک به اتهام مشارکت در ناپدید شدن ۴۳ دانش‌آموز «آیوتسیناپا» دستگیر شدند.

دستگیری ۱۴ پلیس مکزیک به اتهام مشارکت در ناپدید شدن دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، طبق گزارش دادستانی کل مکزیک، 14 تن دیگر از نیروهای پلیس که به مشارکت خود در ناپدید شدن 43 دانش‌آموز عادی «آیوتسیناپا» واقع در ایالت «گررو» در جنوب مکزیک اعتراف کردند دستگیر شدند.

این پلیس‌ها به نیروی امنیتی «کوکولا» شهر همسایه «ایگوآلا» تعلق دارند، شهری که این 43 جوان برای آخرین بار در تاریخ 26 سپتامبر (4 مهر 93) در آن زنده دیده شده‌اند.

22 پلیس دیگر نیز قبلا در «ایگوآلا» به علت ناپدید شدن دانش‌آموزان «آیوتسیناپا» دستگیر و در مقابل قانون حاضر شده‌اند؛ جمعا تعداد نیروهای پلیس دستگیر شده به 36 تن می‌رسد.

«توماس سرون دلوسیو» مدیر آژانس تحقیقات جنایی دادستانی کل مکزیک اعلام کرد که در حال حاضر تحقیقات روی مشارکت نیروهای پلیس شهرهای «کوکولا» و «ایگوآلا» در ناپدید شدن جوانان مذکور و احتمال تحویل آن‌ها به یک گروه جنایی تمرکز دارد.

بین روزهای 26 و 27 سپتامبر (4 و 5 مهر 93) پلیس «ایگوآلا» به سمت اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان شلیک کرد که مرگ 6 نفر را در پی داشت (یکی از آنان نشانه‌های شکنجه نیز داشت) و 17 زخمی بر جای گذاشت، علاوه بر این 58 دانش‌آموز ناپدید شدند که از این تعداد 15 تن پیدا شده که یکی از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده بود.

ناپدید شدن این جوانان خشم مردم جنوب مکزیک را بر انگیخته است؛ از 26 سپتامبر اعتراضات و به چالش کشیدن امنیت کشور در این راستا همچنان ادامه دارد.

این رسوایی نیروهای پلیس در حالی رخ داده که اخیرا «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک بحثی جنجال برانگیز را مطرح کرده است، وی اعلام کرده که نیروهای پلیس مکزیک قرار است به نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد که مسئول تضمین صلح در جهان هستند بپیوندند.

جمعا 282 پلیس محلی در ابتدا برای پاسخگویی دستگیر شدند اما در نهایت تنها 22 نفر از آن‌ها به طور قطعی به عنوان مسئولین حملات رخ داده علیه دانش‌آموزان بازداشت شدند که با اضافه شدن این 14 تن تعدادشان به 36 نفر می‌رسد؛ «خوسه آبارکا بلاسکس» شهردار «ایگوآلا» نیز باید طی 30 روز از سمتش کناره‌گیری کند، وی همچنین از حزب سیاسی خود نیز اخراج شده است. 

اعتصاب دانشگاه‌های مکزیک به علت ناپدید شدن دانش‌آموزان

چندین دانشکده از مؤسسات آموزش عالی نیز همانند سازمان‌های مختلف دیگر مکزیکی دست به اعتصاب زدند تا بدین وسیله مقامات مسئول را وادار به جست و جوی 43 دانش‌آموز ناپدید شده «آیوتسیناپا» کنند.

دانشکده‌های فلسفه و ادبیات، علوم سیاسی و اجتماعی، مطالعات عالی «ساراگوسا»، مدرسه ملی کار اجتماعی، تمام دانشکده‌های دانشگاه‌ ملی خودمختار مکزیک و همچنین دانشگاه ملی آموزشی فعالیت‌های خود را در اعتراض به بی‌کفایتی دولت ملی در راستای یافتن دانش‌‌آموزان ناپدید شده متوقف کرده‌اند، آن‌ها معتقدند دولت تنها وعده تشدید جست و جو را می‌دهد و در عمل اقداماتش فاقد هرگونه اثر مطلوبی می‌باشند. 

دانشجویان واحدهای «خوچیمیلکو»، «آسکاپوتسالکو» و «ایستاپالاپا» دانشگاه ملی خود مختار مکزیک نیز اعلام کردند که دانشکده‌های خود را اشغال کرده و اطمینان دادند که ظرف مدت 48 ساعت آن‌ها را تحویل خواهند داد؛ در دانشگاه خودمختار «مکزیکوسیتی» پایتخت مکزیک نیز همین روند مشاهده می‌شود.

طی اعتصاب‌های مذکور، دانشجویان خواستار توقف خشونت شده و کمپین‌های اطلاع‌رسانی را پیرامون یورش علیه اعتراضات به راه انداخته‌اند.

اجساد یافت شده در اولین گورهای مخفیانه متعلق به دانش‌آموزان ناپدید شده نیستند

تاکنون چندین گور دسته‌جمعی و مخفیانه در شهر «ایگوآلا» یافت شده‌اند، و برخی احتمال می‌دهند که اجساد درون آن‌ها به دانش‌آموزان ناپدید شده تعلق داشته باشد.

«خسوس موریو کارام» رئیس دادستانی کل مکزیک خاطرنشان کرد که اجساد یافت شده در اولین 5 گور مخفیانه و جمعی شهر «ایگوآلا» متعلق به 43 دانش‌آموز «آیوتسیناپا» که از تاریخ 26 سپتامبر ناپدید شده‌اند نیستند.

مقامات بلندپایه مکزیکی یافتن حداقل 28 جسد را در گورهای مخفیانه واقع در شهر «ایگوآلا» تایید کردند؛ مسئولین به این موضوع مشکوک هستند که برخی از اجساد می‌توانند متعلق به 43 دانش‌آموز ناپدید شده باشند و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

طی روزهای اخیر جمعا 13 گور جمعی و مخفیانه در «ایگوآلا» پیدا شده‌ است.

به گزارش فارس، روز گذشته تظاهرکنندگان مکزیکی در اعتراض به ناپدید شدن 43 دانش‌آموز در ایالت «گررو» به ساختمان دولت محلی این منطقه حمله برده و آن را به آتش کشیدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول