اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس

چرا دعای اصلاح‌طلبان مستجاب نمی‌شود؟/ تقاصی که پاکستان برای حمایت از اشرار می‌پردازد

حمایت یک عده خاص از خدمتکاری بانوان در کافی‌شاپ‌ها! همزمانی کمپین پولدارها و اشاره به تبعیض و تحریم اتفاقی نیست و امنیت مردم یا آرزوی فتنه‌گران...؟! از جمله مطالبی هستند که در بسته تحلیلی امروز مطرح شده‌اند.

چرا دعای اصلاح‌طلبان مستجاب نمی‌شود؟/ تقاصی که پاکستان برای حمایت از اشرار می‌پردازد

خبرگزاری فارس: بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

خدا هم فتنه‌گران در حصر را بدون توبه آزاد نمی‌کند

چرا دعای اصلاح‌طلبان مستجاب نمی‌شود؟

آقای رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در بخشی از صحبت‌های خود در یک همایش سیاسی گفته است: از خداوند می‌خواهم که عیدی ما را آزادی عزیزانی که در حصر هستند قرار بدهد، زندانیان سیاسی بی‌گناهی که سال‌ها از حقوق اجتماعی محروم هستند و امیدواریم این سه نفر (میرحسین موسوی، کروبی، زهرا رهنورد) آزاد بشوند. ما هر کجا که می‌رویم یاد و نام آنها در خاطره‌ها و مجالس زنده است.

به گزارش فارس، وی گفته است: امیدواریم خداوند آزادی آنها را فراهم کند!

 

*استمداد طلبیدن از ذات پاک حق‌تعالی و حتی شفیع قراردادن ائمه اطهار و روزهای مقدس برای برآورده شدن حاجات، یک امر مطلوب و مؤکد دین ماست.

اما هر عقل سلیمی می‌داند که حاجت طلبیدن و شفیع قراردادن ائمه اطهار(ع) باید برای امور عقلایی باشد و ایضاً بر اساس روایت ما، فرد مذنب و بدهکار نیز باید بداند که بدون توبه و ادای دِین، هیچ تقاضای بخششی از وی در پیشگاه الهی و در مقابل کسانی که به آنها مقروض است، مورد قبول واقع نمی‌شود.(بر اساس تعالیم دینی ما، حتی فردی که از سوی حاکم شرع به اعدام محکوم شده است نیز می‌تواند توبه کند، اما حکم اعدام برای وی قطعی است و توبه‌ی او برای پس از مرحله اعدام و برای جهان دیگر کارایی خواهد داشت)

بر همین اساس و در اشاره به عرض حاجت آقای منتجب‌نیا؛ یکی دیگر از چهره‌ها نیز چند ماه قبل در یک سخنرانی عمومی، ذات باریتعالی را به حق حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) قسم داده بود که زندانیان سیاسی (مقصود فتنه‌گران در حصر است) را آزاد کند!

و همچنین در دولت قبل، یک مقام اجرایی که دوره مسئولیت وی در حال اتمام بود و قانوناً نمی‌توانست در همان سمت به خدمت مشغول باشد، در یکی از سخنرانی‌های خود اینطور عنوان کرد که «اگر خداوند توفیق مجدد خدمت (در همین سمت!) را عطا کرد»!

اما پر واضح است که چنین دعاهایی هرگز مستجاب نشده و نخواهند شد.

زندگی اجتماعی بویژه در ساحت حکومتی اسلامی و مبتنی بر فقه و ولایت ائمه، چارچوب‌هایی منطقی، قانونی و عقلایی دارد و قاعدتاً کسی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که دعاها و حاجات بی‌مبنای وی به مصداق کودکی که به دلیل یک غلط نویسی در امتحان، اینطور دعا می‌کرد که اسم قله دماوند به سبلان تغییر پیدا کند! مستجاب شود.

 

***

 

کنایه‌هایی برای ناآرام سازی اقتصادی

همزمانی کمپین پولدارها و اشاره به تبعیض و تحریم اتفاقی نیست!

یکی از چهره‌های کشور اخیراً در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است: جامعه ای که تبعیض در آن وجود دارد، آرام نیست.

به گزارش خبرآنلاین وی همچنین می‌افزاید: در جامعه‌ای که ظلم و پارتی‌بازی وجود داشته باشد، آن جامعه مورد نظر مطلوب اسلام و امام نیست.

 

*بی‌پرده باید گفت که عبارت اُخری این صحبت‌ها این است که هم‌اکنون در جامعه اسلامی ایران، تبعیض و ظلم و پارتی بازی در حدّی وجود دارد که جامعه به سمت ناآرامی پیش می‌رود!(همانطور که عبارت اُخری تشکیل ستادهای صیانت از آرا در سال 87! بیان وجود تقلب در انتخابات سال 88 بود)

این در حالی است که اگرچه همواره در هر حکومت و جامعه‌ای ولو حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز با وجود مخالفت حکومت و به دلیل اُتوپیا نبودن جوامع؛ مواردی از تبعیض و پارتی بازی و فساد رخ می‌دهد که صد البته یک حکومت اسلامی به مبارزه با همین حدّ کم نیز می‌پردازد اما نکته آنجاست که مراد از برخی سخنان، این است که باید بخاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش کشید!

چندی قبل نیز، نجفقلی حبیبی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان، طی یادداشتی از این نوشت که اگر مردم در زمان جنگ مقاومت می‌کردند به این دلیل بود که به نظام اعتماد داشتند و اگر این اعتماد سلب شود چنین و چنان می‌شود.

باید گفت که عبارت اُخری این حرف نیز این است که مردم دیگر به نظام و دولت اعتماد ندارند!

در کنار همه‌ی این صحبت‌ها همچنین اگر به بروز همزمان مقولاتی مثل تشکیل گروهی در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «بچه پولدارهای تهرانی»! که به ترویج سبک زندگی و امکانات متموّلین کمتر متدیّن جامعه می‌پردازد نگاه کنیم و به نظرات و صحبت‌های منتشره در واکنش به آن نگاه کنیم مبنی بر اینکه «این چه جامعه‌ای است که در آن عده‌ای اینطور تفریح می‌کنند و متمکن هستند و عده‌ای هم با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند»؟! آنگاه است که شاید گزینه «ناآرام سازی اقتصادی» بیشتر در ذهن متجلی شود.

این مفهوم که پیش از این در سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش دشمن برای به خیابان کشاندن مردم به بهانه تحریم‌ها! نیز مستقیماً مورد هشدار قرار گرفته است؛ باید از هم‌اکنون مورد توجه دلسوزان قرار گیرد.

شایان ذکر است، خانم آذر منصوری، از فعالان اصلاح‌طلب نیز اخیراً به خبرگزاری ایلنا گفته است: «تحریم‌ها بر بخش‌های مختلف جامعه بالاخص بر اقشار فرودست جامعه ما اثرگذار بود»!

این در حالی است که اولاً تحریم‌ها از روز نخست انقلاب در اعلی درجه خود اعمال می‌شده‌اند و مشخص نیست چرا اصلاح‌طلبان طی سه سال اخیر دلسوز تحریم‌ها شده‌اند؟! و ثانیاً اثر آنها نیز بر زندگی روزمره نوعاً غیر ملموس و بر اساس گزارش‌های رسمی کمتر از 30 درصد است.

اینکه اصلاح‌طلبان در کنار اتفاقات اشاره شده و در حالی که آقای حجاریان بر ابزار فشار بودن تحریم‌ها برای آمریکا اذعان دارد؛ همزمان بر تأثیرگذاری فراوان تحریم‌ها و بروز فراوان فساد! اصرار و از رخدادهایی مثل اغتشاشات اقتصادی در اوکراین و هنگ‌کنگ نیز حمایت می‌کنند؛ جای تأمل جدی دارد.

این مسئله تا آن حد غیر قابل تحمل شده است که رئیس دستگاه قضایی کشور نیز اخیراً آنرا مورد اشاره و به عاملین آن هشدار داد.

 

***

 

6 میلیون پاکستانی معتاد شده‌اند

تقاصی که پاکستان برای حمایت از اشرار می‌پردازد!

شبکه خبری الجزیره طی گزارش از وجود بیش از 6 میلیون معتاد در کشور پاکستان خبر داد.

الجزیره همچنین با بیان اینکه عمده این افراد به حشیش و هروئین معتاد هستند تصریح کرد که مبلغ مواد مخدر در پاکستان بسیار ارزان و سفارش دادن آن در این کشور از سفارش دادن پیتزا هم راحت‌تر است.

این گزارش همچنین تصریح دارد که نزدیک به یک‌سوم هروئین قاچاق شده در پاکستان در خود این کشور مصرف می‌شود!

 

*کشور دوست و همسایه پاکستان به دلیل کاهلی دولت این کشور و برخی حمایت‌های محفلی‌اش از باندهای شرارتی که سال‌هاست علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند؛ راه را بر شیوع مواد مخدر، تروریسم و تندروی تکفیری در خود این کشور باز گذاشته است که وجود بیش از 6 میلیون معتاد و همچنین بروز حوادث متعدد تروریستی علیه شیعه و سنّی در این کشور، شاهدی بر همین مدعاست.

این در حالی است که هیچ‌یک از این بلایا به قیمت جان‌فشانی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با اشرار مسلح، در ایران اسلامی در حدّ یک آسیب بنیان‌برانداز رخ نداده و نخواهند داد اما دولت پاکستان نیز باید بپذیرد که حمایت او از اشرار و باز گذاشتن دست آنها برای ایذاء ایران اسلامی، در وهله اول دامن خود پاکستان را گرفته است.

مقام معظم رهبری، چند سال قبل و در یکی از سخنرانی‌های خود در سفری استانی به همین مسئله اشاره کرده و هشدار دادند که حمایت از قاچاق مواد مخدر و شرارت، در وهله اول دامن حمایت کنندگان را خواهد گرفت.

شایان ذکر است که گروه‌های تروریستی و باندهای شرارت در منطقه، به کشور پاکستان بعنوان جزیره امن برای فعالیت و تأمین سلاح و نیرو نگاه می‌کنند. قاچاق مواد مخدر نیز تنها تکیه‌گاه تأمین درآمد برای این گروه‌هاست که داد و ستد اصلی آن در کشور پاکستان انجام می‌گیرد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طی 35 سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، شهدای بسیاری را تقدیم راه مبارزه با مواد مخدر و شرارت کرده‌اند که در این بین، ناجا با تقدیم بیش از 5 هزار شهید، مقام اول را دارد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای ورود به خاک پاکستان در جهت کمک به دولت این کشور و مبارزه با اشرار مسلح، بصورت رسمی اعلام کرده است.

 

***

 

گزینه مطلوب کدام است؟! امنیت مردم یا آرزوی فتنه‌گران...

ایلنا گزارش داده است که م.خ از سران اصلاحات در یک دیدار گفته است: چه خوب بود در این عید بزرگ (عید غدیر) شاهد آن باشیم تا کسانی که اتهامات سیاسی دارند در حصر و بند نباشند...هنوز هم معتقدم که برای چنین کاری دیر شده ولی در عین حال هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست!

 

*در صحبت‌های اشاره شده از م.خ یک تجاهل بزرگ دیده می‌شود و آن اینکه اگرچه از منظر نظام اسلامی و حکومت ولایی، آزادی تمام زندانیان و در حصر شدگان بشرطها و شروطها یک امر مطلوب و خوب! است و به عید و غیر عید هم ربطی ندارد اما اصل مقدم بر این خوبی، یک خوبی بزرگتر است و آن تعهد ذاتی حکومت به مردم و قانون برای بسته شدن زمینه جرم و جنایت و ناامنی و ضرورت ابراز ندامت واقعی مجرمین و در حصر شدگان برای عبرت گرفتن سایرین است.

و لذا بدیهیست که اگر این تجاهل بزرگ صورت عملی به خود بگیرد و یک زندانی توبه نکرده با زمینه علاقه به جرم و خدشه بر امنیت، دوباره به عرصه جامعه بازگردانیده شود؛ آنگاه است که نه تنها برخی از هواداران سابق وی که هنوز در شبهه قرار دارند، به راست بودن دروغ‌های گفته شده از سوی آن فرد در حصر، باور قلبی پیدا می‌کنند بلکه دوباره زمینه بر هم خوردن امنیت مردم و جامعه فراهم خواهد شد و تعهد ذاتی حکومت به مردم و قانون برای ایجاد امنیت، از بین می‌رود.

 

***

 

با تحت‌الحمایگی رسانه‌های ضد انقلاب صورت می‌گیرد

حمایت یک عده خاص از خدمتکاری بانوان در کافی‌شاپ‌ها!

اخیراً در یکی از رسانه‌های داخلی، گزارشی در انتقاد از غیر قانونی بودن خدمتکاری بانوان در کافی‌شاپ‌ها منتشر شد!

این رسانه همچنین در گزارش خود با کنایه به طرح اسلامی شهرداری تهران برای تفکیک محیط کاری بانوان از آقایان نوشت: «این نخستین بار نیست که طرح‌هایی با محوریت ایجاد محدودیت برای بانوان بدون توجه به پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یی که برای آن ها و سایر عضوهای جامعه در بر خواهد داشت مطرح می‌شود.چندی پیش نیز شهرداری تهران طرحی با عنوان تفکیک جنسیتی در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی را مطرح کرد که با التهاب زیادی در جامعه همراه بود.»

 

*خدمتکاری بانوان در کافی‌شاپ‌ها و تفکیک محیط‌های کاری بانوان از مردان، دو طرحی بوده‌اند که اولی به عنوان یک قانون و دومی به عنوان یک مصوبه طی ماه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مسئله اول بعنوان یک قانون و توسط پلیس اماکن ناجا اعلام شده است و مصوبه دوم نیز چندماهیست که در سازمان‌های مرتبط با شهرداری تهران اجرا شده و مورد حمایت شخصیت‌های کشور و متدینین نیز قرار گرفته است.

در عین حال اما علت مخالفت عده‌ای با اجرای این طرح‌های اسلامی که دستاوردی غیر از تکریم بانوان ندارند، مشخص نیست!

گزارش اشاره شده در رسانه‌های ضدّ انقلاب نیز مورد پوشش گسترده قرار گرفته است.

گفتینست بحث مخالفت عده‌ای معلوم‌الحال با اصول حکومتی اسلام درباره زنان و مردان، سابقه‌ای دیرینه در گوشه‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی دارد.

برای مثال، ز.رهنورد که هم‌اکنون در حصر قرار دارد در اوایل انقلاب کتابی را با عنوان «طلوع زن مسلمان»پیرامون نسبت زنان با انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورد که در بخشی از آن ضمن تلاش برای کاستن از اهمیت جایگاه خانواده بعنوان محور اصلی فعالیت بانوان؛ مدعی می‌شود عده‌ای قصد دارند زن ایرانی مسلمان را فقط در چارچوب خانواده محصور کنند!

این کتاب و تناقض‌های آن در همان زمان مورد اعتراض شهید دیالمه نیز قرار گرفت.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول