اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در گفت‌وگو با فارس:

نرخ خوراک پتروشیمی‌های مایع 10درصد زیر قیمت فوب باشد/ لزوم ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در حاشیه بازدید خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز با اشاره به اینکه سطح سودآوری پتروشیمی‌های خوراک مایع با نرخ FOB منهای ۵ درصد پایین آمده است گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان صنعت پتروشیمی، خوراک است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌های مایع 10درصد زیر قیمت فوب باشد/ لزوم ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت

علیرضا صدری در حاشیه برنامه بازدید خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه از مجتمع‌های پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه متأسفانه هیچ فرمول مشخصی که جوابگوی خوراک صنعت مهم پتروشیمی باشد، وجود ندارد اظهار داشت: خوراک مایع پتروشیمی‌ها که برمبنای FOB منهای 5 درصد فروخته می‌شود به لحاظ سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و سطح آن را کاهش داده است.

وی  افزود: در این خصوص هشدار دادیم که نرخ خوراک مایع فوب منهای 10 درصد باشد که ضمن حمایت از این صنعت طرح‌های توسعه‌ای نیز اجرایی شود.

مدیر عامل پتروشیمی تبریز با بیان اینکه جذابیت صنعت پتروشیمی با افزایش نرخ خوراک به شدت کاهش یافته و ریسک سرمایه‌گذاری نیز به دنبال آن افزایش داشته است تأکید کرد: اکنون سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نسبت به نحوه تعیین خوراک در کشور هیچگونه اعتماد و اطمینانی ندارند.

وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان صنعت پتروشیمی و سرمایه‌گذاران نرخ خوراک است و به همین دلیل طرح‌های توسعه‌ای و مسائل پروژه‌ها بلاتکلیف مانده است.

صدری افزود: دولت در این زمینه ضمن توجه به مزیت‌های این صنعت مهم باید اقدامات زیربنایی مناسب انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که اکنون زیان پتروشیمی تبریز به چه حدی رسیده است و آیا تا پایان سال جبران خواهد شد؟ گفت: سال 91، 230 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم که تا پایان این سال 30 میلیارد تومان آن جبران شد.

صدری تأکید کرد: در سال 92 نیز 73 میلیارد تومان از زیان انباشته کاسته شد و امیدواریم 130 میلیارد تومان مابقی تا پایان امسال جبران شود.

به گزارش فارس، مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت 391 هکتار و ارتفاع 1362 متر از سطح دریا در جنوب غربی  شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

اجرای طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال 1366 کل کشور تصویب و کلیات طرح در  بهمن ماه 1367 به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده است. فعالیتهای طراحی و مهندسی در  نیمه دوم سال 1368 و عملیات نصب در سال 1371 آغاز شده است.

خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود؛ واحد الفین به عنوان واحد مادر فرایند تولید در دی ماه 1375 راه اندازی شد و پس از آن واحدهای پلی اتیلن و پلی استایرن در سال 1377 در مدار تولید قرار گرفت.

واحدهای استخراج بوتادین و تولید ABS که اولین طرح توسعه مجتمع محسوب می شوند در تیر ماه 1382 وارد مرحله بهره برداری شدند، در سال 1384 واحد پنتان و در سال 1389 واحد پلی استایرن مقاوم 2 که توسط کارشناسان همین مجتمع طراحی شده است، راه اندازی شد و واحد SAN ( خوراک واحد ABS )  در مرحله مهندسی تفصیلی است.

همچنین کل اعتبارات هزینه شده تا مرحله راه اندازی واحدهای تولیدی معادل 6334 میلیارد ریال است که 138/1 میلیارد دلار به صورت ارزی و بقیه به شکل ریالی بوده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول