اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس:

تعیین سقف بازده برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی منطقی نیست/ راهکارهای نحوه تعیین خوراک در ایران

معاون صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تعیین بازدهی مشخص برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی غیرمنطقی است، گفت: تعیین برنامه پنج یا ده‌ساله برای نرخ پایه خوراک صنایع و همچنین بهره مالکانه راهکار جذب سرمایه‌گذار است.

تعیین سقف بازده برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی منطقی نیست/ راهکارهای نحوه تعیین خوراک در ایران

سعید شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه همواره در دوران تصویب بودجه سالانه، بازار سهام با فشار و رکود مواجه شده است، گفت: یکی از راهکارها، تعیین فرمول بلندمدت برای نرخ خوراک و دیگر قیمت‌گذاری‌ها است.

وی افزود: نه تنها نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بلکه بهره مالکانه و مواردی که دولت در بودجه سالانه تغییر می‌دهد، باید طبق برنامه بلندمدت 5 یا 10 ساله باشد تا سرمایه‌گذار تصور تقریبی از آینده این بازارها داشته باشد.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تفکر تعیین بازده مشخص برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی یا دیگر صنایع غیر منطقی و غلط است، گفت: اینکه سرمایه‌گذار نباید بیش از 25 درصد بازدهی کسب کند، غیرمعقول است، چرا که یک فرد امکان کسب بازدهی 100 درصدی و یا زیان سنگین در بازار سهام را دارد و باید همانطور که بازدهی از منهای بی‌ نهایت شروع می‌شود تا مثبت بی‌نهایت در مقابل سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر وجود داشته باشد.

وی افزود: همانگونه که سرمایه‌گذار در زمان راه‌اندازی یک پروژه به سود آن می‌اندیشد، به ریسک‌های ناشی از تغییرات شرایط اقتصادی که منجر به زیان می‌شود نیز توجه دارد.

شیرزادی با اشاره به اینکه در دنیا، مطالعات زیادی در زمینه تعیین نرخ خوراک انجام شده است گفت:‌ در این خصوص می‌توان دید کشورهای حوزه خلیج فارس با چه نرخی خوراک را تحویل می‌دهند و با توجه به میزان، متوجه می‌شویم که نرخ خوراک در کشور ما بالاتر و نامعقول است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در دنیا فرمول‌های مختلفی برای تحویل خوراک وجود دارد که یکی از مدل‌های آن این است که هر ساله با ضریب تغییر قیمت محصول، نرخ خوراک هم شناور است و در نظر گرفتن نرخ خوراک به صورت ثابت، کار اشتباهی است.

شیرزادی گفت: در ادبیات اولیه سرمایه‌گذاری اگر نرخ خوراک کشورها و تغییرات قیمتی حقوق و دستمزد در هاله‌ای ابهام باشد، سرمایه‌گذار نمی‌تواند حتی ضریب تقریبی از میزان بازدهی صنعت موردنظر داشته باشد.

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول