اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

تکرار/ وزیر صنعت

تجارت جهانی پتروشیمی یک‌پنجم نفت است/ نرخ خوراک بلندمدت تعیین شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از همه صنایع پایین‌دستی تقاضا دارم، تمام تلاش خود را برای تولید محصولات صادراتی بگذارند، تا مواد پتروشیمی به صورت خام صادر نشود.

تجارت جهانی پتروشیمی یک‌پنجم نفت است/ نرخ خوراک بلندمدت تعیین شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا نعمت‌زاده در افتتاحیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست اظهارداشت: 600 میلیارد دلار در سال حجم تجارت محصولات پتروشیمی در جهان است که از نظر ارزش یک پنجم ارزش 30 هزار میلیارد دلاری فروش نفت خام در جهان است.

وی افزود: قرار بود به تولید حدود 10 میلیون تن پلیمر در سال برسیم اما ظاهراً به کمی بیش از 6 میلیون تن در سال رسیده‌ایم و امیدواریم امسال با راه‌اندازی واحدهای خط اتیلن غرب حجم تولیدات از 7 میلیون تن پلیمر تجاوز کند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: اولین واحد پلیمری بعد از بندر امام، پتروشیمی اراک بود که آقای هاشمی به من فرمودند با این 100 هزار تن کل مشکل شما حل می‌شود اما من جواب دادم امروز بله اما فردا خیر.

نعمت‌زاده ادامه داد: جمع پلیمرهای ما آن زمان سالانه 200 هزار تن بود اما امروز بالای 6 میلیون تن تولید داریم.

وی با اشاره به استحصال گازهای سنگین گفت: چه گاز همراه نفت و چه گاز میادین گازی بهترین خوراک پلیمرهاست که امروز در مشعل‌ها می‌سوزد و ما باید آن را جدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در اغلب طرح‌های پارس جنوبی به سراغ تفکیک گازهای سنگین از گازهای سبک رفتند و در دیگر میادین هم برنامه‌هایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما از لحاظ خوراک مشکلی نداریم اما باید آن را استحصال کنیم.

نعمت زاده ادامه داد: قطعاً سرمایه‌گذاران خصوصی و ترکیب خصوصی و دولتی راغب به سرمایه گذاری در بالادست خواهند بود و اگر اینگونه شود پایین دست هم رشد می‌کند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: می‌گویند تقاضا در پایین دست هست، اما پلیمر کافی وجود ندارد، اما من معتقدم اگر مواد پلیمری فراهم شود صنایع پایین دستی استقبال می‌کنند.

وی افزود: البته مسئله رشد اقتصادی در این موضوع نیز در کل تاثیر گذار است چنانکه اگر رشد 10 درصدی در صنعت داشته باشیم رشد پایین دست پتروشیمی 15 درصد خواهد بود.

وی تا کید کرد: باید با همکاری وزارت نفت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به شکل طولانی مدت مشخص شود.

وی افزود: امیدواریم فرمول مناسبی با توجه به قیمت کشورهای همسایه برای خوراک داشته باشیم و در این صورت پایین دستی هم رشد خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از همه صنایع پایین دستی پتروشیمی تقاضا دارم تمام تلاش خود را برای صادرات بگذارند چرا که اگر می‌خواهیم مواد خام پتروشیمی صادر نشود، باید پایین دستی به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر و صادرات باشد.

وی در پایان گفت: امروز هیچ صنعتی در دنیا نیست که پلیمر در آن نقش نداشته باشد، کما اینکه امروز پلیمر مورد استفاده در اندام مصنوعی حتی در جان ما هم حضور یافته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول