اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس گزارش می‌دهد

گزارش بنزینی کمیسیون بهداشت در دست رئیس‌مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ما گزارش مربوط به آلایندگی بنزین پتروشیمی و وارداتی را به درخواست رئیس مجلس تهیه کرده و در اختیار ایشان گذاشتیم و آقای لاریجانی هر نوع صلاح بدانند درباره گزارش کمیسیون بهداشت تصمیم‌ خواهند گرفت.

گزارش بنزینی کمیسیون بهداشت در دست رئیس‌مجلس

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قرار بود کمیسیون بهداشت مجلس پس از برگزاری دو جلسه مفصل با حضور مدیران فعلی و سابق دولتی و نهادهای نظارتی گزارش کاملی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی ارائه کند.

در جلسه کمیسیون بهداشت هیچ یک از نهادهای مسئول ادعای معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی را تایید نکرد و در عین حال مطالب صریحی درباره کیفیت بنزین وارداتی مطرح شد.

در این جلسه نماینده دیوان محاسبات تاکید کرد که بر خلاف ادعای مسئولان وزارت نفت درباره جایگزینی ریفرمیت پتروشیمی با بنزین وارداتی یورو 4  تا آن روز هیچ محموله بنزین یورو 4 به کشور وارد نشده است.

نماینده وزارت بهداشت نیز گفت که آزمایشات انجام شده روی خون مردم عادی و ساکن در مناطق مسکونی نشان دهنده این بوده است که از لحاظ مقدار بنزن با اغلب کشورهای جهان تفاوتی نداریم.

ندافی تاکید کرده بود:«اینکه در رسانه ها بیان کنیم که مردم به دلیل کیفیت پائین سوخت سرطان گرفته‌اند، منصفانه و مبتنی بر شواهد علمی نیست.»

سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه اشاره کرده بود که قطع تولید بنزین پتروشیمی عامل کاهش آلودگی هوای تهران نبوده است.

همچنین یکی از مدیران شرکت ملی پتروشیمی در این جلسه گفته بود:« ریفرمیت پتروشیم را هم از ابتدای امسال و هم قبل از آغاز اجرای طرح خودکفایی در تولید بنزین صادر کرده و می کنیم و صادرات ریفرمیت برای واحدهای پتروشیمی ارزش افزوده دارد.»

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس علاوه بر تکذیب دریافت اسناد آلایندگی بنزین پتروشیبمی از سازمان محیط زیست گفته بود:« به نظر نمی‌رسد ادعاها درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی دقیق باشد اما تا زمانی که کمیسیون در این باره به جمع‌بندی نرسیده نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم.»

با این وجود و علیرغم گذشت دو ماه از زمان ارائه گزارش کمیسیون بهداشت، ظاهرا این گزارش آماده شده، اما تنها به رئیس مجلس ارائه شده و کمیسیون بهداشت انتشار عمومی آن را به صلاح‌دید رئیس مجلس منوط کرده است.

در این باره، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه گزارش کمیسیون بهداشت درباره بنزین پتروشیمی و وارداتی را به هیأت رئیسه مجلس داده‌ایم، گفت: آقای لاریجانی از کمیسیون بهداشت خواستند گزارشی درباره بنزین تهیه کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم و گزارش را در اختیار ایشان گذاشتیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه آقای لاریجانی هر نوع صلاح بدانند درباره گزارش کمیسیون بهداشت تصمیم‌خواهند گرفت، افزود: چون گزارش به خواست رئیس مجلس تهیه شده ما درباره آن صحبت نمی‌کنیم.

به گزارش فارس، پیش از این شهریاری تاکید کرده بود که پس از نهایی شدن گزارش کمیسیون بهداشت درباره بنزین درباره این مسئله اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

به گزارش فارس، دلیل اعلام نشدن نتایج گزارش بنزینی کمیسیون بهداشت مشخص نیست، بر این اساس سازمان حفاظت از محیط زیست قرار بود مدارکی را به کمیسیون‌های بهداشت و انرژی مجلس درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه کند که این اتفاق نیفتاد و رؤسای کمیسیون‌های انرژی و بهداشت دریافت  اسناد ادعایی سازمان محیط زیست را به شدت تکذیب کردند.

براساس این گزارش، در عین حال قرار بود مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش جداگانه‌ای در این مورد تهیه کند که درباره این گزارش نیز خبری منتشر نشده است.

بر اساس این گزارش، به تازگی حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی برزویه که 70 درصد ریفرمیت (ماده اولیه بنزین) پتروشیمی را تولید می‌کرد با ارتقای درجه به عنوان مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی منصوب شده است.

رستمی درباره بنزین پتروشیمی گفته بود:« بنزین تولید شده در پتروشیمی یکی از پاک‌ترین بنزین‌های دنیاست و امیدوارم ترویج ناسپاسی در بین مسئولان دولتی از بین برود.»

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول