اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استقبال اسکات‌ها از همه‌پرسی استقلال؛ خلف وعده مخالفان استقلال پیش از اتمام همه‌پرسی

با آغاز همه‌پرسی، رای‌دهندگان امروز با پاسخ به این سوال که «آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد؟» سرنوشت اسکاتلند و بریتانیا را بازتعریف می‌کنند.

استقبال اسکات‌ها از همه‌پرسی استقلال؛ خلف وعده مخالفان استقلال پیش از اتمام همه‌پرسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از پادشاهی انگلستان ساعت 7 صبح به وقت محلی ادینبرو آغاز شد.

ساکنان اسکاتلند امروز برای تصمیم‌گیری در مورد آینده اتحاد با لندن پای صندوق‌های رأی می‌روند و با پاسخ به این سوال که «آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد؟» سرنوشت اسکاتلند و بریتانیا را بازتعریف می‌کنند.



 

01:30 مراکز رأی‌گیری رأس ساعت 22 به وقت محلی بسته و شمارش آرا از حالا آغاز می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمالا نتایج تا 7 صبح به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) اعلام می‌شود.

00:12 کشیش ارشد اسکاتلند از دو طرف خواست نتایج هرچه که بود، به آن احترام گذاشته و آن را بپذیرند.

23:48 «الکس سموند» رهبر کمپین «آری» به روزنامه «تلگراف» گفته است انتظار دارد 95 درصد اسکاتلندی‌ها از نتیجه همه‌پرسی راضی باشند، هرچه که باشد.

 

23:15 بیشتر روزنامه‌های امروز انگلستان، یا هوادار کمپین مخالفان استقلال بودند یا در مواردی بی‌طرفی را حفظ کردند.

 

22:41  82 درصد از اعضای پارلمان انگلستان با طرح تسهیم «پوند» با اسکاتلند در صورت استقلال مخالفت کردند. 95 درصد از اعضای محافظه‌کار پارلمان و 72 درصد از اعضای حزب کارگر با این طرح مخالفند. دو سوم از اعضای پارلمان می‌گویند برگزاری همه‌پرسی رابطه لندن و ادینبرو را نابود کرده است.

20:15 کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) درباره همه‌پرسی اسکاتلند توییت کرده بود: «انگلستان، شریکی فوق‌العاده برای آمریکا و نیرویی خوب برای جهان ناپایدار است، امیدوارم قوی، نیرومند و متحد بماند.»، کامرون با خوشحالی آنرا بازنشر کرد.

 

19:04 «فرانسوا اولاند» نتیجه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را نه تنها برای انگلستان که برای اتحادیه اروپا تعیین کننده خواند.

 

18:26 روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی می‌نویسد با اینکه هنوز نتیجه همه‌پرسی مشخص نشده است ولی «بازی مقصر کیست بین سیاستمداران آغاز شده» و در ادامه نام  7 سیاستمدار مشهور انگلستان را برمی‌شمرد. در این لیست «مارگارت تاچر»، «تونی بلر» نخست وزیران پیشین و «جان اسمیت» از رهبران پیشین حزب کارگر، سه نفر اول هستند و نام «دیوید کامرون» نخست وزیر کنونی، به دلیل اینکه با پذیرش برگزاری این رفراندوم، خطر فروپاشی پادشاهی انگلستان را ایجاد کرده، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. 

«جرج آزبورن» وزیر دارایی انگلستان، «آلیستر دارلینگ» رهبر کمپین مخالفین استقلال و «اد میلیبند» رهبر حزب کارگر نفرات بعدی این لیست هستند.

 

17:50 بیش از 80 درصد اعضای محافظه‌کار پارلمان انگلستان، بار دیگر بر مخالفت خود با طرح تداوم بکارگیری فرمول بودجه بارنت و طرح تفویض اختیارات حداکثری که چندی پیش به عنوان امتیاز برای تشویق رای‌دهندگان در پیوستن به کمپین مخالفان استقلال، از سوی «دیوید کامرون» رهبر این حزب وعده داده شده بود، تاکید کردند. (از اینجا و اینجا بیشتر بخوانید)

 

16:13 به گزارش روزنامه «دیلی میل» یک نفر در محل رای‌گیری به اتهام اقدام خشونت‌آمیز بازداشت شده است. اطلاع دیگری در رابطه با این دستگیری منتشر نشده است.

15:50 نظرسنجی موسسه «ایپسوس موری پل» از برتری 6 امتیازی مخالفین استقلال اسکاتلند حکایت دارد. بنابر این نظرسنجی، کمپین «نه» با 53 درصد آرا از کمپین «آری» با 47 درصد آرا پیشی گرفته است. انتظار می‌رود اظهارنظر اخیر «اندی موری» قهرمان پیشین ویمبلدون که با اشاره به «منفی‌بافی کمپین مخالفان» از پیوستنش به کمپین «آری» خبر داده بود، اردوی موافقین استقلال را قدرت بخشد.

این نظرسنجی اشاره می‌کند 4 درصد از رای‌دهندگان هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

15:04 آخرین نظرسنجی روزنامه «دیلی میل» از رقابت شانه به شانه دو کمپین «آری» و «نه» حکایت دارد.

 

14:55 مردم کاتالونیا در پشتیبانی از استقلال اسکاتلند راهپیمایی کردند. کاتالونیا یکی از ثروتمندترین و صنعتی‌ترین ایالت‌های اسپانیا است. کاتالان‌ها خسته از بحران‌های اقتصادی اسپانیا، مشتاقانه همه‌پرسی اسکاتلند را به تماشا نشسته‌اند و امیدوارند بتوانند همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را برگزار کنند. (از اینجا بیشتر بخوانید)

 

 

14:35 درحالیکه همه‌پرسی در جریان است کمپین‌های انتخاباتی به تبلیغات خود ادامه می‌دهند. در تصویر می‌بینید خودروی کمپین «آری» با شعار «با رای آری به حکومت محافظه‌کاران پایان دهید» در شهر می‌گردد و با پخش موزیک شهروندان را به شرکت در همه‌پرسی و رای موافق تشویق می‌کند. «دیوید کامرون» رهبر محافظه‌کاران و نخست وزیر کنونی انگلستان در اسکاتلند محبوبیت چندانی ندارد و پیش از این یکی از دلایل سکوت طولانی وی در خصوص همه‌پرسی اسکاتلند، تشویق مخالفین آقای نخست وزیر به پیوستن به کمپین «آری» عنوان شده بود.

 

 

14:17 مردم در جمهوری مردمی دونتسک به پشتیبانی از استقلال اسکاتلند راهپیمایی کردند. مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته در پی سقوط دولت این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های خونبار بوده است. ساکنان این مناطق که اغلب روس‌تبار هستند، خواستار استقلال از اوکراین هستند و در دو منطقه دونتسک و لوهانسک نیز جمهوری‌های خودخوانده اعلام کرده‌اند.‎

 

 

13:56 «آلیستر دارلینگ» رهبر کمپین مخالفین استقلال اسکاتلند با حضور در محل رایگیری، رای خود را به صندوق انداخت.

13:24  بسیاری از افراد شناخته شده در انگلستان رای خود برای همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را اعلام کردند. «اندی موری» قهرمان تنیس انگلستان،در ساعات نزدیک به آغاز همه‌پرسی در حساب توییتر خود با تغییر نظر و اعلام اینکه از کمپین «آری» پشتیبانی می‌کند بسیاری را شگفت‌زده کرد.

13:00  «الکس سموند» رهبر کمپین «آری» رای خود را به صندوق انداخت. در یکساعت گذشته «گوردون براون» نخست وزیر پیشین و از فعالین مخالف استقلال نیز رای داد.

 

12:20 کمپین‌های محلی «آری» و «نه» در سطح کشور درب خانه‌های ساکنین را می‌زنند و آنها که هنوز رای نداده‌اند را به شرکت در همه‌پرسی تشویق می‌کنند.

11:00 تا ساعاتی دیگر «الکس سموند» رهبر کمپین موافقان استقلال موسوم به کمپین «آری» و «آلیستر دارلینگ» رهبر کمپین «نه» رای خود را به صندوق می‌اندازند.

این همه‌پرسی که شرکت‌کنندگان در آن باید به استقلال از لندن «آری» یا «نه» بگویند، در حالی برگزار می‌شود که نظرسنجی‌های متعدد صورت گرفته، از رقابت شانه‌ به شانه طرفین حکایت دارد.

بر مبنای اعلان رسمی دولت اسکاتلند این گروه‌ها مجاز به رای دهی خواهند بود:

- بریتانیایی‌های مقیم در اسکاتلند

- اتباع 52 عضو دیگر کشورهای مشترک‌المنافع مقیم در اسکاتلند

- اتباع 27 عضو دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مقیم در اسکاتلند

-  اعضای مجلس اعیان مقیم در اسکاتلند

- اعضای خدمات پادشاهی انگلستان یا اعضای ارتش بریتانیا که برای رای‌دهی برای اسکاتلند ثبت نام شده باشند.

در این همه پرسی 4.12 میلیون بزرگسال واجد شرایط رای دهی هستند و با توجه به اینکه سن رای‌دهی بالای 16 سال اعلام شده است، انتظار می‌رود حدود 100 هزار نوجوان 16 و 17 ساله نیز در همه‌پرسی مشارکت داشته باشند.

 

رأی‌گیری تا ساعت 10 امشب (پنجشنبه) به وقت محلی در 2608 محل رای‌گیری در سراسر اسکاتلند، ادامه می‌یابد و با هدف حفظ هیجان همه‌پرسی، پای صندوق‌های رأی نظرسنجی صورت نمی‌گیرد و نتایج اولیه پس از پایان رأی‌گیری و نه در جریان آن، مشخص می‌شود

زمان غیررسمی اعلام نتایج همه‌پرسی، ساعت 7 صبح جمعه تخمین زده می‌شود، با این حال بی‌سابقه بودن این رأی‌گیری و شمار بالای افرادی که برای شرکت در آن ثبت نام کرده‌اند، پیش‌بینی دقیق اعلام نتایج را دشوار کرده است. در انتخابات‌ عمومی سال 2010 در اسکاتلند نتایج ساعت 6:30 بامداد و در انتخابات محلی سال 2011، نتایج ساعت 7 صبح اعلام شد و برآوردهای کنونی نیز بر اساس همین تجربیات، اعلام شده است.

این همه‌پرسی در 32 منطقه برگزار می‌شود و پس از پایان رأی‌گیری، هر منطقه نتایج را به طور جداگانه اعلام خواهد کرد. دفاتر شمارش مجموع آرا محلی را به «مری پیتکتی» رئیس دفتر مرکزی شمارش اعلام کرده و پس از تائید صحت نتایج، مجوز اعلام عمومی آن را صادر می‌کند.

پس از اعلام نتایج همه‌پرسی، در صورت پیروزی استقلال‌طلبان 18 ماه مذاکره فشرده بر سر جزئیات متعدد استقلال آغاز خواهد شد، از جمله مواردی نظیر واحد پولی، سرنوشت ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس که در اسکاتلند مستقر هستند، سهم اسکاتلند از بدهی ملی «بریتانیا» و موارد دیگر. پس از آن اسکاتلند روز 24 مارس 2016 (پنجم فروردین 1395) یعنی سالگرد اتحاد دو پادشاهی، پس از 309 سال رسما از لندن جدا خواهد شد.

در صورت پیروزی مخالفان، خواست استقلال‌ اسکاتلند آنطور که «الکس سموند»، رهبر حزب ملی اسکاتلند و کمپین موافقان استقلال مطرح کرد، دستکم تا سال‌ها پیگیری نخواهد شد و به جای آن وعده‌های متعدد رهبران سه حزب اصلی انگلستان که در کمپین مخالفان هستند شامل تفویض اختیارات گسترده به پارلمان و دولت محلی از جمله در زمینه مالیات‌ها و تداوم به کارگیری فرمول بودجه بارنت در تسهیم خزانه انگلستان پی گرفته می‌شود.

سالها پیش در پادشاهی انگلستان مدعی بودند «در این امپراطوری آفتاب غروب نمی‌کند.» از اعلام استقلال ایالات متحده آمریکا در سال 1776، 59 کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هند، پاکستان، مالزی، آفریقای جنوبی، مصر و ... با اعلام استقلال از این امپراطوری جدا شده‌اند.

 

ساکنین اسکاتلند امروز تصمیم خواهند گرفت که اسکاتلند 61 امین بخش جدا شده از پادشاهی انگلستان باشد یا خیر.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول