اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

یکی از قاریان بین‌المللی در گفت‌وگو با فارس خواستار شد

رسانه‌ها و مسئولان نگاه خود را به قاریان بدون عنوان تغییر دهند

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه کسب عنوان در مسابقات یکی از شاخص‌های معرفی قاری قرآن است، گفت: قراّء خوشخوانی در کشور هستند که عنوان بین‌المللی ندارند و باید رسانه‌ها برای ترویج بهتر فرهنگ قرآن این افراد را به مردم معرفی کنند.

رسانه‌ها و مسئولان نگاه خود را به قاریان بدون عنوان تغییر دهند

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، در برخی از کرسی‌های تلاوت شاهد حضور قاریان ممتاز و خوش‌خوانی هستیم که با وجود اینکه عنوانی در مسابقات کسب نکرده‌اند اما تلاوت‌های فاخر و زیبایی ارائه می‌کنند. این در حالی است که رسانه‌ها هم به این افراد کمتر بها می‌دهند و اغلب از قاریان بین‌المللی استفاده می‌کنند.

رادیو قرآن از ابتدای مهرماه سال جاری برنامه‌ای با عنوان «تلاوت من» پخش می‌کند که قرار است در این برنامه تلاوت قاریان ممتاز از این شبکه رادیویی پخش و ضمن ارزیابی تلاوت‌ها این قاریان هم به مردم معرفی شوند.

خبرگزاری فارس به منظور اطلاع از محاسن و یا معایب احتمالی معرفی قاریان خوش‌خوان اما بدون عنوان قرآن کریم گفت‌و‌گویی با قاریان و اساتید این حوزه داشته که در این گزارش گفت‌وگوی فارس را با «رحیم خاکی» قاری بین‌المللی قرآن کریم می‌خوانید.

کسب عنوان در مسابقات تنها یکی از شاخص‌های معرفی قاری است

خاکی کسب عنوان در مسابقات را تنها یکی از شاخص‌های معرفی قاری قرآن بیان کرد و گفت: یک قاری قرآن باید شاخص‌هایی داشته باشد که کسب عنوان در مسابقات یکی از این امتیازات است و باید یک قاری قرآن بتواند تلاوتی خوب، فاخر و همراه با معانی در مجالس قرآنی ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از قاریان بدون عنوان بسیار زیبا تلاوت می‌کنند، گفت: قاریانی هستند که بنا به دلایل مختلف از جمله استرس و یا عدم حضور در مسابقات عنوان ندارند اما در مجالس و محافل، تلاوت پخته و زیبایی ارائه می‌کنند.

تلاوت در مسابقه با تلاوت مجلسی متفاوت است

خاکی با اشاره به تفاوت تلاوت مسابقه‌ای با تلاوت مجلسی گفت: تلاوت در محفل و مجلس و حتی استودیو با تلاوت در مسابقه متفاوت است اما متأسفانه این دو موضوع از هم تفکیک نشده و قاریانی که در مسابقات عنوان ندارند مورد توجه قرار نمی‌گیرند، البته کار قاریان شرکت‌کننده در مسابقه با ارزش است و نباید تلاش آنها را نادیده گرفت اما در عین حال باید این افراد هم مورد توجه مسئولان خصوصاً رسانه‌ها قرار گیرند.

رسانه‌ها، برنامه‌ریزان و مسئولان باید نگاهشان را نسبت به قاریان ممتاز تغییر دهند

این قاری بین‌المللی رسانه‌ها، برنامه‌ریزان محافل و مدیران قرآنی را عوامل مؤثر در مطرح کردن قاریان خوش‌خوان بدون عنوان دانست و گفت: باید همه کسانی که در زمینه تلاوت دست‌اندرکار هستند خصوصاً رسانه‌ها نگاهشان را نسبت به قاریان ممتاز تغییر دهند و با معرفی مطلوب آنان شاهد رشد تلاوت و ارائه قرائت‌های فاخر در کشور باشیم.

دلایل عدم کسب عنوان در مسابقات قرآن

خاکی در خصوص دلایل عدم کسب عنوان توسط قاریان خوش‌خوان قرآن کریم گفت: همانگونه که گفتم تلاوت مجلسی با تلاوت در مسابقه متفاوت است و قاریانی هستند که تلاوت‌های زیبایی دارند اما به دلیل عدم دسترسی به استاد، حوصله کم در یادگیری و یا استرس نمی‌توانند در مسابقه موفق باشند، البته برخی افراد هم علاقه و انگیزه‌ای برای حضور در مسابقات ندارند اما چون صدایی خوب و تلاوتی زیبا دارند ضروری است در جامعه مورد استفاده قرار گیرند تا معارف ناب کلام وحی در بین عموم مردم تبیین شود.

انتهای پیام/ م.ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول