اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

100 روز ریاست‌جمهوری پروشنکو: تشدید بحران در شرق اوکراین و محبوبیت نزد غربی‌ها

رئیس‌جمهور جدید اوکراین در 100 روز ابتدایی کار خود توانسته حمایت بی‌سابقه غرب را بدست آورد و روابط با روسیه را تا حدی از بن‌بست خارج کرده، ولی بحران سیاسی و اقتصادی اوکراین نه تنها بهبود نیافته، بلکه عمیق‌تر شده است.

100 روز ریاست‌جمهوری پروشنکو: تشدید بحران در شرق اوکراین و محبوبیت نزد غربی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین ارمغان‌های ضد و نقیضی را برای این کشور به همراه آورده است. امروز یکشنبه صدمین روز از آغاز دوران ریاست‌جمهوری وی است.

نتیجه عملکرد پروشنکو در این سمت تاکنون که متناقض بوده است: رهبر جدید اوکراین از یک سو موفق شده تا حمایت بی سابقه‌ای را از سوی کشورهای غربی بدست آورد، هرچند فعلا کمک واقعی از طرف آنها دریافت نکرده است. از طرف دیگر اوکراین همچنان در بحران سیاسی و اقتصادی عمیقی فرو رفته و هر روز که می‌گذرد، عمق این بحران شدیدتر نیز می‌گردد.

پروشنکو در تاریخ 7 ژوئن (15 تیرماه) به سمت ریاست‌جمهوری رسید. این تاجر میلیارد اوکراینی توانست تا در انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری در همان دور نخست 54.7 درصد کل آراء را به خود اختصاص دهد. این موفقیت در حالی بود که این کشوردر شرایط بسیار دشواری قرار داشت: اوکراین کریمه را از دست داده بود، وضعیت اقتصادی کشور بشدت وخیم بود و شکاف عمیقی در جامعه اوکراین به دلیل اجرای عملیات نظامی در شرق بوجود آمده بود و در عین حال روابط کی‌یف با مسکو نیز به بن‌بست رسیده بود.

کارشناسان صد روز نخست دوران ریاست‌جمهوری پروشنکو را چندان موفقیت آمیز ارزیابی نکرده‌اند. وی در مراسم ادای سوگند خویش گفته بود که مهمترین وظیفه وی تامین صلح و امنیت در اوکراین است. وی بارها وعده تمرکززدایی قدرت، برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد و انجام انتخابات محلی برای تعیین مقامات محلی به خواست خود مردم و اقداماتی در جهت اعطای آزادی‌های بیشتر به مناطق شرق کشور را داده است که هنوز هیچیک تحقق نیافتاده است. یکی از مهمترین وعده‌های وی به مردم مناطق شرق و جنوب اوکراین، آزادی توسعه زبان روسی در این مناطق بود که زبان مادری آنهاست.

البته به عقیده تحلیلگران، پروشنکو در زمینه روابط با مسکو نسبتا موفق عمل کرده و حداقل اینکه تماس‌ها در سطوح مختلف سیاسی بین مقامات دو کشور که بعد از آغاز ناآرامی‌های سال گذشته در کی‌یف، تقریبا متوقف شده بود، از سر گرفته شده و روسای‌جمهوری روسیه و اوکراین تاکنون چند بار با یکدیگر دیدار کرده و اکنون تماس‌های تلفنی مرتب داشته و طی آن روند اوضاع در شرق اوکراین و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول