اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس گزارش می‌دهد

تأثیر افت قیمت‌‌های جهانی و گزارش ضعیف پتروشیمی پردیس بر شدت روند نزولی بورس تهران

بررسی‌ها از افت شدید اولین روز هفته بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد قیمت جهانی مس، سرب و روی، سنگ آهن تأثیر مستقیمی بر نمادهای معاملاتی بازار داشته و علاوه بر این، گزارش نامناسب پتروشیمی پردیس با تأثیر مستقیم بر سهامداران عمده به روند نزولی شدت داد.

تأثیر افت قیمت‌‌های جهانی و گزارش ضعیف پتروشیمی پردیس بر شدت روند نزولی بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت جهانی مس در معاملات دوازدهم سپتامبر 2014 بورس فلزات لندن به محدوده 6856 دلار رسید در حالیکه قیمت این فلز 28 جولای بیش از 7132 دلار بوده است.

همچنین کاهش قیمت جهانی سرب و روی که می‌توان از آن نوعی سقوط آزاد قیمتی نام برد در کنار افت نرخ جهانی سنگ آهن از ابتدای سال تاکنون به افزایش فشار فروش در نمادهای مرتبط سنگ آهنی بورس تهران افزود.

طبق آخرین گزارش‌ها کاهش قیمت سنگ آهن از ابتدای سال حدود 38.06 درصد بوده بگونه ای که سنگ آهن 61.5 درصد استرالیا که اوایل ژانویه به قیمت 134 دلار معامله می شد اکنون به 83 دلار رسیده است.

در ایران نیز بهای سنگ آهن مگنتیتی فاین با عیار 62 درصد که در ابتدای سال 2014 (دی ماه 92)، 89 دلار بود، اکنون به 45 دلار رسیده که کاهش 49.4 درصدی را نشان می دهد.

شرکت‌های سنگ آهنی و معدنی که سالانه با موضوع بهره مالکانه یا حقوق دولتی معادن دست و پنجه نرم می‌کنند اکنون با افت قیمت‌های جهانی چشم‌انداز مبهمی رو به روی سهامداران این گروه اثرگذار بورسی قرارداد.

در اولین روز معاملاتی این هفته بورس اوراق بهادار تهران روند نزولی بازار شدت گرفت تا مشخص شود موج منفی کاهش قیمت‌های پیاپی در معاملات جهانی فلزات اساسی تأثیر مستقیمی بر کشف قیمت سهام در بازار دارد.

* سیگنال‌های منفی «شپدیس» به سهامداران عمده (پارسان  و غدیر) و بیش‌ترین تأثیر منفی در با شاخص بورس

در جریان معاملات امروز به دنبال بیش‌ترین تأثیر منفی 2 هلدینگ برادر نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌‌گذاری غدیر، مشخص شد گزارش نامناسب و عملکرد ضعیف پتروشیمی اوره ساز ریرمجموعه(پتروشیمی پردیس) تأثیر زیادی بر سهام سهامداران عمده داشته است.

پتروشیمی پردیس در گزارش 6 ماهه خود از پوشش 65 درصد سود پیش‌بینی شده رونمایی کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 70 درصدی نشان می‌دهد علاوه بر این این شرکت پتروشیمی که با گزارش نامناسب خود موج منفی بر همگروهی‌های خود داشت، در تولید اوره 35 درصد کاهش داشته است.

همچنین فروش اوره طبق صورتهای مالی 6 ماهه شرکت 45 درصد و مبلغ فروش 60 درصد کاهش را نشان می‌دهد، به این ترتیب میانگین نرخ فروش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 25 درصد نزولی بوده است.

به گزارش فارس، کاهش قیمت اوره در بازارهای جهانی همزمان با پوشش نامناسب سود پتروشیمی پردیس از دیگر عوامل خارجی اثر گذار بر شدت روند نزولی امروز بورس اوراق بهادار تهران بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول