اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

نارضایتی اسرائیل نسبت به تبلیغات اسلامی در مصر

بگین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در ملاقات با انور سادات نارضایتی خود را در قبال تبلیغات فرهنگی اسلامی در مصر اعلام نموده و به سادات گوشزد کرده است در دروسی چون تاریخ و تعلیمات دینی که در مدارس تدریس می‌شوند، مطالبی هست که برخلاف قرارداد کمپ‌دیوید است.

نارضایتی اسرائیل نسبت به تبلیغات اسلامی در مصر

رخدادهای 17 شهریور 1360

چکیده

  • روزنامه معاریو چاپ تل آویو نوشت ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل طی سخنانی برای دانش آموزان یک دبیرستان گفته است که صلح میان اسرائیل و مصر تنها متکی به سادات است .
  • طی ملاقاتی که اخیرا بین سادات و بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در اسکندریه صورت گرفت بگین نارضایتی خود را در قبال تبلیغات فرهنگی اسلامی در مصر اعلام نموده است و به سادات گوشزد کرده است که در دروسی چون تاریخ و تعلیمات دینی که در مدارس تدریس می شوند برخلاف قرارداد کمپ دیوید است.
  • مهندس میرحسین موسوی وزیر امور خارجه در پیامی به جامعه روحانیت مبارز عراق تاکید کرد : امیدوارم با همگامی و همراهی یک میلیارد مسلمان در جهان گام های موثر و عملی در رویارویی با امپریالیسم و صهیونیسم و آزادی سرزمین های مقدس به ویژه قدس عزیز برداشته شود.
  • دکتر محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به مدیر کل یونسکو نوشت نسبت به جنایات آمریکا در ایران اعتراض کرد.
  • طی اطلاعیه ای از سوی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران کلیه قراردادهای تحمیلی شرکت های نفتی چند ملیتی لغو شد.
  • حسن حسام یکی از مهره های گروه آمریکایی راه کارگر که قبلا از طرف این گروه جهت عضویت در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بود صبح دیروز در تهران دستگیر شد .

رئیس ستاد مشترک اسرائیل مطرح کرد ؛ احتمال سقوط سادات

روزنامه معاریو چاپ تل آویو نوشت ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل طی سخنانی برای دانش آموزان یک دبیرستان گفته است که صلح میان اسرائیل و مصر تنها متکی به سادات است . ایتان سپس خاطر نشان ساخت که اسرائیل نباید خیال پردازی کند چرا که اوضاع مصر ناآرام است و انورسادات ممکن است سقوط کند و در صورت سقوط انورسادات صلح بین مصر و اسرائیل را باید پایان یافته تلقی کرد.(1)

تبلیغات اسلامی برخلاف کمپ دیوید است !

روزنامه کویتی الوطن در یک گزارش ویژه از قاهره می نویسد : طی ملاقاتی که اخیرا بین سادات و بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در اسکندریه صورت گرفت بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی سعی داشت از طریق سادات نوعی اختلافات مذهبی میان مردم مصر به وجود آورده و مردم را به فرقه گرایی بکشاند تا بدین وسیله جنبش و نهضت اسلامی و مردمی در این کشور سرکوب شود.

الوطن در ادامه گزارش خود می افزاید بگین نارضایتی خود را در قبال تبلیغات فرهنگی اسلامی در مصر اعلام نموده است و به سادات گوشزد کرده است که در دروسی چون تاریخ و تعلیمات دینی که در مدارس تدریس می شوند برخلاف قرارداد کمپ دیوید است.

حسن حسام، یکی از مهره های گروه آمریکایی راه کارگر که قبلا از طرف این گروه جهت عضویت در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بود صبح دیروز در تهران دستگیر شد .

لازم به تذکر است که رژیم سادات اخیرا سرکوب مسلمانان مصری را شدت بخشیده و فعالیت در مساجد و انجمن های اسلامی را ممنوع کرده است . (2)

پیام وزیر امورخارجه به جامعه روحانیت مبارز عراق

مهندس میرحسین موسوی وزیر امور خارجه در پیامی به جامعه روحانیت مبارز عراق تاکید کرد : امیدوارم با شرکت فعال همه نیروهای اسلامی منطقه در تشکیل جبهه اسلامی ضد صهیونیستی و ضد امپریالیستی و همگامی و همراهی یک میلیارد مسلمان در جهان گام های موثر و عملی در رویارویی با امپریالیسم و صهیونیسم و آزادی سرزمین های مقدس به ویژه قدس عزیز برداشته شود.(3)

نامه محمد علی نجفی به مدیر کل یونسکو : چرا مهر سکوت بر لب زده اید

دکتر محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران در نامه ای اعتراض آمیز خطاب به مدیر کل یونسکو نوشت : امروز ما در شرایطی به سر می بریم که هر روز عمال جنایتکار آمریکا بهترین دانشمندان و اساتید دانشگاه ها و علمای اسلامی کشور ابوعلی سینا و ذکریای رازی را چون آیات بهشتی و باهنر و معلم بزرگ رجایی را به خاک و خون می کشند.

وی افزوده است : ملت مسلمان و رزمنده ما سوالی به حق دارد که چرا در چنین شرایطی یونسکو به عنوان یک ارگان فرهنگی بین المللی و با داشتن مدیرکلی چون شما مهر سکوت بر لب زده است؟ نجفی همچنین تاکید کرده است : امروز صدها میلیون مسلمان و میلیون ها مردم آزاد اندیش جهان از شما انتظار دارند تا در مقابل هجوم همه جانبه آمریکای جهانخوار که به مقدسات مذهبی تاریخی و فرهنگی مسلمانان روا می دارد عکس العملی از خود نشان دهید . (4)

کلیه قراردادهای نفتی چند ملیتی لغو شد

طی اطلاعیه ای از سوی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران کلیه قراردادهای تحمیلی شرکت های نفتی چند ملیتی لغو شد. در این اطلاعیه آمده است : با انجام کودتای ننگین 28 مرداد 1332 زمینه برای تسلط شرکت های نفتی بیگانه بر منابع نفتی و اقتصادی ایران فراهم شد و قرارداد تحمیلی کنسرسیوم بین رژیم کودتا و شرکت های نفتی آمریکایی ، انگلیسی، هلندی و فرانسوی منعقد شد و شرکت های مذکور زیر پوشش این قرارداد در طول سال های 1333 تا 1357 به غارت منابع نفتی ایران اشتغال داشتند ، در حالی که تنها بهره ناچیزی نصیب ملت ایران که در واقع صاحب اصلی و بحق این منابع می باشد شده است.

در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است : قرارداد 1333 دارای یک دوره اصلی 25 ساله و سه دوره تمدیدی هر یک به مدت 5 سال بود . این قرار داد که می رفت دوره اصلی آن در سال 1358 پایان یابد در سال 1352 فسخ و به جای آن قرارداد دیگری برای مدت 20 سال به ملت ایران تحمیل شد و جالب توجه است که می بینیم پایان دوره قرارداد جدید نیز با پایان دوره های قرارداد سابق همزمان می باشد .

در اطلاعیه وزارت نفت تصریح شده است : با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حضور شرکت های نفتی خارجی در صنعت نفت ایران خاتمه داده شد و اداره کامل این صنایع بر عهده کارکنان و متخصصین ایرانی قرار گرفت . شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال 1358 لایحه قانونی مربوط به تشکیل کمیسیون خاصی در مورد قراردادهای نفتی را که متضمن ماده واحده ای در این باره است تصویب کرد که به موحب آن کلیه قراردادهای نفتی که به تشخیص کمیسیون خاصی که از طرف وزیر نفت تعیین می شد مغایر با قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران تشخیص داده شد کان لم یکن تلقی شد و دعاوی ناشی از انعقاد و اجرای این قراردادها با رای کمیسیون مذکور قابل حل و فصل می باشد.

وزارت نفت اعلام کرد: ملت مبارز و مسلمان ایران می تواند اطمینان داشته باشد که با تحقق حکومت جمهوری اسلامی ایران صنایع نفت کشورمان پس از هشتاد سال از چنگال امپریالیسم و شرکت های نفتی چند ملیتی نجات یافته و اکنون اداره تام و تمام آن در دست خود مردم ایران قرار دارد.

در ادامه این اطلاعیه می خوانیم : متعاقبا کمیسیون مورد بحث قراردادهای نفتی را که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انعقاد یافته بود بررسی و کلیه آن ها را مغایر با قانون ملی شدن صنعت نفت تشخیص داد و آن ها را کان لم یکن اعلام نموده سپس تصمیمات کمیسیون خاص از طرف وزیر نفت به کلیه شرکت های نفتی مذکور ابلاغ گردید.

در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است : ملت مبارز و مسلمان ایران می تواند اطمینان داشته باشد که با تحقق حکومت جمهوری اسلامی ایران صنایع نفت کشورمان پس از هشتاد سال از چنگال امپریالیسم و شرکت های نفتی چند ملیتی نجات یافته و اکنون اداره تام و تمام آن در دست خود مردم ایران قرار دارد و در آمدهای حاصله از این ثروت خدادادی عاید بیت المال می شود.(5)

حسن حسام کاندیدای راه کارگر دستگیر شد

حسن حسام یکی از مهره های گروه آمریکایی راه کارگر که قبلا از طرف این گروه جهت عضویت در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بود صبح دیروز در تهران دستگیر شد . وی از استان گیلان برای نمایندگی مجلس کاندیدا شده بود. (6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 13

5- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 13

6- اطلاعات ، 17 شهریور 1360 ، صفحه 13

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول