اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

منافقی که او را شهید می پنداشتند

رسانه ها امروزدر رابطه با انفجار دفتر نخست وزیری نوشتند: تاکنون 4 نفر یعنی محمد علی رجایی رئیس جمهور مکتبی ، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر نخست وزیر ، سید عبدالحسین دفتریان مدیرکل امور مالی نخست وزیری و شهید [!] مسعود کشمیری کارمند نخست وزیری (منافق بمب گذار) در این انفجار به شهادت رسیده اند.

منافقی که او را شهید می پنداشتند

رخدادهای14شهریور 1360

چکیده

  • بر اثر انفجار یک بمب آتش زا در یکی از دفاتر ساختمان مرکزی دادستانی کل انقلاب رخ داد آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب به صف طویل شهدای انقلاب اسلامی پیوست .
  • صبح امروز سرهنگ وحید دستجردی رئیس شهربانی کشور به دنبال جراحات شدید ناشی از انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید.
  • محمد خاتمی در دیدار با سفیر فلسطین گفت صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس دشمن استراتژیک انقلاب اسلامی و بزرگترین پایگاه تجاوز امپریالیسم آمریکا علیه ملت های محروم منطقه است .
  •   آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه ای پیرامون فاجعه بمب گذاری در ساختمان نخست وزیری و پیگیری قضایی فاجعه توضیحاتی داد.
  • رزمندگان اسلام طی عملیاتی مشترک و هماهنگ با نام ظفر با پیروزی به قلب ارتش عراق در منطقه ای به نام جابر حمدان که قریب به 11 ماه در اشغال عراق بود حمله برده و این منطقه را آزاد کردند.
  • علاوه بر جابر حمدان ارتفاعات کله قندی ، شحیطیه ، صالح حسن و بیت ناجی در جنوب نیز به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است .
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور در مصاحبه ای اعلام کرد برنامه های دولت به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.
  • بهزاد نبوی در مورد تحقیقات پیرامون حادثه انفجار گفت : این تحقیقات هم اکنون ادامه دارد و تا آن جایی که به من اطلاع رسیده کارشناسان اظهار نظر کرده اند که این بمب دو پوند وزن داشته و آتش زا است .
  • کلودشی سون وزیر روابط خارجی فرانسه اظهار داشت لوئی دولامار سفیر فرانسه در بیروت روز جمعه هنگامی که ضاربانش می کوشیدند وی را گروگان بگیرند کشته شد .

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب به شهادت رسید

بر اثر انفجار یک بمب آتش زا که در ساعت 8 و 40 دقیقه بامداد امروز در یکی از دفاتر ساختمان مرکزی دادستانی کل انقلاب رخ داد آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب از ناحیه پا و سینه مجروح شد و پس از رسیدن به بیمارستان در ساعت 14 و 30 دقیقه بعد از ظهر به صف طویل شهدای انقلاب اسلامی پیوست .

به دنبال شهادت آیت الله قدوسی از سوی شورای عالی قضایی حسین موسوی تبریزی به سمت دادستان کل انقلاب منصوب شد . (1)

رئیس شهربانی کشور به جمع شهدای هشت شهریور پیوست

صبح امروز سرهنگ وحید دستجردی رئیس شهربانی کشور به دنبال جراحات شدید ناشی از انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید.

روزنامه کیهان در گزارش امروز خود شهید دستجردی را به عنوان چهارمین شهید انفجار دفتر نخست وزیری معرفی کرده و نوشت : این در حالیست که ملت شهید پرورمان تاکنون 4 عزیز دیگر خود یعنی شهید محمد علی رجایی رئیس جمهور مکتبی ، شهید حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر نخست وزیر ، شهید سید عبدالحسین دفتریان مدیرکل امور مالی نخست وزیری و شهید [!] مسعود کشمیری کارمند نخست وزیری را در این انفجار از دست داده است.

یکی از مسئولان بیمارستان شهید مطهری ضمن تائید خبر شهادت سرهنگ دستجردی گفت : میزان سوختگی بدن شهید وحید دستجردی 47 درصد بود که علاوه بر آن وی دچار شکستگی ستون فقرات ، شکستگی پا و دست شده بود.(2)

خاتمی : رژیم صهیونیستی دشمن استراتژیک جمهوری اسلامی است

روز پنجشنبه صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران با محمد خاتمی سرپرست کیهان و نماینده مجلس دیدار و گفت و گو کرد. در این ملاقات که محمود شمس مدیر مسئول کیهان نیز حضور داشت پیرامون مسائل فیمابین و خطراتی که انقلاب اسلامی و حرکت های رهایی بخش را تهدید می کند مذاکره به عمل آمد.

در این دیدار خاتمی گفت صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس دشمن استراتژیک انقلاب اسلامی و بزرگترین پایگاه تجاوز امپریالیسم آمریکا علیه ملت های محروم منطقه است و بنابراین مبارزه با این رژیم اشغالگر از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران است . (3)

اظهارات آیت الله موسوی اردبیلی در مورد پیگیری فاجعه بمب گذاری در نخست وزیری

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه ای پیرامون فاجعه بمب گذاری در ساختمان نخست وزیری و پیگیری قضایی فاجعه توضیحاتی داد.

وی در مورد اقدامات انجام شده از طرف شورای عالی قضایی در رابطه با این انفجار اظهار داشت : شورای عالی قضایی حضور کامل در این مسئله دارد و با این مسئله بسیار جدی برخورد کرده است. مسئله مربوط به بخش دادستانی شورای عالی قضایی است و آقایانی که این سمت را دارند برادرانمان آقای ربانی املشی دادستان کل کشور و برادرمان جناب آقای قدوسی دادستان کل انقلاب [آیت الله قدوسی امروز به شهادت رسید] هر دو مسئله را جدی گرفتند و بازپرسانی که مورد اعتمادشان هستند با آن ها در حال پیگیری مسئله هستند.

رئیس دیوان عالی کشور در مورد اینکه آیا تاکنون سرنخی به دست آمده است گفت : می توانم بگویم بیش از سرنخ به دست آمده و به نتایج خوبی رسیده اند و در موقعی که لازم دیدند و صلاح دیدند حتما همه را در جریان امر قرار خواهند داد.

آیت الله موسوی اردبیلی در رابطه با دستگیری عوامل فاجعه گفت : در این رابطه بازپرس هر کس را که لازم دید به عنوان متهم ، به عنوان شریک جرم ، به عنوان مطلع و حتی به عنوان این که هیچ کدام از این عناوین را نداشته باشد می تواند احضار کند و شاید در بعضی از موارد تحت نظر قرار دهد و این کار به تعداد لازم  انجام شده البته تعبیر عوامل از نظر قضایی صحیح نیست مگر آن که وقتی که خود دستگاه قضایی اعلام کند که ما این ها را جزو عوامل تشخیص داده ایم زیرا دستگاه قضایی حتی اگر بداند که فرد یا افرادی در این قضیه هیچ دخالتی نداشته اما از کم و کیف آن اطلاع داشته اند می تواند آن ها را احضار نماید و مورد تحقیق قرار دهد.(4)

ارتفاعات مهم سرپل ذهاب به تصرف قوای اسلام در آمد

به دنبال 72 ساعت نبرد در سه روز گذشته و در پی پیروزی های سربازان انقلاب در جبهه کرخه کور در سحرگاه روز سه شنبه رزمندگان اسلام طی عملیاتی مشترک و هماهنگ با نام ظفر با پیروزی که از جبهه الله اکبر در غرب اهواز در بامداد روز چهارشنبه آغاز شد به قلب ارتش عراق در منطقه ای به نام جابر حمدان که قریب به 11 ماه در اشغال عراق بود حمله برده و این منطقه را آزاد کردند.

ستاد مشترکر ارتش در اطلاعیه شماره 624 خود تاکید کرد : حمله سنگین و حماسه آفرین رزمندگان افتخار آمیز لشکر 92 اهواز با کمک برادران جان برکف سپاه پاسداران و رزمندگان پرشور شهید چمران و پشتیبانی کامل لشکر 16 و نیروی هوایی و هوا نیروز از نیمه شب 11 شهریور ماه در جبهه هایی از غرب اهواز آغاز شد و سرانجام پس از 18 ساعت نبرد مواضع مقدس جابرحمدان را که در اشغال نیروهای صدام بود آزاد و به تصرف در آوردند.

در این اطلاعیه تصریح شده است : آزاد کردن این مواضع به یاری خداوند بزرگ تصرف بستان تسهیل خواهد شد . (5) گفتنی است علاوه بر جابر حمدان ارتفاعات کله قندی ، شحیطیه ، صالح حسن و بیت ناجی در جنوب نیز به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است . (6)

بهزاد نبوی : برنامه های دولت به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد

بهزاد نبوی وزیر مشاور در مصاحبه ای اعلام کرد برنامه های دولت به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. وی در این مصاحبه با اشاره به این که عده ای به اظهارات او بعد از انفجار نخست وزیری ایراد گرفته اند که در گفت و گوی تلویزیونی با اضطراب سخن گفته است گفت : زمانی که من در مصاحبه شرکت کردم وضع روحیم خوب نبود ، چرا که فقط دو ساعت از آن واقعه گذشته بود و احتمالا چون روز بعد از این واقعه پیروزی رزمندگان اسلام در شرف تکوین بود و منافقین در به تاخیر انداختن آن مسئله سعی فراوان کرده بودند مایل نبودم در روحیه برادران ما در جبهه تاثیری بگذارد .

بهزاد نبوی در مورد تحقیقات پیرامون حادثه انفجار گفت : این تحقیقات هم اکنون ادامه دارد و تا آن جایی که به من اطلاع رسیده کارشناسان اظهار نظر کرده اند که این بمب دو پوند وزن داشته و آتش زا بوده و قدرت تخریبی کمی داشته است و همان آتش باعث شهادت برادران ما گردیده است .  وی همچنین اضافه کرد : در این رابطه چندین نفر دستگیر شده اند.

بهزاد نبوی در مورد ضد و نقیض بودن اظهارات منافقین با رهبرشان پیرامون انفجار گفت : این ها در انفجار دفتر حزب هم چنین کاری را کردند ، گروهک های سیاسی در گذشته خجالت می کشیدند این قبیل کارها را به خود نسبت دهند و این مسئله را به حال تردید نگه داشتند تا اگر نتایج آن خوب بود بگویند ما بودیم و اگر نتایج آن منفی گردید آن را محکوم کنند که در مجموع نشان دهنده شکست کامل آنان است .(7)

سفیر فرانسه در بیروت ترور شد

سفیر فرانسه در لبنان ترور شد. دولت فرانسه از مقامات لبنانی خواستار اطلاعاتی درباره عاملان سوء قصد به جان سفیر این کشور در بیروت شده است . کلودشی سون وزیر روابط خارجی فرانسه اظهار داشت لوئی دولامار سفیر فرانسه در بیروت روز جمعه هنگامی که ضاربانش می کوشیدند وی را گروگان بگیرند کشته شد .(8)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 15 شهریور 1360 ، صفحه 12

2- کیهان ، 14 شهریور 1360 ، صفحه 4

3- کیهان ، 14 شهریور 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 13

5-  کیهان ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 4

6- کیهان ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 4

7- جمهوری اسلامی ، 14شهریور 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 14 شهریور 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر :سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول