اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی:

بحث زیرساخت‌ها از اولویت‌های توسعه اقتصادی در خراسان جنوبی است

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی گفت: بحث زیرساخت‌ها از اولویت‌های توسعه اقتصادی در خراسان جنوبی است.

بحث زیرساخت‌ها از اولویت‌های توسعه اقتصادی در خراسان جنوبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی رضایی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت نقش کلیدی در توسعه استان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت وسعت کاری زیادی دارد، تصریح کرد: این سازمان یک اداره کل محوری در خراسان جنوبی است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از خدمات علیرضا جمیع رئیس سابق این سازمان و تبریک این سمت جدید به حقیقی اضافه کرد: امید است با حضور شما در استان، شعار تبدیل کردن استان به قطب معدنی تحقق یابد.

رضایی افزود: شهرستان‌های خراسان جنوبی به جز بیرجند و قاینات، کمترین متوسط جمعیت شهرستانی در بین سایر شهرستان‌های کشور را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان‌های خراسان جنوبی بیشترین مساحت را در کشور دارند بنابراین تامین زیرساخت‌ها برای لمس کردن شکوفایی در این استان مانند سایر استان‌های کشور نیاز به سرمایه‌ زیاد دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دو بحث به عنوان اولویت اقتصادی در استان دنبال می‌شود، یادآور شد: بحث زیرساخت‌ها یکی از این موارد است که با توجه به بودجه دولت در این زمینه مردم این استان رونق در این بخش را به خوبی لمس نمی‌کنند.

رضایی اضافه کرد: حدود 26 درصد از اشتغال در سطح استان مربوط به بخش صنعت است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود خشکسالی‌های چندین ساله و اینکه 34 درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است بخش صنعت استان ناتوان است که نتوانسته بخش مازاد نیروی انسانی از بخش کشاورزی را به سمت خود بکشاند.  

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که صنعت استان از متوسط کشور در راستای ارزش افزوده عقب است، افزود: از مجموع ارزش‌افزوده استان 7 درصد مربوط به بخش صنعت است که در مقایسه با متوسط کشوری که 19.5 بوده بسیار پایین است.

رضایی با بیان اینکه در مجموع خراسان جنوبی رتبه خوبی در بخش صنعت ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت سرمایه‌بر است باید بیشتر بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش راغب کرد.

وی از وجود 9 شهرک صنعتی و 11 ناحیه صنعتی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حال حاضر 30 درصد شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی مانند سایر مناطق کشور غیرفعال هستند و این عمده‌ترین مشکل در این بخش است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مباحث نقدینگی مهم‌ترین دلیل تعطیلی واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی بوده است.

رضایی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک قطب معدنی است، یادآور شد: قانون برای بخش معدنی استان امسال ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را الزام کرده است.

وی با بیان اینکه مواد معدنی خراسان جنوبی به کشورهای چین، عراق، ترکیه، اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در این استان دانشگاه صنعت، معدن و دانشکده معدن فعالیت می‌کند باید بخش صنعت و معدن استان بیش‌ از پیش ارتقاء و توسعه پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش تجارت خارجی با سفر به استان فراه افغانستان و مذاکره در مورد تمام بخش‌های اقتصادی با این استان فرصت مناسبی کسب شده است، اضافه کرد: ما به دنبال ایجاد کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان فراه افغانستان و کنسولگری افغانستان در خراسان جنوبی هستیم که این امر سبب توسعه تجارت خارجی می‌شود و همچنین یکی از مزایای این امر افزایش صادرات چمدانی است.

رضایی ادامه داد: میزان واردات خراسان جنوبی نسبت به صادرات بسیار اندک است به طوری که یک میلیون دلار واردات در مقابل 313 میلیون دلار صادرات است که باید میزان واردات افزایش یابد.

وی به احیاء صنعت فرش در خراسان جنوبی تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 50 هزار بافنده فرش در استان فعالیت می‌کنند و ترس ما در این زمینه کاهش مهارت‌ها است و اگر این امر صورت گیرد آموزش بافندگی برای استان بسیار هزینه در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/69027/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول