اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حنیفی در گفت‌وگو با فارس:

حس برتری نسبت به اساتید مصری باعث رکود تلاوت می‌شود

استاد قرائت قرآن با اشاره به اینکه تلاوت ایرانیان بر اساس سبک تلاوت قاریان مصری پایه‌ریزی شده است، گفت: این ادعا که از نظر کیفیت از قاریان مصری برتر هستیم، تصوری اشتباه است و باعث رکود تلاوت در کشور می‌شود.

حس برتری نسبت به اساتید مصری باعث رکود تلاوت می‌شود

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، سبقت گرفتن قاریان ایرانی از ستارگان قرائت مصر یکی از موضوعاتی است اخیراً در بین برخی مسئولان و قاریان کشورمان مطرح می‌شود.

حس برتری نسبت به قاریان مصری باعث رکود تلاوت می‌شود

در همین راستا «علی‌اکبر حنیفی» استاد قرائت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به آمارها و شواهد موجود در عرصه قرائت، اظهار داشت:  با توجه به آمارها و بررسی کیفیت قرائت‌های قاریان کشورمان و همچنین مسائلی که مربوط به نتیجه‌گیری در این موضوع می‌شود، ما از نظر کمیت شاید در جایگاه دوم جهان قرار داشته باشیم اما این ادعا که از نظر کیفیت از قاریان مصری برتر هستیم، تصوری اشتباه است و باعث رکود تلاوت در کشور می‌شود.

وی به جایگاه کشورمان در تلاوت ترتیل و تحقیق اشاره کرد و گفت: تلاوت ترتیلی قرآن کریم اصیل‌‌ترین نوع تلاوت است چرا که از زمان پیامبر(ص) این نوع تلاوت رواج داشته اما عمر تلاوت تحقیق حدود یک قرن است و بیشتر در مصر به آن توجه می‌شد.

برتری ترتیل‌خوانی جوانان کشورهای حوزه خاورمیانه نسبت به مصری‌ها

حنیفی ادامه داد: در کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان و پاکستان ترتیل‌خوانی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد به طوری که شاید این کشورها را بتوان به عنوان رتبه‌های برتر قرائت ترتیل قرآن دانست تا جایی که حتی در مصر نیز چنین مرتلانی وجود ندارند.

این استاد قرائت قرآن کریم با اشاره به جایگاه کشورمان در قرائت تحقیق، تصریح کرد: قرائت تحقیق در مصر به اوج رسید اما در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نوع تلاوت قرآن توانست رشد قابل توجهی داشته باشد به طوری که می‌توانیم در حالت خوش‌بینانه ایران را پس از مصر در جایگاه دوم قرائت مجلسی قرار دهیم.

تلاوت ایرانیان بر اساس سبک تلاوت قاریان مصری پایه‌ریزی شده است

حنیفی با بیان اینکه اساتید مصری از یک قرن گذشته تاکنون در قرائت حرف اول را زده و نوادری در این عرصه تربیت کرده است، افزود: شواهد نشان می‌دهد که ستارگان تلاوت و افراد صاحب سبک در مصر پرورش یافته‌اند البته در برخی کشورها همچون مالزی و اندونزی هم پیشرفت‌هایی دیده می‌شود به طوری که تلاوت‌‌های شخصی مثل «معمر زین‌العابدین» از کشور اندونزی توانسته در جهان اسلام مطرح و به عنوان الگو تدریس شود.

این استاد قرآن با اشاره به تلات‌های تقلیدی، ترکیبی و تدوینی، خاطر نشان کرد: زمینه فعالیت قاریان ما تلاوت تقلیدی و ترکیبی است اما قاریان مصری صاحب سبک هستند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم قاریان ما از آنها برتر هستند چرا که نحوه تلاوت قاریان ایرانی بر اساس تلاوت‌های مصری‌ها پایه‌ریزی شده است.

باید منتظر طلوع خورشیدی در عرصه تلاوت از مشرق زمین باشیم

وی با بیان اینکه ایران با توجه به استعدادهای برتری که در عرصه تلاوت دارد می‌تواند در جایگاه بهتری قرار گیرد، گفت: باید منتظر باشیم که از مشرق زمین خورشید جدیدی در عرصه تلاوت طلوع کند؛ اگر از روش‌های نوین آموزش استفاده کرده و جوانان را با توجه به فناوری‌های روز دنیا به سمت یادگیری فنون تلاوت قرآن هدایت کنیم به طور حتم جوانان ما می‌توانند با قاریان مصری فاصله کمتری داشته باشند که البته تحقق این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر دولت به عرصه‌های قرآنی است.

جوانان مصری در حال جبران افول تلاوت در کشورشان هستند

حنیفی با اشاره به اینکه رشد استعدادهای قرآنی مصر، خاطر نشان کرد: درست است که دوران طلایی تلاوت مصر با از دست دادن اساتیدی همچون «مصطفی اسماعیل»، «خلیل الحصری»، «منشاوی»، «رفعت» و «عبدالباسط» افول کرده است اما با این وجود جوانان این کشور با تمرین و بهره‌گیری از سبک‌های مختلف در حال اوج‌گیری و رسیدن به همان نقطه قوت هستند تا این افول را جبران کنند و ما نمی‌توانیم این ادعا را کنیم که در حال حاضر از قاریان مصری برتر هستیم چرا که حتی با وجود افول دوران طلائی قرائت در مصر، هنوز هم افراد صاحب سبکی در این کشور مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/ آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول