اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیام رجایی یک روز قبل از شهادت

از ارواح طیبه رسول خدا(ص) و ائمه هدی می‌خواهم که این جانب را در گام‌هایی که در جهت رضای خدا و خواست امام و مصلحت مردم بر می‌دارم یاری فرمایند و از هر گونه لغزشی محفوظ بدارند.

پیام رجایی یک روز قبل از شهادت

رخدادهای 7 شهریور 1360

چکیده

  • از سوی محمد علی رجایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز نامیبیا پیامی خطاب به مردم مبارز این کشور ارسال شد .
  • به گزارش ناظران آگاه در الجزیره ناوچه ایرانی تبرزین که صبح جمعه بندر تولون در جنوب فرانسه را ترک کرده است باید بلافاصله به دو ناوچه دیگر ایرانی که در بندر اوران الجزایر لنگر انداخته اند بپیوندد.
  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : در مورد توطئه سرکوب محرومین لبنان ساکت نخواهیم بود.
  • بر اساس مصوبه امروز مجلس نمایندگان روحانیون شیعه ای که پس از تحریم امام امت [در رژیم طاغوت ] به استخدام اوقاف درآمده اند مشمول پاکسازی خواهند شد.

پیام های رجایی یک روز پیش از شهادت

از سوی محمد علی رجایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز نامیبیا پیامی خطاب به مردم مبارز این کشور ارسال شد .

ایران بی اعتنایی به حقوق مردم مستضعف جهان را نمی پذیرد

در بخشی از این پیام آمده است : دولت جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب اهداف عالی اسلامی خود که بی اعتنایی به پایمال شدن حقوق مردم مستضعف جهان را نمی پذیرد از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران سهم خود را در مبارزه علیه رژیم های نژاد پرست جنوب آفریقا با اعلام قطع کامل روابط با آفریقای جنوبی و قطع صدور نفت به آن کشور به عهده گرفت.

در این پیام همچنین آمده است : متاسفانه آن چه که تاکنون تلاش های جداگانه دسته جمعی کشورهای جهان را در رابطه با پایان دادن به تسلط غیرقانونی دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی بر سرزمین نامیبیا و استقلال آن دچار وقفه نموده است سیاست امپریالیستی و چپاولگرانه ای است که از طرف پاره ای از کشورهای غربی با حمایت از دولت نژاد پرست مزبور تعقیب می شود. به همین جهت دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است که کشورهای مزبور با قطع کلیه روابط خود با دولت آفریقای جنوبی از طریق منزوی ساختن کامل آن راه دستیابی به استقلال سرزمین نامیبیا را فراهم کرده و به صلح جهانی کمک نمایند.

در پیام رجایی همچنین تاکید شده است : جمهوری اسلامی ایران که خود مواجه با تجاوز آمریکای جهان خوار و رژیم مزدور عراق به خاک میهن اسلامی است به خوبی ابعاد وسیع خطری را که توطئه ها و تجاوزات نظامی اخیر دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی به تشویق و کمک مستقیم امپریالیسم آمریکا بر علیه تمامیت ارضی و ثبات کشورهای مبارز جنوب آفریقا متوجه نموده درک می نماید لذا ضمن دعوت از این کشورها به پایداری و حفظ یک پارچگی جهت درهم کوبیدن اتحاد شوم بین ژاندارم منطقه جنوب آفریقا با استکبار جهانی به رهبری آمریکا که اسرائیلی دیگر برای حفظ منافع امپریالیستی و کمپانی های چند ملیتی است از دولت ها و مجامعی که خود را طرف دار حق و حامی مستضعف می دانند می خواهد که قاطعانه متجاوزین بین المللی و شناخته شده ای چون اسرائیل – آفریقای جنوبی و رژیم بعث عراق را محکوم کرده و خواستار مجازات جدی هر نوع تجاوز گردند.(1)

پاسخ رئیس جمهور به پیام های تبریک

محمد علی رجایی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پیام های تبریک به مناسبت پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد : از درگاه احدیت مسئله دارم که به این جانب توفیق دهد تا دین خود را به اسلام و محرومین و محرومان و مستضعفان ادا کنم.

در این پیام آمده است : از ارواح طیبه رسول خدا (ص) و ائمه هدی می خواهم که این جانب را در گام هایی که در جهت رضای خدا و خواست امام و مصلحت مردم بر می دارم یاری فرمایند و از هر گونه لغزشی محفوظ بدارند.(2)

ناوچه ربوده شده به سوی ایران حرکت کرد

خبرگزاری فرانسه از الجزایر گزارش داد : به گزارش ناظران آگاه در الجزیره ناوچه ایرانی تبرزین که صبح جمعه بندر تولون در جنوب فرانسه را ترک کرده است باید بلافاصله به دو ناوچه دیگر ایرانی که در بندر اوران الجزایر لنگر انداخته اند بپیوندد.

به گفته این ناظران ناوچه های ایران پس از کسب دستور از تهران ظرف روزهای آینده از طریق کانال سوئز و با دور زدن آفریقا تحت حفاظت کشتی همراه کننده تبرزین به طرف ایران حرکت خواهند کرد.(3)

ایران حمله گروه ها به جنوب شرقی بیروت را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن حمله گروه های وابسته به امپریالیسم و صهیونیسم به جنوب شرقی بیروت اعلام کرد : در مورد توطئه سرکوب محرومین لبنان ساکت نخواهیم بود.

در این اطلاعیه آمده است : مسلما این تحریکات می تواند بهترین فرصت را برای بهره گیری آمریکا و رژیم اشغالگر فلسطین به وجود آورد . ما صراحتا اعلام می کنیم که در مورد توطئه سرکوب محرومین لبنان نمی توانیم ساکت بمانیم و امیدواریم تمام نیروهایی که در جهت تحقق آرمان های ملت فلسطین می رزمند در این شرایط تاریخی متوجه مسئولیت های سنگین خود در مقابل توطئه های امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم باشند تا ندانسته خود را در جهت کمک به تحقق طرح های کمپ دیویدی در منطقه قرار ندهند.(4)

روحانیونی که مشمول پاکسازی می شوند

مجلس شورای اسلامی امروز جلسه علنی داشت . بر اساس مصوبه امروز نمایندگان روحانیون شیعه ای که پس از تحریم امام امت [در رژیم طاغوت ] به استخدام اوقاف درآمده اند مشمول پاکسازی خواهند شد.(5)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 7 شهریور 1360 ، صفحه 16

2-  اطلاعات ، 7 شهریور 1360 ، صفحه 4

3-  اطلاعات ، 7 شهریور 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 7 شهریور 1360 ، صفحه 13

5-  اطلاعات ، 7 شهریور 1360 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول