اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پوتین و پروشنکو در مورد ادامه مذاکرات گازی به توافق رسیدند

رؤسای‌ جمهوری روسیه و اوکراین با یکدیگر هم عقیده هستند که مذاکرات گازی بین دو کشور، با میانجی‌گری اتحادیه اروپا، باید هر چه سریعتر از سر گرفته شود تا مشکلات در این زمینه زودتر حل و فصل گردند.

پوتین و پروشنکو در مورد ادامه مذاکرات گازی به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که در دیدار با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین، با وی در خصوص ازسرگیری مذاکرات مربوط به انرژی بین دو کشور به توافق رسیده است.

پوتین بعد از مذاکرات با همتای اوکراینی خود در مینسک (پایتخت بلاروس) در جمع خبرنگاران گفت: «ما به همراه رئیس جمهور پروشنکو در این خصوص با یکدیگر هم عقیده هستیم که ضروری است تا مذاکرات مربوط به انرژی، از جمله مشکل ارسال گاز روسیه به اوکراین، باید از سر گرفته شوند.»

رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد: «مسئله گازی بین دو کشور به بن بست رسیده بود و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که شرکت «گازپروم» این امتیاز را برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین قائل شده بود، ولی شرکت نفت و گاز اوکراین از این مسئله استفاده کرده و این گاز که برای کشورهای اروپایی ارسال شده بود را برای مصرف داخلی بازگردانده بود.»

به گفته وی، این مسئله ضرر زیادی به طرف روسی وارد کرده و نمی‌تواند ادامه پیدا کند و باید حل و فصل گردد.

پوتین تاکید کرد: «ما به تمامی تعهدات خویش بر اساس قرارداد گازی دوجانبه عمل کرده و حتی پیشنهاد در نظر گرفتن تخفیف در صورت پرداخت بدهی گاز خریداری شده را مطرح کردیم، ولی طرف اوکراینی به دادگاه بین المللی استکهلم شکایت کرد. البته روسیه هم اسناد و مدارک خود را به این دادگاه ارائه داده و در نهایت همه چیز روشن خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد که در مجموع در روابط روسیه و اوکراین مسائل و مشکلات متعددی وجود دارند که باید آنها را حل و فصل کنند، البته هم مقامات مسکو و کی‌یف و هم اتحادیه اروپا در این مورد علاقه مند هستند و در جریان رایزنی‌های آینده این مسائل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی در آخر تاکید کرد که به همین دلیل گروه تماس اوکراین باید هر چه سریعتر فعالیت خود را از سر گرفته و مذاکرات خود را آغاز کند و در این رابطه مسکو تمام تلاش خود را بکار خواهد بست.

لازم به یادآوری است که اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد کرده است که طرفین روسیه و اوکراین منتظر تشکیل دادگاه استکهلم نشده و مذاکرات 3 جانبه (روسیه، اوکراین، اتحادیه اروپا) برای حل و فصل مشکلات گازی دو کشور از سر گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول