اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس:

سفر روحانی به «دوشنبه» آغاز فصل جدیدی در روابط ایران تاجیکستان است

سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان گفت: سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه، فصل جدیدی را در روابط دو جانبه رقم خواهد زد.

سفر روحانی به «دوشنبه» آغاز فصل جدیدی در روابط ایران تاجیکستان است

«سید محمود صدری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه اظهار داشت: در سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان 10 سند همکاری و عمدتا در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی از سوی مقامات عالی رتبه هر 2 کشور به امضا خواهد رسید.

وی تاکید کرد: این اسناد پایه و بنای تازه‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی 2 کشور را فراهم خواهد کرد.

صدری یادآور شد: روابط ایران و تاجیکستان که همواره از یک تفاهم مشترک برخوردار بوده در بخش همکاری‌های اقتصادی طی 2 سال اخیر به علل مختلف با افت نسبی مواجه شده و اکنون بدنبال برطرف کردن چالش‌های موجود هستیم.

صدری تصریح کرد: همزمان با آغاز بکار دولت جدید و تجدید نظر در خصوص کیفیت رابطه با کشورهای خارجی خصوصا کشورهای منطقه‌ای، چشم انداز روشنی در بعد سیاست خارجی و دوستی با همسایگان ایجاد شده است.

صدری با اشاره به دیدارهای قبلی روسای جمهور ایران و تاجیکستان یادآور شد: روحانی و رحمان در 2 دیدار گذشته خود بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و رفع کامل موانع بحث و تبادل نظر کردند و امیدواریم این سفر، روند جاری را سرعت بخشد.

این مقام سفارت کشورمان همچنین اظهار داشت: در دستور کار سفر رسمی روحانی به تاجیکستان در زمینه علمی و دانشگاهی نیز مسائلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و به این منظور مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی ایران پیشنهادهای خوبی را به طرف تاجیک ارائه داده‌اند و اکنون هر 2 طرف در حال مذاکره هستند.

وی گفت: این سند می‌تواند فصل جدیدی را در روابط مراکز علمی و دانشگاهی 2 کشور که پایه و اساس پیشرفت مناسبات هستند، رقم زده و فرصت‌های مناسب همکاری میان نخبگان دو کشور ایجاد کند.

سرپرست سفارت ایران همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی میان 2 کشور پیش از سفر روحانی به دوشنبه خبر داد.

وی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در روابط و فعالیت‌های تجار هر 2 کشور تاکید کرد: ضمن مذاکرات مقامات عالی رتبه مسائلی در جهت تدوین و بکارگیری برخی از تسهیلات نیز مطرح خواهد شد.

وی گفت: طرح پیشنهاداتی در این مورد که برای تصمیم‌گیری به مقامات عالی رتبه ارائه خواهد شد، طی چند روز اخیر در بازدید هیئت اقتصادی تجار ایران و در مذاکرات روسای اتاق‌های بازرگانی 2 کشور نیز بررسی و نهایی شده است.

صدری وجود مشکل در دریافت ویزا برای تجار، بالا بودن عوارض و تعرفه‌های گمرکی در تاجیکستان نسبت به سایر کشورهای منطقه، وجود برخی از موارد نقض مقررات رایج اقتصادی و تجاری در این کشور، مشکل حمل و نقل و ایجاد موانع در واردات محموله‌ها از ایران را از دیگر مسائلی دانست که قدرت رقابت در امر صادرات محصولات ایرانی به تاجیکستان را کم می‌کند.

سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان روزهای 20 و 21 شهریور و همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای عضو شانگهای در دوشنبه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول