اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهار ماهه سال جاری

ارزش صادرات خراسان جنوبی بیش‌ از 220 میلیون دلار بوده است

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در چهار ماهه سال جاری ارزش مجموع صادرات انجام شده از طریق بازارچه‌های مرزی، گمرکات و ماده 116 استان، 220 میلیون و 379 هزار و 278 دلار بوده است.

ارزش صادرات خراسان جنوبی بیش‌ از 220 میلیون دلار بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی ماهگلی بعد از ظهر امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت اظهار داشت: در طی چهار ماهه سال جاری میزان صادرات انجام شده از طریق بازارچه‌های مرزی و گمرکات خراسان جنوبی به ارزش 50 میلیون و 60 هزار و 911 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: از این میزان صادرات 16 میلیون دلار از طریق چهار بازارچه‌ مرزی فعال استان صورت گرفته که 361 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: طی چهار ماهه سال جاری میزان ارزش صادرات صورت گرفته از طریق گمرک بیرجند و ماهیرود 33 میلیون دلار بوده است.

ماهگلی به صادرات ماده 116 انجام شده از طریق بازارچه‌های مرزی استان و گمرک ماهیرود در چهار ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت ارزش صادرات ماده 116 در استان به میزان 170 میلیون و 328 هزار و 367 دلار بوده است.

وی ادامه داد: از این میزان صادرات 123 میلیون و 778 هزار و 182 دلار از طریق چهار بازارچه‌ مرزی فعال استان و 64 میلیون و 533 هزار و 185 دلار از طریق گمرک ماهیرود انجام گرفته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: در مجموع طی چهار ماهه سال جاری ارزش صادرات صورت گرفته از طریق بازارچه‌های مرزی، گمرکات و ماده 116 استان 220 میلیون و 379 هزار و 278 دلار بوده است.

ماهگلی در راستای افزایش میزان صادرات در استان یادآور شد: در گذشته منع صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی استان وجود داشت که بعد از رفع این محدودیت، صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی افزایش یافته و این امر سبب افزایش صادرات در استان شده است.

وی با بیان اینکه یک سری برنامه‌هایی در قالب جلسات پایش تحت عنوان کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی در چهار ماهه سال جاری به میزان 13 جلسه برگزار شده است، افزود: این جلسات 181 مصوبه داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این جلسات مورد بحث قرار گرفته است فروش سوخت در باک خودروهای افغانی بوده و عملیاتی شدن این موضوع می‌تواند امتیازی برای توسعه صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی استان باشد که مقدمات این امر فراهم شده و به زودی اجرایی می‌شود.

ماهگلی با بیان اینکه هدف صادراتی تعریف شده در سال جاری برای استان 167 میلیون دلار است، تصریح کرد: این میزان در سال گذشته 180 میلیون دلار بوده که امسال کاهش داشته است و دلیل این امر محدودیت‌هایی که کشور افغانستان در بحث مشتقات نفتی داشته، بوده است و با توجه به اینکه مشتقات نفتی سهم عمده صادرات استان را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر کشور افغانستان صادرات بنزین و گازوئیل را پذیرش کرده است.

وی به برخی از برنامه‌های حوزه توسعه تجارت خارجی استان تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: فراخوان صادرکنندگان نمونه ملی و استانی که آخرین مهلت پذیرش کاندیدا 20 شهریورماه جاری است یکی از این برنامه‌ها است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری همایش روز ملی صادرات در آبان‌ماه سال جاری یکی دیگر از برنامه‌های حوزه توسعه تجارت خارجی استان تا پایان سال جاری است.

ماهگلی از برگزاری سه میز تخصصی کالا در استان خبر داد و یادآور شد: تاکنون میز تخصصی صنایع دستی در محل استانداری خراسان جنوبی برگزار شده و تا پایان سال جاری میز تخصصی خدمات دانش‌بنیان و میز تخصصی فرش دستباف در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نخستین نمایشگاه خشکبار و آجیل در تهران برگزار شد، اضافه کرد: امسال دومین نمایشگاه خشکبار و آجیل 25 تا 28 مهرماه در تهران برگزار می‌شود و شرکت‌های مرتبط با این امر می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کرده و محصولات خراسان جنوبی را عرضه کنند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به اقدامات جدید دولت برای تسهیل در حوزه صادرات به ویژه برای واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: بحث صدور کارت پنج‌ ساله برای واحدهای تولید فعال بوده که این امر می‌تواند از بروکراسی‌های اداری جلوگیری کند.

ماهگلی با بیان اینکه از اواخر سال 91 کارت مبادلات مرزی برای مرزنشینان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر برای 132 هزار نفر در قالب 32 هزار خانوار کارت مبادلات مرزی در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه صدور کارت برای مرزنشینان در دی‌ماه و بهمن‌ماه هر سال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد متقاضی برای دریافت این کارت‌ها می‌توانند در دفاتر پیشخوان دولت در چهار شهرستان مرزی استان اقدام کنند.

انتهای پیام/69027/ب40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول