اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

رفسنجانی: آمریکا دشمن اصلی است

هاشمی رفسنجانی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا دشمن اصلی است و این گروهک‌ها، عروسک‌هایی هستند در دست او، گفت: ملت ما باید منسجم شده هشیاری و بیداری خود را حفظ کند و به فعالیت‌های نظام یافته و هدف‌دار بیش از پیش اهمیت دهد.

رفسنجانی: آمریکا دشمن اصلی است

رخدادهای 3 شهریور 1360

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی به تشریح مالکیت در اسلام پرداخت.
  • اسلام راهش باز است تا نگذارد صاحبان کار و سرمایه با نامحدود کردن و راکد گذاشتن سرمایه از آن سوء استفاده کنند.
  • هاشمی در دیدار با گروهی از اعضای جهاد سازندگی زابل و نیز اعضای حزب جمهوری اسلامی شهرهای مختلف آمریکا را دشمن اصلی و گروهک ها را عروسک هایی در دست او دانست.
  • محمد تقی سجادی نماینده دادستانی در دایره منکرات : تا صاحبان مغازه های ویدئو فروشی اتحادیه و یا صنفی تشکیل ندهند همچنان از کار آن ها جلوگیری خواهد شد.
  • در رابطه با کشف 12 خانه تیمی و دستگیری 20 تن از اعضای سازمان مجاهدین و اعدام 11 تن از آنان در شیراز مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران فارس اسناد و مدارکی که از این محل به دست آمده است فاش کرد.
  • سفرا و کارداران و دیگر اعضای سفارت خانه های کشورهای خارجی مقیم تهران که به منظور بازدید از جنایات صدام به مناطق جنگی سفر کرده بودند عصر دیروز به تهران بازگشتند.
  • رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا طرح خود را راجع به فروش 5 / 8 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی را رسما به اطلاع کنگره آمریکا رسانید.
  • اعضای گروهک های پیکار و فدائیان خلق که خانه سفیر ایران در سوئد را اشغال و سفیر و همسر او را به گروگان گرفته بودند توسط پلیس سوئد دستگیر شدند.
  • منابع رسمی ابوظبی اندکی پس از عزیمت رهبر لیبی از امارات عربی متحده اعلام کردند این کشور به درخواست لیبی حفاظت از منافع لیبی در آمریکا را برعهده گرفته است .

اسلام مالکیت را یک امر مطلق نمی داند

عصر دیروز هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی به تشریح مالکیت در اسلام پرداخت. وی گفت : مالکیت در اسلام از نوع اعتباری است که از یک ارتباط قراردادی بین انسان و موجودات خارج از وجود وی ناشی می شود و برای آن شرایط و عوامل و محدوده ای تعیین شده است.

وی ادامه داد : اصیل ترین و اساسی ترین عامل در مالکیت کار است ولی عوامل فرعی که منجر به مالکیت های فرعی می شود نیز وجود دارد که از جمله بخشش ، ارث ، مهریه و انتقال های قهری و ... اگر مالکیت را بدون قید و شرط بگذاریم و برای آن حدودی قائل نشویم حتی مالکیت مشروع نیز سبب استثمار می شود مخصوصا اگر مالکیت انحصاری باشد و ابزار کار در اختیار عده ای معین قرار بگیرد ولی اگر قانون و حدودی برای مالکیت تعیین شود از بروز این مسئله جلوگیری به عمل می آید و در این مورد اسلام با فقه زنده اسلامی می تواند آن را حل کند زیرا مالکیت را یک امر مطلق نمی داند و در اصل آن یک کار متبلور است که بعد به صورت سرمایه در می آید و با شرایطی قابل انتقال می باشد ولی آن را بدون قید و شرط نمی دانیم زیرا که استفاده از آن یک طرفش نیاز به مواد طبیعی دارد که متعلق به خدا و دولت و جامعه می باشد بنابراین با این دید همیشه دولت که در راه خدا گام بر می دارد و نماینده جامعه است می تواند در بهره گیری از مالکیت حدود و شرائطی را برای آن تعیین کند.

رئیس مجلس گفت : اسلام راهش باز است تا نگذارد صاحبان کار و سرمایه با نامحدود کردن و راکد گذاشتن سرمایه از آن سوء استفاده کنند.(1)

آمریکا دشمن اصلی است ...

هاشمی همچنین در دیدار با گروهی از اعضای جهاد سازندگی زابل و نیز اعضای حزب جمهوری اسلامی شهرهای مختلف گفت : سرمایه داران ، ساواکی ها و نیروهای ورشکسته از تروریست ها حمایت می کنند.

وی گفت : طبقه محروم تیپ اصلی جامعه را تشکیل می دهد ، بقیه طبقات ممکن است به دلیل منافعی که دارند از حکومت راضی باشند اما طبقه محروم این طور نیستند محرومین اگر در جامعه با حکومتی همراه باشند آن حکومت از اصیل ترین نوع حکومت ها است و انقلاب اسلامی امروز از حمایت مهم ترین و اصیل ترین طبقات جامعه برخوردار است و نیروی همین مردم است که پیروزی انقلاب را تضمین می کند.

هاشمی افزود : در گذشته یک گروه 40 ، 50 نفری تروریست کافی بود تا حکومت را به تنگ آورد اما امروز در جامعه ما با این که چند گروه با هم متفق شده و دست به این کار می زنند و در خارج از سوی کشورهایی از قبیل آمریکا ، فرانسه و عراق حمایت می شوند و در داخل هم نیروهای سیاسی شکست خورده و سرمایه داران و ساواکی ها آن ها را حمایت می کنند در عین حال جامعه ما آن قدر قوی و پرتوان است که این موج ترور را به این شکل که می بینید خنثی کرده است.

هاشمی در پایان ضمن تاکید بر این مسئله که آمریکا دشمن اصلی است و این گروهک ها عروسک هایی هستند در دست او گفت : ملت ما باید منسجم شده هشیاری و بیداری خود را حفظ کند و به فعالیت های نظام یافته و هدف دار بیش از پیش اهمیت دهد.(2)

ویدئو فروشی های تهران تعطیل شد

تالارهایی که جشن عروسی برگزار می کنند موظفند برای ادامه کار خود از دایره منکرات مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل خواهند شد.

محمد تقی سجادی نماینده دادستانی در دایره منکرات با اعلام این خبر افزود : ما در دادگاه دائره منکرات بخشی به نام بخش هتل ها و تلارها دایر کرده ایم که این بخش مسئولیت کنترل هتل ها و تالارها را دارد و مسئولین تمام هتل ها و تالارهایی که جشن عروسی برگزار می کنند تا تاریخ 12 شهریور به این دادگاه مراجعه کنند تا مقررات 9 ماده ای که به همین منظور وضع شده در اختیار آن ها قرار داده شود و آن ها موظفند این مقررات را مو به مو اجرا کنند در غیر این صورت از کار تالارها و هتل ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد : همچنین از طرف این دادگاه تمام ویدئو فروشی های تهران تعطیل شد و تا صاحبان این مغازه های ویدئو فروشی اتحادیه و یا صنفی تشکیل ندهند همچنان از کار آن ها جلوگیری خواهد شد.(3)

چک های سفید امضای سرمایه داران برای منافقین کشف شد

در رابطه با کشف 12 خانه تیمی و دستگیری 20 تن از اعضای سازمان مجاهدین و اعدام 11 تن از آنان در شیراز مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران فارس در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی به تشریح برنامه ها و اسناد و مدارکی که از این محل به دست آمده است پرداخت.

وی در قسمتی از این مصاحبه گفت : پس از سه روز که از حمله به مینی بوس پاسداران گذشت با همکاری مردم موفق شدیم خانه های نظامی مجاهدین را کشف کنیم و در این رابطه 20 نفر دستگیر شدند که 11 تن از آنان به مجازات خود رسیدند و تکلیف بقیه را دادگاه انقلاب اسلامی تعیین خواهد کرد.

وی افزود : در یکی از خانه های تیمی چند دسته چک سفید امضا متعلق به چند سرمایه دار شیرازی به دست آمده همچنین نامه هایی از سوی سازمان مجاهدین به شیخ عزالدین حسینی فرستاده شده که وی قول همه گونه همکاری را به منافقین داده است.(4)

دیپلمات های مقیم ایران جنایات جنگی صدام را محکوم کردند

سفرا و کارداران و دیگر اعضای سفارت خانه های کشورهای خارجی مقیم تهران که به منظور بازدید از جنایات صدام به مناطق جنگی سفر کرده بودند عصر دیروز به تهران بازگشتند. در این سفر اکثر دیپلمات ها ضمن محکوم کردن بمباران مناطق مسکونی توسط رژیم بعث عراق و کشته شدن مردم بیگناه خواستار پایان جنگ شدند.(5)

طرح فروش آواکس در کنگره آمریکا

رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا طرح خود را راجع به فروش 5 / 8 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی را رسما به اطلاع کنگره آمریکا رسانید. این معامله شامل 5 فروند هواپیمای مجهز به رادار معروف به آواکس است که رژیم صهیونیستی مدعی است امنیت این کشور را به مخاطره خواهد انداخت ! تصمیم ریگان برای انجام این معامله نخستین مبارزه عمده او با کنگره در سیاست خارجی است. ریگان در نامه ای به کنگره تاکید کرده است که این معامله برای حمایت از منافع حیاتی آمریکا و بخصوص چاه های نفت در برابر تهدیدات شوروی و کشورهای دیگر مثل لیبی ضرورت دارد.(6)

پلیس سوئد اشغالگران سفارت ایران را دستگیر کرد

اعضای گروهک های پیکار و فدائیان خلق که خانه سفیر ایران در سوئد را اشغال و سفیر و همسر او را به گروگان گرفته بودند توسط پلیس سوئد دستگیر شدند. پلیس استکهلم 4 ساعت پس از اشغال اقامتگاه سفیر برای آزاد کردن آن وارد عمل شد. لازم به یادآوری است که در جریان اشغال خانه مذکور خساراتی به آرشیو روابط دیپلماتیک وارد آمده است.(7)

امارات حافظ منافع لیبی در آمریکا شد

منابع رسمی ابوظبی اندکی پس از عزیمت رهبر لیبی از امارات عربی متحده اعلام کردند این کشور به درخواست لیبی حفاظت از منافع لیبی در آمریکا را برعهده گرفته است .  به موجب این گزارش با وجود آن که روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسما به حال تعلیق درنیامده است ولی سفارت خانه های دو کشور از چند ماه پیش تعطیل شده اند. در حال حاضر دو هزار آمریکایی در صنایع نفت لیبی کار می کنند و 4 هزار دانشجوی لیبیایی نیز در آمریکا به تحصیل اشتغال دارند.(8)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 13

2-  اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 13

3- اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 1

6-  اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 3 شهریور 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول