اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن: فرگوسن با بقیه شهرهای دنیا متفاوت است/تحقیق در خصوص جنایات جنگی اسرائیل را وتو می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که حوادث شهر فرگوسن به هیچ‌وجه با تظاهرات مشابه در دیگر کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست.

واشنگتن: فرگوسن با بقیه شهرهای دنیا متفاوت است/تحقیق در خصوص جنایات جنگی اسرائیل را وتو می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در خصوص «جیسون رضائیان»، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که چندی پیش به جرم جاسوسی به همراه همسرش در ایران دستگیر شد، گفت که مقامات آمریکایی همچنان از ایران درخواست می‌کنند تا هرچه سریعتر رضاییان و بقیه افراد دستگیر شده را آزاد کند.

وی تصریح کرد: ما تقاضای دسترسی کنسولی از طریق دفتر حافظ منافع خود که همان سوئیس است را مطرح کردیم. به طور کلی واکنش ایران به درخواست دسترسی کنسولی برای رضائیان که شهروند ایرانی آمریکایی به حساب می‌آید این است که ایران، تابعیت آمریکایی رضاییان را به رسمیت نمی‌شناسد و معتقد است که او فقط تابعیت ایرانی دارد. ما هم‌اکنون متمرکز شده‌ایم تا هر اقدام ممکن که می‌توانیم را انجام دهیم تا رضاییان و بقیه آنهایی که با وی دستگیر شدند، در صحت کامل به خانه‌هایشان بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که در دیدارهای دو جانبه «ویلیام برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا و همچنین «جیک سالیوان» یکی از مقامات کاخ سفید با مقامات ایرانی که حدود 9 روز پیش صورت گرفت، مقامات واشنگتن درباره این شهروندان آمریکایی ابراز نگرانی کردند.

وی در جمع خبرنگاران گفت که حوادث شهر فرگوسن به هیچ‌وجه با تظاهرات مشابه در دیگر کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست.

یکی از خبرنگاران در سوالی در ارتباط با انتقاداتی که به واکنش‌های پلس ایالت میسوری به اعتراضات فرگوسن و عدم آزادی بیان مطبوعات و همچنین متفرق کردن معترضان که در تناقض با متمم اول قانون اساسی آمریکا است وارد می‌شود و همچنین دستگیری و زندانی کردن خبرنگاران و تلاش‌ برای وضع قوانین منع آمد و شد، سوال پرسید و هارف در پاسخ گفت: این یک موضوع داخلی است و من هیچ اظهارنظر و قضاوتی درباره این موضوعات نمی‌کنم. این یک فرایند در حال اجرا است که هم‌اکنون در حال جمع‌آوری حقایق هستند.

وی مدعی شد که وقتی موضوعات مربوط به آمریکا می‌شود، آنها آشکارا و صادقانه و با شفافیت با آن روبرو می‌شوند.

وی در ارتباط با انتقاد کشورهایی چون مصر، ایران و چین و روسیه درباره حوادث فرگوسن، گفت: افراد آزاد هستند هرآنچه را که می‌خواهند بیان کنند. این چیزی است که ما از صمیم قلب به آن معتقدیم و آن آزادی بیان است. اما به شدت مخالف این عقیده‌ام که آنچه در اینجا (فرگوسن) در حال رخ دادن است، قابل مقایسه با اوضاع برخی کشورهایی است که نام برده شد. همانطور که گفتم این یک موضوع داخلی است اما خلاصه بگویم که وقتی شما مشکلات و معضلاتی در کشور آمریکا داریم، ما آزادانه و صادقانه با آن روبرو می‌شویم. من این کشورهای نامبرده را ترغیب می‌کنم که همچون ما رفتار کند. آنها همیشه اینگونه رفتار نمی‌کنند و ما معتقدیم که باید اینطور رفتار کنند.

هارف همچنین در خصوص ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود نمایندگان دیده‌بان حقوق‌بشر و عفو بین‌الملل به سرزمین‌های اشغالی برای بررسی و موارد نقض حقوق‌بشر در طی جنگ غزه گفت: فعلاً در پی به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص علت این موضوع هستیم.

وی افزود: تصور نمی‌کنم که ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیق در خصوص جنایات جنگی اسرائیل را وتو نکند.

ماری هارف به جلوگیری دولت مصر از ورود گزارشگران دیده‌بان حقوق‌بشر به مصر نیز واکنش داد و گفت:‌ به نظر ما این افراد باید بتوانند وارد مصر شوند و مدارک مربوط به تحولات را ثبت کنند.

وی درخصوص به دست گیری کنترل سد موصل توسط نیروهای عراقی گفت: ما هنوز هم توانایی حمله به داعش را داریم و اگر نیروها و یا تجهیزات آمریکایی در معرض خطر باشند، این گزینه را عملی می کنیم.

خانم سخنگو در خصوص واکنش جامعه جهانی به حوادث شهر فرگوسن گفت: ما قویاً با این طرز تفکر که حوادث شهر فرگوسن با حوادث دیگر کشورها قابل مقایسه باشند، مخالفیم.

خانم هارف در خصوص ملاقات پوتین و پروشنکو در اجلاس بلاروس گفت:‌ ما در این جلسه نماینده‌ای نداریم ولی به نظر ما، روسیه و اوکراین باید با هم گفت‌وگو کنند تا مشکلات موجود میان آنها به پایان برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در انتها به شکسته شدن آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نیز پرداخت و گفت:‌ ما پرتاب موشک به سمت اسرائیلی‌ها را محکوم می‌کنیم و مجدداً تأکید می‌کنیم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول